sjuka barn-skola/ dagis

Ela

Trådstartare
När är det ok att barnen får gå tillbaka till skolan/dagis efter en tids sjukdom???

ex. Mina barn har varit hemma i lite drygt två veckor. Hög feber, ont i halsen och snoriga. Dessutom en hemsk hosta. Nu har de varit feberfria sen i tor men är fortfarande snoriga och hostar en del, dock är de pigga och länktar till skola/dagis.

Eftersom jag jobbar hemma är det inget "problem" för mig att de är hemma, sonen går i förskolan och dottern går 15 timmar i vecka på dagis. Jag brukar heller låta dem va hemma en dag för mycket....

Men vart drar man gränsen, iaf sonen ska ju lära sig att man sköter skolan och går dit varje dag, skolan är ju inget man bara ska hoppa över....

vet inte hur jag ska göra..... själv gillar jag inte när man släpper i väg sjuka barn till skola/dagis. Tycker allt för ofta att man möter snoriga och hostiga barn på dagis....

va hade ni gjort???
 
Sv: sjuka barn-skola/ dagis

Rinnsnuva tycker jag min son har så fort det blir kallt ute. Men jag tycker nog att hostan ska ha gått över innan de släpps tillbaka.
 
Sv: sjuka barn-skola/ dagis

ja rinnsnuva är väl inte så farligt, brukar ja me få när de e kallt ute.

men barnen är fortfarande snoriga med riktigt snor :angel: om du förstår va jag menar. Ok du tycker allså att hostan ska gå över helt innan de ska tillbaka till skolan, även om de är pigga och glada förövrigt??

Men vi har alla i familjen lite olika uppfattning om när de ska tillbaka.....

så därför frågar jag er hur ni skulle gjort??
 
Sv: sjuka barn-skola/ dagis

Om snoret är tjockt och de dessutom hostar skulle jag behålla dom hemma ett tag till. Speciellt när det nu inte innebär några problem för dig att ha dom hemma tycker jag inte du ska ha brått.

Det där är skitsvårt, eftersom alla resonerar olika.
 
Sv: sjuka barn-skola/ dagis

nej så känner jag oxå......

tack för rådet :bow:
 
Sv: sjuka barn-skola/ dagis

Jag antar att du menar att sonen är 6 år och går i det vi kallar "nollan" här, dvs förberedande innan 1:an.

Två veckor är väldigt lång tid :crazy: att vara borta, det är ju trots allt väldigt viktigt med 6-års verksamheten då den är förberedande för den obligatoriska skolgången.

Om snuvan/snoret är grönt så är det en sak men att hålla hemma ett barn för att det hostar, njae... då kan du få ha hemma barnet i många veckor om du har otur.

Är dessutom snoret grönaktigt så kanske ett besök till vct vore aktuellt.

Jag har i alla tider och även nu skickat tillbaka barn till skolvärlden så fort de varit feberfria i minst 24 timmar och inte haft grönt snor.
 
Sv: sjuka barn-skola/ dagis

På mina barns skola och dagis säger de att barnet ska ha varit feberfri en hel dag, inte hosta mer än att de klarar av att sitta en hel dag i skolan, ingen i familjen ska ha magasjuka.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 431
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 612
Senast: Tassa
·
Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp