O

Orzon

Jag passar min systers tik som just har valpat. Men jag är lite orolig för att hunden är sjuk.
Valparna är 5 dagar. Det är 11 valpar. Storpudel.

Tiken darrar och flämtar mycke. Jag har inte hittat någon termometer så jag har inte kunnat tempa henne men hon känns inte febrig.
Lös i magen som attan är hon men det brukar ju tikarna vara när dom käkat mycke valpbajs.

Är det någon som har några tips och råd?
Hon äter ganska bra och dricker.

Sv: Sjuk?

Köp en termometer å tempa henne! (du kan ju ge termometern och lite annat i ett sjukvårdskit i julklapp åt syrran sen!) Har du hittat ngt ovanligt när du känt igenom henne?? Hur ser slemhinnor ut? Näsflöde? Försämrad andedräkt?

Äter ganska bra=lite för dåligt eller=helt ok men kunde äta mera...

Försök kolla så mycket du kan och ring sen en vet som sagt!

Hur känns juvret??

Lycka till med tiken!
Storpudelvalpar gud vad underbart!!

Jag var hemma i syrrans hus och hittade ingen termometer. Och det gick inte att nå dom per telefon.
Nu har dom kommit hem och jag är hemma hos mej igen.

Men jag kan ju tillägga att tiken bäddar! Det gjorde inte min tik efter sina valpningar.
Kan det vara någonting kvar i livmodern som inte kommer ut?

Nu är inte tiken mitt ansvar längre då dom kommit hem och får ta över igen. Men jag vill gärna ha tips.
En av valparna är MIN! :love:
Jag räddade livet på den och ska få den gratis som tack för hjälpen med hundar, barn och diverse annat.

Jag kan inte tvinga dom att ringa till veterinär men jag framför alla tips jag kan få här och hoppas att allt ska gå bra med tik och alla valpar.:cool:

Det låter som eftervärkar, något som är väldigt vanligt första veckan efter valpning, när livmodern drar ihop sig för att återgå till sin normala storlek. Särskilt eftersom hon bäddar vilket är den naturliga impulsen när det känns obehagligt och gör lite ont. Med en så stor kull kan det innebära ganska mycket sammandragningar, som dessutom stimuleras extra av att många valpar diar. Visst kan det i princip vara något allvarligare på gång också - såsom kvarbliven efterbörd, begynnande eklampsi - men om tiken verkar må bra, tar hand om valparna lugnt och obesvärat och är ok i temp (lite övertemp är helt normalt men inte hög feber) skulle jag inte oroa mig.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 391
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 704
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 827
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar