sjuk vovve :(

Smurfoff

Trådstartare
när jag gick upp i morse så trampade jag i en spya...när jag sen gick ut i stora rummet var det fullt med spyor överallt...dolly kom fram och man såg på henne att hon hade jätteont, skakade och gick kutryggigt med svansen mellan benen.

hon dricker hela tiden sen spyr hon upp det, vi har ringt veterinären och vi ska åka när pappa kommer tillbaka med bilen.

vad tror ni det kan vara? asså hon har ont, ligger och skakar, och spyr..

Sv: sjuk vovve :(

När min vovve hade livmoderinflammation drack hon mycke vatten och spydde sedan upp det. Dessutom var hon väldigt loj......

Var det kanske ett norrländskt uttryck ;)

Loj = Väldigt slö. Låg/sov mycke.

när jag gick upp i morse så trampade jag i en spya...när jag sen gick ut i stora rummet var det fullt med spyor överallt...dolly kom fram och man såg på henne att hon hade jätteont, skakade och gick kutryggigt med svansen mellan benen.

hon dricker hela tiden sen spyr hon upp det, vi har ringt veterinären och vi ska åka när pappa kommer tillbaka med bilen.

vad tror ni det kan vara? asså hon har ont, ligger och skakar, och spyr..

kanske är kräksjuka?

men har dom verkligen så ont då? hon ligger och skakar. och dricker hela tiden och spyr konstant..och hennes mage är stenhård.

När löpte hon senast?

det var väääldigt längesen...hon har nog inte ens löpt iår.. annars löper hon ca: 1 gång om året.

hon är blandras vorste/labrador/rodesian ridgeback. 3 av hennes syskon är döda (den ena dog vid födseln, den andra vid 3 månader (hjärtfel) och den andra vid 4 månader (dom visste inte orsaken)

så hon har inte världens bästa gener. + att hon är 5 år gammal .

Då är det knappast livmoderinflammation eftersom det oftast kommer efter löp.

Med tanke på att hon verkar ha jätteont i magen så skulle det kunna vara pankreatit, det gör riktigt ont... Men det är ju jättesvårt att säga bara såhär vad det kan vara. Kan ju vara förgiftning eller vad som helst.

men har dom verkligen så ont då? hon ligger och skakar. och dricker hela tiden och spyr konstant..och hennes mage är stenhård.

förstoppad? :confused:
nej, jag vet inte.. se till å kom i väg till veterinären..

Lycka till hos veterinären,lova att uppdatera oss!

Min mammas hund gick runt så där här i våras,men dock så spydde han inte,men stenhård mage,och så,och han visade sig ha förstoppning..

Akuta, frekventa kräkningar samt nedsatt allmäntillstånd är allvarligt så det är jättebra att ni är på väg till veterinären. Orsaker kan vara flera men det man är orolig för är att något fastnat i tarmen.

det visade sig att hon var uttorkad. fick en påse med dropp och hon får inte äta på 24 timmar samt bara dricka i små mängder (vattnet får inte stå framme) och så ska de blandas ner socker och salt så hon kan behålla det utan att spy upp det.

Hur mår hon nu då? Har hon lika ont? Har svårt att tro att vätska löser problemet :crazy: Det är ju bara en följd av kräkningarna.

hon är lite piggare iallafall, hon har nog inte lika ont. men har hon de så får vi ju åka in

Hade inte veterinären ni var hos möjlighet att röntga? Det borde ju vara bättre att göra det under dagtid istf att behöva åka in på jourtid i helgen om hon nu inte blir bättre. Hade hon inga gissningar på vad det kunde vara? Skönt att hon är lite piggare iaf!

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 130
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 470
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 445
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022