Sjuk kanin?!

L

Lucky_Me

Upptäckte för en stund sedan att min kanin hade en böldliknande knuta under hakan. Jag har aldrig sett det förut och har ingen aning om vad det kan vara :confused:

Kaninen ifråga är av Holländsk ras, runt 8-10 år. Vi vet inte
riktigt hur gammal han var när vi köpte honom men vi har haft honom i ca 7 år. Felix är en "utekanin" och har alltid stått ute i alla väder.

Vare sig jag eller mamma såg knutan i morse men vi kan helt enkelt ha missat den.. :confused:

Här är bilder, någon som har en fundering?? Vill väldigt gärna veta fort! :eek:

Det "hänger" mer än normalt under hakan

Det är det "kala området"

Pappa kände lite på den men det gjorde uppenbarligen ont på Felix när han gjorde det. :crazy:

Tacksam för snabbt svar!

Sv: Sjuk kanin?!

Stackars liten! :(

Eftersom att jag inte haft kaniner utan enbart marsvin så kan jag inte komma på vad det kan vara, men hur stor är den ungefär?
Vet ju att marsvin kan få fettknölar men tror inte sådär stora, vet inte hur det brukar vara med kaniner, får dom fettknölar också?

Skulle absolut ringa klinik och rådfråga/ alternativt åka in! Kan det vara en tumör? :crazy:

Hoppas verkligen att det inte är allvarligt för Felix :(

Min kanin Pysen 6 år, oxå ute kanin har två bölder/knölar på magen. Men dom är inte alls lika stora.. Jag vet inte riktigt vad det är för något, men vi har beställt tid hos veterinären om typ en timme!

Antingen är det nog, som Zawilca säger, att det är fettknölar eller tumörer.:(
Är ganska orolig för honom...:cry:
Jag berättar sedan hur det gick!

Japp, nu har vi varit hos veterinären!
Knölarna på magen var antagligen tumörer, men veterinären sa att man inte kunde veta om de var godartade eller elakartade. För att få veta det måste man operera bort dem.
Men eftersom att Pysens knölar inte satt direkt på kroppen, eller vad man ska säga, utan mer i pälsen var det nog ingen fara.

Jag glömde skriva förra gången att Pysen har småknölar runt hakan/käkarna. Om man tröck på dem kom det ut något varaktigt. Veterinären kollade upp om det fanns bakterier i vätskan, och det gjorde det.. Pysen besväras egentligen inte så mycket av de knölarna, men för att få bort dem har han fått antibiotika, som ska ges i 10 dagar, morgon och kväll.

Jag tycker du oxå ska gå till vet för att se vad för slags knöl din kanin har! Hoppas Felix är bättre och att det inte är så allvarligt!

kl

Vi ringde till veterinären så fort det gick (det var helg) och onsdagen förra veckan åkte pappa in med honom till vet. När vet. kände på knölen konstaterade han att det var en inflammation, alltså en böld fylld med var och han trodde inte att det var en tumör. Han öppnade bölden och tömde den på var men då upptäckte han att det fanns en tumör där ändå. Det var tumören som hade blivit inflammerad :cry: Det fanns inget hopp för honom och vet. tyckte att det bästa var att avliva honom på plats eftersom Felix ändå inte skulle klara att leva i mer än 4 veckor till... :(

Man får trösta sig med att vi ändå räddade livet på han en gång och att han i alla fall blev ~10 år..

Usch vad tråkigt :( Aldrig kul att få såna hemska besked!

Ja, du får trösta dig med att han också hade ett bra och värdefullt liv :)

känner igen det där , du måste till vet för att perforera o tömma ut varet.
Min kanin fick tillbaka det några ggr per år enl vet ver det inte så ovanligt.

min kompis kanin fick en sån knöl på kinden, men den tömde själv den för kaninen brukar vara lös så hon gick emot en spik så den sprack ;)

Men väldigt tråkigt med din kanin. :cry: Han var verkligen jättefin.

Liknande trådar

Ridning Innan vintervilan hade ponnyn lika lätt för sig i bägge varven. Han gjorde aldrig mer än ett eller två bock/backutsprång på raken, och...
Svar
5
· Visningar
2 143
Senast: dotzie
·
Hästvård Det finns en risk att det blir ett långt inlägg, ska försöka fatta mig så kort det går. Det gäller min häst, ett halvblod på 19 år...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: MHelena
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama