Sv: Sjuk häst
Tog hem min lillprins i lördags, han sprang in i transporten, skön känsla mitt i alltihop. Väl hemma kom chocken, alla frågade och ju fler ggr jag berättade desto sämre kändes oddsen att han ska bli bra. Himmel vad stressad och dåligt jag mådde, tur att man har en snäll familj som stöttar en och fixar medicin t ex (och mat till mig..)! (Varför får man inte per automatik med medicin för nga dagar fr sjukhuset?! Inte så lätt att få tag på en söndag!)
Och ett jobb/chef som förstår att min häst är som mitt barn.
Lördagen var han rätt pigg hemma, söndagen hängig och hade ont. Måndagen piggare men åt dåligt, låg mkt i boxen. Tisdag piggare och åt faktiskt lite mer, ett litet hopp tändes hos mig
Han fick tredje sprutan av kortison imorse (ges varannan dag) så han har ju inte behandlats så många ggr än, men han måste svara snart på det om hna kommer att svara.
Han får gå ut nga timmar med mat i sjukhage, två promenader/dag.
Jag fick helt fria händer på vad jag ska fodra med, givetvis fri tillgång på grovfoder men även annat, typ krafftfoder, allt som ger honom näring.
Det stora problemet är inte magsåret, förmodligen är det sekundärt av tunntarmsåkomman (el vad det nu är om det också är sekundärt).
Försökt med Lucernpellets, lucernhack, betfor, fibergi (går ibland), havre (funkar nästan alltid), blandat m vetekli och linfröpell (oftast nej).
Tänkte också testa med ngn musli och kanske Rehab, eller Revital Cubes fr Eggersmann som består av bara 6%stärkelse och mest risgranulat (energi).
Har gett blötare hösilage, torrt hösilage, hö. Två sistnämnda verkar funka bäst.
Har ngn tips på mat med låg stärkelse? Musli? Finns ngt innehåll i musli som ni ändå tycker jag ska undvika (till förmån för ngn annan)?
Är "ris" svår eller lättsmält?
Är det så att korn och majs är svårare för tarmarna än havren?
Hur mkt hjälper ångkokt/behandlat på annat sätt spannmål? Hjälper i meningen lättare hanterbart för tunn- resp grovtarmen. (nästan alla musli är havrefria, men innehåller ju korn och majs, i behandlad och obehandlad form)
Har tidigare undvikit krafft pellets, för jag tycker det gett honom kolikkänning (dock var han glupsk då). Några foder ovan Ris-fodret och Rehab är pellets, men om han gillar dem tror jag ändå han ska få det.
Det man också tror är att han från tidigare buköppning (som jag inte vet ngt om) förmodligen har trängre passager vilket orsakat tidigare kolikproblem (förstoppning och sen löst när det släpper).
Har läst att om tunntarmen fungerar dåligt kan det ge att stärkelsen fr kraftfoder fortsätter till grovtarmen och kan där ge feljäsning och kolik, därför vill jag ge många små krafftfodergivor (möjligt att det är HH som berättat det), för han måste verkligen få i sig all näring möjligt. Det är en risk för att ge feljäsning och kolikkänning men som sagt den risken måste jag ta i nuläget.
Tack för att ni läser och stöttar..