Sjuk häst

A

asahes

Ni som följt mina trådar om min häst med magproblem, magpulver, dålig aptit och magsår, här kommer en uppföljning. Behöver få skriva av mig lite.. Hästen är ju som sagt på Ultuna, men nu tror de att magsåren kommit av ATT han slutat äta (inte slutade äta p g a magsår). Men hittills kan de inte hitta varför han inte mår bra och har dålig aptit.
Ngn som varit med om liknande vad har det till slut varit i era fall???
Det kan ju vara vad som helst, men skulle vara skönt att höra andras erfarenheter.
De har nu gjort gastroskopi två ggr, tagit prov på bukvätskan, ultraljud på buken (mjälten låg lite ovanligt placerad men det borde inte innebära ngt), undersökt munhåla och tänder. Idag är det urinprov (ger njurarnas funktion) och imorgon prov på upptagningsförmågan i tunntarmen.
//Ledsen matte

Sv: Sjuk häst

Urinprovet gav ev en indikation på njurproblem, men det kan lika gärna bero på droppet han har fått. Därför ska han stå utan dropp och provet görs om idag.
Två andra prover är på gång - antingen ngt prov med paracetamol för att testa magsäckens upptagningsförmåga - eller "encylos"(?)prov för att testa tunntarmens upptagningsförmåga. Ngn som vet ngt om detta - vad kna det visa på? Är det jobbigt för hästen att genomgå?
Om indikationen på njurproblem syns även i nästa prov ska man göra ultraljud på njurarna.
Man kan tydligen också ta en biopsi i grovtarmen, men om problemet sitter där brukar hästen ha lös avföring vilket min inte har eller har haft. Visserligen finns väl undantag, men normalt då.

Ok, hästen har magsår? Bara så jag får rätt på det nu. Men dom tror att det kommer av att han slutat äta?
Han har njurproblem? eller misstänker dom?
Är levern kollad?

Hästen behöver inte ha lös mage MEN det brukar vara en indikation ja.

Har dom kollat om han har nån typ av förgiftning? Det tog som sagt 2.5 år innan man kollade detta på min. OM njurarna av någon anl är påverkade, KAN det beror på förgiftning. Men behöver inte vara det. Han kanske har någon annan sjukdom som gör att han blir sjuk.

I vilket fall som, om det är konstaterat att hästen har magsår måste han behandlas för det annars blir det ju en sekundär sjukdom, som absolut inte behöver vara där. Har han blivit behandlad med ngt preparat vid detta läget (inte för magen då utan för annat) som kan ge magsår?

Hur länge har han stått på klinik vid detta laget?

Jag har en bekant vars häst slutade äta och magrade av, sedan åt den i perioder och men gick inte upp i vikt osv.

Den utreddes flera gånger på klinik och de hittade heller ingen orsak till problemet, när min bekant köpte hästen hade den ömmande rygg, och så småningom fick hon till en röntgen och de konstaterades att den hade pålagringar på halskotpelaren.

Det borde inte ha att göra med att den matvägrade, men kanske gjorde den det pga av smärta som kom i skov?

Håller tummarna för att de vänder för din häst, det är jobbigt att ha dem dåliga och inte veta.

Vad var det för typ av förgiftning din häst hade, hur yttreade den sig, och vad gjorde man åt den?
gulan

Gulan...
Min häst åt ekollon. Det var många år sen, när man inte visste (eller det pratades inte om) så mkt om det. Så det tog 2.5 år innan vi förstod. Bytade hagar på gården, flyttade mm. Men hästen blev bara sjukare o sjukare. Fick barn, flyttat till hyrd gård. När jag kunde gå hemma hela dagarna o följa hennes rutiner, såg jag vad som hände. Hon visade bara akut sjuka under hösten men var skum hela året.
Små febertoppar som snabbt gav med sig, ibland bullrig i magen, pigg fast hon inte fick så mkt mat, ibland syntes ögonvitorna, ibland enorma svettningar som vi inte riktigt kunde förklara fast man sa, nja idag har det ifs varit ganska varmt, el nja jag red henne kanske hårdare än vad det kändes som, nja hon har nog sämre kondis än vad jag trodde osv osv (låter som man är helt okunnig men det är bara att erkänna, vi letade alla möjliga förklaringar hur dumt det än lät)..Vid blodprov visade att njurarna var påverkade, fick då kol för att rensa. Då misstänkte man att hon ätit något illa i hagen, tillfälligt. Å så fortsatte det, tills jag då kunde följa hennes rutiner.
Bara min av 10 hästar blev sjuk av ekollonen, dom andra klarade sig. Däremot var där lamm o kalvar som dog mystiskt varje år som ingen kunde förklara.

Än värre var att i efterhand upptäcka att i varje hage hästen stod i, fanns just ekträd!! Att upptäcka det, var en chock..

Jag gick med i forskningsstudien för en magprodukt. Hon fick den i 1 års tid. Alla frätskador i strupe, mage, tarm läktes. Däremot kunde man aldrig förklara varför hästen hade levervärden högt över det normala 4 år senare. Hon blev aldrig frisk, kunde aldrig äta ordentligt, inte bli riden, inte ta föl, inte gå på gräs inte på grus mm mm.. Fick slåss för att få rätten att avsluta hennes dagar. Hästen led o det var ett helvete. Djursjukhuset ville hela tiden göra nya prover o så länge dom ville det, tillät försäkringsbolaget det. Idag är det djursjukhuset otroligt duktiga just på magproblematik. Känns skit att låta min häst plågas, så känner jag iaf. Min vet här hemma skrev 2 långa brev o förklarade för försbolaget att det ej var rimligt för hästen mm mm men det hjälpte inte.
När jag hävdade att enl djurskyddslag får jag ej utsätta min häst för mer plåga än nödvändigt o att om jag inte får detta godkänt kommer jag att kontakta första bästa kvällstidning o förklara hur dom har hållt på i 4 år med en häst som mår så dåligt, som en försökskanin, att jag var vansinnig. Jag gav dom 2 dagar att bestämma. Det tog 2 timmar sen var det klart.

Känns inte lätt att strida för sin bästa väns död, känns inte lätt att se henne i ögonen varje dag heller o se hennes lidande, min älskade framgångsrika häst.. Den mest fruktade tid i mitt hästliv..

Alla hästar blir inte så här sjuka, kan visa difusa symtom.

Oavsett är det otroligt viktigt att hålla koll på magen, o i ts fall kan man konstatera att hästen har magsår, ska det behandlas..Vad sen som är mer problematik, hoppas jag verkligen att dom kan få fram.

Stor styrkekram till TS

Han har stått där i en vecka nu.
Idag är det encylos-provet.
Urinprovet visade bättre värden men fortfarande ngt lågt, men nu tror de inte det är njurproblem.
Diverse blodprov mm är gjorda.
Ja, magsår - frågan är har han slutat äta p g a magsår, eller har han fått magsår p g a att han slutat äta?!!
Han behandlas med Gastroguard. Han äter sådär nu... alla säger mig också att dem ofta äter dåligt p g a miljön på sjukhuset.
Om man inte hittar ngt, tar jag hem honom och behandlar magsår och bevakar hur han äter. Det är min plan.

Har inte gett ngn medicin el så som kan vara orsaken. Min egen amatör-teori är att han gått med lindrigare form typ magkatarr el så länge, när jag började ge magpulver (se annan tråd) försämrades det till magsår. Kanske långsökt, men en teori.
Jag tror inte det är förgiftning (har gått i samma vinterhage i flera år). Visst kan det vara ngn annan sjuka också som man inte ser på prover med dagens teknik, det kan man ju aldrig veta.

Jag har fått ett svar nu. Han har upptagningsproblem i tunntarmen.. Han är i dåligt skick men jag vill ge honom chansen att komma igen.. Ska ta hem honom imorgon, behandla magsår i två veckor m gastroguard och tunntarmsproblemen med kortison..

Min häst har haft liknande problem. Nu, efter många utredningar så har jag äntligen en veterinär som haft några ideer. Han har problem med tarmarna och har nu, efter 3 år, fått diagnosen kronisk tarminflammation. Han föll ur, fick magsår, kolikanfall, leverpåverkan, har försämrad upptagning och motorik i tarmarna osv. Dock heller aldrig diarré. Magsåret i hans fall verkar komma när hans tarmar inte fungerar optimalt och magsåret ger i sin tur dålig aptit.

Min har sluppit kortison tack vare att vet satte in en speciell diet där hälften av allt grovfoder består av kortfibrigt hö, dvs hackat hö. Ungefär som Lusern hackat strå i strukturen, allt för att efterlikna hästens foder i naturligt tillstånd så mycket som möjligt. Sen är ALLT kraftfoder borttaget och han får ett probiotika som heter Bio-premium. Denna vet var alltså den första på 3,5 år som ens hade ngn tanke på att ändra foder :bow: och då har min häst kostat upp emot 150 000 i vet kostnader under denna tid (buköppning, laparaskopi, utredningar mm) och ingen har blivit klok på honom förrän nu. Peppar peppar så är min häst just nu superfräsch och då har han ändå hunnit bli 16 år.

Det låter som att din kan ha liknande problem så vill du veta mer får du gärna pm:a och få veta mer samt veterinärens namn. Det kanske kan det vara en idé att nämna på ultuna, det kan ju inte skada med ny input. Kortisonbehandling innebär ju alltid en ökad risk för övervikt och fång hos hästen.

Det är precis vad min veterinär liknat det vid när hon förklarat varför dieten är så viktig för just min häst. När det gäller människor som har tex IBS och Ulcerös colit och Crohns så är dieten av stor vikt och så även för min häst.

Utfodring ofta, inget pelleterat foder eller spannmål. Ger endast 1 dl betfor för att få i honom vitaminer, mineraler vid behov och en morot som skrammel i krubban.

Han är dessutom piggare att rida än han var tidigare på konventionell foderstat med kraftfoder (innan första sjukdomssymptomen), då på ca 10 kg analyserat hö per dag.

Jag har fått ett svar nu. Han har upptagningsproblem i tunntarmen.. Han är i dåligt skick men jag vill ge honom chansen att komma igen.. Ska ta hem honom imorgon, behandla magsår i två veckor m gastroguard och tunntarmsproblemen med kortison..

Hur går det med din häst?

Tog hem min lillprins i lördags, han sprang in i transporten, skön känsla mitt i alltihop. Väl hemma kom chocken, alla frågade och ju fler ggr jag berättade desto sämre kändes oddsen att han ska bli bra. Himmel vad stressad och dåligt jag mådde, tur att man har en snäll familj som stöttar en och fixar medicin t ex (och mat till mig..)! (Varför får man inte per automatik med medicin för nga dagar fr sjukhuset?! Inte så lätt att få tag på en söndag!)
Och ett jobb/chef som förstår att min häst är som mitt barn.

Lördagen var han rätt pigg hemma, söndagen hängig och hade ont. Måndagen piggare men åt dåligt, låg mkt i boxen. Tisdag piggare och åt faktiskt lite mer, ett litet hopp tändes hos mig :) Han fick tredje sprutan av kortison imorse (ges varannan dag) så han har ju inte behandlats så många ggr än, men han måste svara snart på det om hna kommer att svara.
Han får gå ut nga timmar med mat i sjukhage, två promenader/dag.

Jag fick helt fria händer på vad jag ska fodra med, givetvis fri tillgång på grovfoder men även annat, typ krafftfoder, allt som ger honom näring.
Det stora problemet är inte magsåret, förmodligen är det sekundärt av tunntarmsåkomman (el vad det nu är om det också är sekundärt).
Försökt med Lucernpellets, lucernhack, betfor, fibergi (går ibland), havre (funkar nästan alltid), blandat m vetekli och linfröpell (oftast nej).
Tänkte också testa med ngn musli och kanske Rehab, eller Revital Cubes fr Eggersmann som består av bara 6%stärkelse och mest risgranulat (energi).
Har gett blötare hösilage, torrt hösilage, hö. Två sistnämnda verkar funka bäst.
Har ngn tips på mat med låg stärkelse? Musli? Finns ngt innehåll i musli som ni ändå tycker jag ska undvika (till förmån för ngn annan)?
Är "ris" svår eller lättsmält?
Är det så att korn och majs är svårare för tarmarna än havren?
Hur mkt hjälper ångkokt/behandlat på annat sätt spannmål? Hjälper i meningen lättare hanterbart för tunn- resp grovtarmen. (nästan alla musli är havrefria, men innehåller ju korn och majs, i behandlad och obehandlad form)

Har tidigare undvikit krafft pellets, för jag tycker det gett honom kolikkänning (dock var han glupsk då). Några foder ovan Ris-fodret och Rehab är pellets, men om han gillar dem tror jag ändå han ska få det.

Det man också tror är att han från tidigare buköppning (som jag inte vet ngt om) förmodligen har trängre passager vilket orsakat tidigare kolikproblem (förstoppning och sen löst när det släpper).
Har läst att om tunntarmen fungerar dåligt kan det ge att stärkelsen fr kraftfoder fortsätter till grovtarmen och kan där ge feljäsning och kolik, därför vill jag ge många små krafftfodergivor (möjligt att det är HH som berättat det), för han måste verkligen få i sig all näring möjligt. Det är en risk för att ge feljäsning och kolikkänning men som sagt den risken måste jag ta i nuläget.

Tack för att ni läser och stöttar..

Hej! Mitt råd skulle vara att ge så lite kaftfoder det bara går. Men det är ju ett dilemma precis som du skrev att han inte äter så mkt. Ett foder jag gav min lilla häst efter en tarmoperation var Dodson & Horrels Ultimate Balancer. Min häst hade stått två veckor på sjukhus, över en vecka utan hö p.g.a. att magen stannat av, och var då förskräckligt mager och nedgången när hon kom hem. Så fort veterinären tillät kraftfoder introducerade jag denna sort. Hon blev jättefin i hullet och fick en fin glansig päls (hade alltid haft problem att fälla pälsen på våren, men inte denna vår!:-) )! Detta foder är väldigt koncentrerat och innehåller alla vitaminer och mineraler hästen behöver. Dock kan du behöva tillsätta extra magnesium, vit E och selen beroende på hur mkt du ger. Det innehåller mkt protein och är då bra för hullet:-) Dessutom innehåller det bl.a. Yea-sac och probiotika för magen och ska vara bra för immunförsvaret:-) Läs gärna mer på http://www.brogaardenisweden.com/ Lycka tillkramar!!

Nästa kapitel...
Min pålle blev alltså stadigt bättre förra veckan efter hemkomsten och behandling med kortison. Sen såg jag att han började bli snorig i måndags kväll och att han åt dåligt.
Igår var det lite bättre så jag trodde det vänt, men pratade ändå med veterinären om råd eftersom jag hört att det lätt kan bli lunginflammation på nedsatt häst. Tyvärr var förstås "min" vetr ledig så det blev jourhavande. Hon skrev ut pencillin efter att vi pratat om fallet. Sen blev jag ändå osäker när han verkade bättre igår och ville prata igen med veterinären innan jag sätter in det. Planen är nu ändå att sätta in det.
Varför jag blev osäker är det här med att det slår ut tarmfloran, är det så? Och sen velade hon om vi skulle sätta ut kortisonet ett tag eller inte, kortisonet sätter ju tydligen ner immunförsvaret.. men nu ska jag ändå fortsätta med det, för fokus är ju att han måste äta och bäst chans är om hans mage mår bra förmodligen. Fast han måste ju orka igenom virus/bakterieangreppet också...
Han har inte temp (el ja 0,3 över normala i tre dagar), och har bara hört ngt enstaka hostliknande - hur fort blir det lunginflammation och hur är förloppet? Får de alltid feber?
Andra Synpunkter?
Satte också ner dosen GastroGard fr i söndags, på vetr rekommendation men beroende på hur han reagerade skulle vi ev dra upp den igen. Detta kan ju också ha bidragit till hans minskade aptit..men som sagt får inte prata med "min" vetr förrän imorgon.

Sen har jag fått höra av en av stallägarna att jag inte borde vänta längre, att han bara är skinn och ben - men det var han ju redan när jag kom hem. Och att jag inte har en aning om hur mkt han äter - relativt sant, men jag försöker få en uppfattning varje dag och det måste ju mest vara allmäntillståndet jag ska titta på?! Och att det finns träck att mocka säger ju lite. Jag vill inte ge upp än, jag kan inte ta bort en häst som igen är glad i ögat (oftast, han känner av magen ibland det ser jag) och pratar och bankar i väggen när det är dax för mat eller att gå ut!
Men ja, han är extremt mager och aptiten på grovfoder har gått ned denna vecka, om det skulle få effekter på andra organ är det väl ett senare problem.
OBS jag vill självklart inte han ska lida el så, jag vill bara ge honom alla möjligheter att bli bra och självklart ska jag ge så ärlig bild jag kan till veterinären.
Sen säger vetr att kortisonet tar tid att verka, alltså bör jag väl se vilken effekt det får med tiden (3-4-5 veckor typ), eller?

Jag måste ju kunna ha denna dialog med veterinären?!
Ingen annan ska väl behöva blanda sig i detta svåra beslut om jag inte ber om det?

Så till det sista kapitlet i denna sorgliga historia.

Jag försökte både det ena och det andra, men min häst svarade inte som vi ville.. Han blev bättre första veckan av kortisonet och jag började tro att jag kunde andas ut. Då vände det tillbaka igen och han åt mindre och mindre grovfoder igen. Såg i ögat att det inte skulle gå.
Enligt veterinären hade han förmodligen ngn inre sjukdom.

Kanske hade det inte hjälpt - men förlåt att jag inte förstod tidigare och sökte hjälp tidigare. Och att jag började med AME Products-pulver, om det nu satte igång det hela..jag ville bara ditt bästa.

Nu får han vila ut och jag försöka komma igen. Bättre underbarare första-häst och vän finns inte. Tack för allt min älskade Meduza.

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 453
Senast: fejko
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 980
Senast: Hund!
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej alla på bukefalos. (varning för långt inlägg) Jag har många funderingar kring det här och vet inte hur jag får svar riktigt, så...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 945
Senast: Apollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V