Sv: Sjuk häst??
Loppet blev tufft på så vis att det blev en riktig vansinnesöppning som nog kan ha gett rejält med mjölksyra i sig, men jag tyckte att den stannade för tidigt ändå för att det ska vara ok, den stannade (inte stannade, men tappade trycket) i prinicp efter 500 meter, och stannade helt efter 1300-1400 meter. Såg hela tiden ut att få kämpa, det flöt aldrig på riktigt lätt, som det brukar. Jag vet inte vad den brukar ha för återhämtning tyvärr, inte efter lopp, men reagerade redan efter värmningen på att hästen inte riktigt verkade återhämta sig som den borde. Nu kunde jag inte värma den som jag brukar, så det var lite svårt att sätta i relation till normal värmning. Blåste rejält (har definitivt blåst mindre) direkt efter loppet, men återhämtade sig avseende andningen helt ok, betydligt bättre än efter värmningen. Pulsen låg dock kvar onödigt högt tycker jag. Det jag definitivt har att relatera till är den gången den var ute med akut rhinovirusinfektion (visade det sig i efterhand), då hade den ca 80 i puls efter 20 minuter.
Det jag inte riktigt kan bestämma är hur jag ska göra, har varit inne på det du gjorde, ignorera hästen i 10 dagar och sedan träna på, alternativet är ju att ta ut vet och kolla hals och blodprov, behandlingen blir ju densamma dock om det visar sig att den är sjuk, fördelen är att man har lite bättre koll på referenserna - om infektionen är akut, på väg in eller ut. Dessutom är det en allergihäst, så att få referenser på hur allergivärdena ligger till är nog inte heller så dumt.
ËDIT: Pratade precis med stallägaren, och hästen var tydligen lite mosig idag, låg och sov ute i regnet, och hade hög vilopuls i morse - så det blir nog veterinär.