Sjuk häst??

anhe

Trådstartare
Är det möjligt att ha en puls på 76-80 minst 20-25 minuter efter lopp (har ingen exakt tid) med en återhämtning därefter på 9-10% (generöst räknat) utan att hästen är sjuk? Kan de helt enkelt dra på sig mjölksyra i den omfattningen att de får så dålig återhämtning utan att vara sjuka?

Sv: Sjuk häst??

Vet du vad hästen BRUKAR ligga på för återhämtning? Var loppet supertufft?

Jag råkade ut för det en gång med en tidigare starthäst och funderade på om hon var sjuk. Hon var inte så hög efter 5 min. men hade också runt 10% den gången mot normalt 17-23%

Från "pulsgurun" fick jag rådet att släppa henne i hage i 10 dagar och inte göra något alls med henne och sen köra på som vanligt. Och det funkade i hennes fall.

Sedan dess har jag inte varit med om någon med så dålig återhämtning.

Men det känns som att hon hade nåt på G som försvann av vilan.

Loppet blev tufft på så vis att det blev en riktig vansinnesöppning som nog kan ha gett rejält med mjölksyra i sig, men jag tyckte att den stannade för tidigt ändå för att det ska vara ok, den stannade (inte stannade, men tappade trycket) i prinicp efter 500 meter, och stannade helt efter 1300-1400 meter. Såg hela tiden ut att få kämpa, det flöt aldrig på riktigt lätt, som det brukar. Jag vet inte vad den brukar ha för återhämtning tyvärr, inte efter lopp, men reagerade redan efter värmningen på att hästen inte riktigt verkade återhämta sig som den borde. Nu kunde jag inte värma den som jag brukar, så det var lite svårt att sätta i relation till normal värmning. Blåste rejält (har definitivt blåst mindre) direkt efter loppet, men återhämtade sig avseende andningen helt ok, betydligt bättre än efter värmningen. Pulsen låg dock kvar onödigt högt tycker jag. Det jag definitivt har att relatera till är den gången den var ute med akut rhinovirusinfektion (visade det sig i efterhand), då hade den ca 80 i puls efter 20 minuter.

Det jag inte riktigt kan bestämma är hur jag ska göra, har varit inne på det du gjorde, ignorera hästen i 10 dagar och sedan träna på, alternativet är ju att ta ut vet och kolla hals och blodprov, behandlingen blir ju densamma dock om det visar sig att den är sjuk, fördelen är att man har lite bättre koll på referenserna - om infektionen är akut, på väg in eller ut. Dessutom är det en allergihäst, så att få referenser på hur allergivärdena ligger till är nog inte heller så dumt.

ËDIT: Pratade precis med stallägaren, och hästen var tydligen lite mosig idag, låg och sov ute i regnet, och hade hög vilopuls i morse - så det blir nog veterinär.

Det låter bra! :idea:

Jag tror att det W. menade var om en häst presterade sämre och sjukdomen inte bröt ut inom de 10 dagarna så hade den gått tillbaka?

Tyvärr kan man ju inte fråga, i bland vorde det bra om man kunde ha kontakt med de avlidna.

I ditt fall är det ju uppenbart sjukdom och med dina iakktaggelser före, under och efter loppet skulle jag definitivt följt det spåret ni gör även utan att hästen legat och dåsat i hagen.

Rhino i kombination med en akut infektion - trevligt..... Troligen har hästen tävlat hela hösten med rhino i kroppen, utan att det märkts enormt mycket, ngt sämre prestationer än förväntat, men inga direkt oförklarligt dåliga utan ändå helt ok (nya rekord osv), förklarar dock varför hästen aldrig kom i riktig form. Ibland är det extra roligt att hålla på med trav.

det beror ju eg påhur den ligger i puls normalt, jag hade en som låg på 110 i puls 20 min efter lopp, och då hade han vunnit ett rikstotolopp, han låg också på 120 en gång efter vunnet lopp och det togs ung 10 min efter målgång. Jag kunde aldrig klura ut den hästen ordentligt förutom att han gick med något svullna lymfor under ganscherna hela sitt liv och hade problem med tänder o foderinpackningar.Tänk om han fått vara "100"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har en snart 26 år gammal häst som tänderna börjat bli allt sämre på, har i år fått dra 4 tänder. Veterinären tror att han utifrån...
Svar
15
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar