Sjuk häst!

E

emci

Min tävlingsvalack har ju nästan gått ett helt år och bara haft det bra i hagen.
Började så smått sätta igång honom för ett par veckor sedan.
Var så himla sugen att börja rida igen efter graviditeten.
Men, han uppförde sig inte alls som han brukade, -han kändes lite stel och var nästan lite vinglig och snubblig ibland.
Sen började han plötsligt att tvärstanna. Han bara kom 5 meter på gårdsplanen innan han stannade, fick igång honom och red iväg igen. Kom väl 300 meter innan han stannade igen.
Jösses, tänkte jag. Har han fått makten över mig nu och försöker driva med mig?
Men jag tänkte att det kan ju vara nåt annat så jag satt bara lungt kvar i sadeln när han stannade och väntade ut honom. Efter en stund så traskade han vidare.
Sånt här beteende brukar ju betecknas som att hästen driver med sin ryttare. Men jag tyckte ändå att detta var inte likt min häst. Visserligen skulle han mycket väl kunna göra så med andra som rider honom men inte med mig!
Jag tar ut veterinär som kollar honom. Vet. hittar inget fel alls nånstans, han kollas igenom noga från topp till tå. Fick tom beröm för att min häst var den mest välmusklade islandshäst vet. nånsin sett.
Till sist så longerar vi hästen och där ser vi plötsligt något. Hästen är 2 grader halt på höger bak.
Phu, det var nästan så jag andades ut. Jag hade inte fel, det var verkligen något fel med min häst. Ändå hade vi tidigare utfört böjprov u.a..
Vi tog då ehrlichios och borrelia test för att se om han hade det.
Fick provsvaret häromdan och han hade antikroppar mot ehrlichios. Alltså har han det eller har haft det.
Ska nu iväg nästa vecka och göra en ordentlig klinikkoll för att se om det bara är ehrlichias som spökar eller det är mera!
Sitter nu och är orolig att det kanske har gått så långt att det inte går att behandla sjukdommen. Usch ja!
Är dock glad att jag inte blev arg på hästen när han stannade utan att jag bara lungt satt kvar och klappade honom på halsen. Det var väl nånting som sa mig att det kanske var nåt som inte stämde ändå.

Enligt vet. så han troligen haft denna sjukdom en tid och då haft ont i kroppen. Det förklarar mycket av förra årets tävlande då han rollade väldigt mycket. Något som han tidigare aldrig gjort! Han visade dock ingen hälta i samband med rollningarna!
Stackarn, så ont han har haft i kroppen och ändå försökt göra sitt bästa med mig. Man blir nästan tårögd när man tänker på det!

Undrar nu om det är nån som har erfarenhet av Ehrlichias och vet hur det blir efter behandling mm? Kan så lite om denna fästingsjukdom!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama