Sjuk häst?

Itzyditzy

Trådstartare
Hej!
Min häst har tappat mycket hull under sommarbetet.
Nu de senaste veckorna har vi ökat på med hösilage, betfor och korn.

Idag när jag kom och hämtade henne var svansen helt nerkladdad av bajs. Inte normalt färgat utan det var lite grön aktigt.
Förövrigt så är hon pigg och äter normalt. Grönfärgat har det varit ett tag men inte så rinnande.

Ska jag avvakta eller kontakta veterinär direkt? Eller det är normalt att de är så dåliga i magen när man ökar på fodret?

Är ganska ny på detta som ni märker.. !

Sv: Sjuk häst?

Många hästar är känsliga i sin mage för foderbyten, vilket det egentligen handlar om här när gått från bete till vanligt foder. Sedan är inte korn heller speciellt snällt mot hästmagar så bara det kan ställa till det.
Har man en känslig häst måste man ta det väldigt väldigt sakta med övergångar mellan olika foder. Så det kan vara så att det gått lite för fort för din häst att byta från bete till vanligt foder.
Ett tips när man en sådan häst är att ge vanlig bakjäst i fodret under invänjnings tiden. Lite beroende storlek på hästen och kur känslig den är så kan man ge ett eller två paket.
Det är bra även "friska" hästar så det något du kan börja prova med en gång. Hjälper inte det så kan det vara dags konsultera en veterinär.

Färgen på bajset bestäms av färgen på det man äter så att det är grönt beror på att hästen äter något som är grönt. Så du kanske ska titta efter vad som kan finnas i hagen om inte hösilaget är väldigt grönt. Det kan ju i så fall också vara en orsak till dålig magen.

Alltså vi har ju inte något nytt foder. Hö har hon fått i några veckor nu. Kornighet betfor har hon fått sedan augusti.
Vi har bara ökat mängden nu..
Men ska testa ta bort korn. Annars har jag fått tips om att ge vanlig a-fil?

Krafft har en väldigt bra produkt som heter Mag-Tarm. Det är till för hästar med orolig mage, både som underhållsdos och i akut skede. Det finns andra som har liknande produkter, men efter att ha haft maghäst var det vad som fungerade bäst för oss. Vi ger alltid hästar som byter stall en tredagarsdos.

Brukar finnas hos de ställen som säljer Krafft, bl a Granngården.

Låter som foderkänslighet av något slag och dålig mage på det.

Blött silage får vissa hästar dålig mage av
För mycket protein osv.

Hur mycket ger ni av kraftfodret? Stor andel spannmål
kan också ge risig mage
Korn speciellt i större mängder tycker jag alltid ger någon slags
reaktion i hästkroppar

Går den ännu på gräs? Höstgräs kan även det bidra till kass mage

Senast ändrad:

Hästar har ju tyvärr känsligt mag/tarmsystem. För mycket eller för lite av något kan få hela systemet att balla ur, och är man inte försiktig kan det bli m e m kroniskt (se ovanstående maghäst jag hade).

För finstråigt grovfoder, för grovstråigt grovfoder, för lite vatten, för mycket kraftfoder (själv är jag inte så förtjust i spannmål eller kraftfoder ö h t, speciellt inte korn), fruset foder, frostnypt gräs - listan fortsätter i evighet.

Bästa är att gå tillbaka till bra grovfoder (om hästen fortfarande är kass på bara grovfoder, prova att skifta från silage till torrhö), försöka hitta stabil mage och sedan försiktigt introducera annat.

Svarar båda här!

Hon äter samma som hon åt i vintras nu, i större mängd dock.
Hon får en halv liter betfor och en halv liter korn. Sen får hon ju ca 12-13 kg hö om dagen. Än så länge går de ute hela dagarna. Så det blir väl att hon äter grön också då.

Jag ska testa minska kornet och om det inte blir bättre så testar jag med mag-tarm.

Hon stod inne för klippning idag.. Bajsade och skvätte ner de nymålade väggarna! :crazy:

Jag hade tagit bort allt kraftfoder omgående. Är det så löst som du beskriver mår hästen absolut inte bra. Att tömma tarmsystemet på det sättet gör att det inte finns något kvar att jobba med, tarmarna får inte gå på tomgång. Hjälper inte det på ett par dagar, prova byt grovfoder till torrt.

Försök att väga foder istället, foder ska ges i vikt, inte volym.

Här finns lite fakta runt lös mage hos häst: http://www.universitetsdjursjukhuset.se/sv/hastkliniken/rad-vid-sjukdom/diarre-hos-vuxen-hast/

Har hästen bytt hage eller har ni öppnat nya balar grovfoder?

Senast ändrad:

Håller med, ta bort allt kraftfoder en period.
Blir det inte bättre kommer du få testa en uteslutningsmetod säkert på vad som funkar och inte, här bör då också grovfodret bytas.

Står hästen på gräs, försök minimera ytan eller ta den till sandhage om möjligt.

Fundera ut andra fodermedel (jag röstar hellre för lucern bla vid viktuppgång än stärkelserika fodermedel som spannmål eftersom att de sällan gör någon nytta vid viktuppgång om man inte ger större givor = aldrig bra med spannmål)

Att kolla masken kan vara en bra grej också så har man uteslutit det med.

Drabbas fler hästar är det ganska klokt att göra en hygienisk analys på grovfodret (det kan vara dåligt även om det ser bra ut/luktar normalt!)

Senast ändrad:

Det var så en gång, men sen kommer det "normala" tollar också. Jag gick en runda i hagen också och där ligger högar som är nya så det är inte bara så rinnande. Men håller med att det inte ska vara så!

Ni tycker att hon inte ska få något hösilage alls då? Kan jag ge något annat istället för det? Hon måste ju äta! Ska jag sluta ge korn också?

Just nu står hon själv i en mer lerhage än gräshage. Det det finns minst gräs i den.

Jag hade börjat vid att ta bort kraft/tillskottsfoder först (korn, betfor osv), dvs behålla enbart grovfoder (ensilage/hösilage)

Hästen klarar sig ett tag utan extra fodret som är tilltänkt för viktuppgången, prion är att få bort magproblemen för längre tids lös mage så kommer den att tappa vikt ännu mer oavsett vad den får för foder.

Blir inte det bättre så hade jag bytt grovfoder också

Senast ändrad:

Okej! Men betfor går bra tror du?

Hon har inte fått korn så mycket i sommar. Det har varit när jag glömt lägga betfor i blöt. Så från en dag lite då och då till en havliter varje dag kanske har blivit för mycket!
Så jag testar med det.

Lite måste hon få för hon måste få i sig biotin och speciellt magnesium. Annars blir hon en sån stirrhöna som inte kan stå stilla en sekund.. = kan inte stå och göra vid henne utan att hon trampar på mig, blir rädd för ALLT.. Osv. (Maistic barn)

Fast ingen lider eller får bristsjukdomar akut av att vara helt utan ett litet tag, så inget kraftfoder alls oavsett mängd rekommenderar jag. Detsamma gäller mineraltillskott osv, dvs ingen lider akuta brister av att ha ett kortare uppehåll.

På vilket sätt ger du biotin och magnesium? Är det i blandningar, utblandat med kraften eller rent?
Varför måste hon äta dessa? Uppenbara brister, analys på grovfodret?

Det är ett bra sätt att dels utesluta genom att enbart ge grovfodret ett tag men också låta systemet bara jobba med grovfodret och förhoppningsvis återfå balansen.

Senast ändrad:

Hej!

Min pållas mage blir akutdålig av betfor, så det hade jag tagit bort :-)

Men annars, ta bort all kraft och se om häst blir bättre, blir den inte det kan problemet vara silaget och då får du se dig om efter ett annat grovfoder.

/Lavinia

Jag brukar blanda det med betfor. Eftersom det är i pulverform.

Biotin har hovslagaren sagt att hästen måste ha. Sen magnesium måste hon ha för sitt humör och att hålla nerverna i styr.
Kanske kan ge det på något annat sätt då? Hon har ju fått samma mängd betfor sedan augusti så det vore ju konstigt om hon blir dålig av det nu!

Min häst har också varit lös i magen i veckan, antagligen för att hon går och käkar gammalt gräs.

Men, när mina hästar är lösa i magen ger jag bakjäst och tar bort ev kraftfoder. Tillskotten borde du kunna ge med väldigt lite kraftfoder eller med lusernpelletsen (har du hittat lusern btw?).

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 423
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 555
Senast: MM
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 148
Senast: Hemi
·
Foder & Strö Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp. Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen...
2
Svar
21
· Visningar
9 453
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka