Sjuk häst?

W

walliiz

Min häst hostar ganska mycket, eller ja inte överdrivet mycket men hon hostar i alla fall. Vi ska försöka blöta allt hö o.s.v men hon har även rinnigt snor...genomskinligt. Så jag tänkte om hon var förkyld eller inte?

Någon som kanske har något bra svar eller tanke till mig? Hör av er!

Sv: Sjuk häst?

Kollat tempen?

Oftast brukar genomskinligt snor tyda på irritation i slemhinnor, så vad du bör se över är hela stallmiljön och inte bara grovfodret även om det är en bra början. Hur ser ventilationen ut i stallet? Vad står hästen på för strö? Oftast är det många faktorer som spelar roll om hästen börjar hosta och man INTE misstänker infektion.

mitt tinker sto hostar oxå men är inte förkyld (snorig)...och går ute mest sällan inne och jag har testat att blöta hö:t men det hjälper inte:( tänkte ringa veterinären eller ska jag testa nått annat??

mitt tinker sto hostar oxå men är inte förkyld (snorig)...och går ute mest sällan inne och jag har testat att blöta hö:t men det hjälper inte:( tänkte ringa veterinären eller ska jag testa nått annat??

+ svar till TS

De beskrivna symptomen kan vara det som kallas 'dammhosta' alt en reaktion på ngt annat i miljön, alltså en överkänslighet/allergi. Precis som Boj redan skrivit kan det dock vara många olika saker i miljön.

Nummer ett är att ta ut veterinär. Dels för att försöka få fastställd vad för typ av hosta/snor hästen lider av, men dels för att det är VIKTIGT att så snabbt det går hjälpa hästen.

Första steget är alltid miljön, se till att dammsanera den, ventilationen etc. Men om inflammationen i luftvägarna bllir långdragen kan det ge hästen mer kroniska besvär. Och det är bara veterinär som kan avgöra - och skriva ut i så fall - om hästen behöver medicinsk behandling, t ex slemlösande/kortison (inflammationsdämpande)/luftröravidgande.

Så blöta höet osv är jättebra - i kombination med att så fort det blir vardag boka tid hos veterinären. För det kan vara rena detektivarbetet att räkna ut VAD hästen reagerar på om det är en hosta utlöst av ngt i omgivningen, och hästen kan behöva behandling medan man letar orsak.

Men några 'klassiska' anledningar är höet, ströet, damm och dålig ventilation. Så att åtgärda dem är aldrig fel alldeles oavsett.

Tack så mycket! :)
Får ringa veterinär på måndag.
Hon står på vanligt spån från lantmännen. DOm vi köpte höet från sa att det kunde vara lite rökigt eller ngt, kommer inte ihåg men det skulle inte vara farligt. Och det höet har vi ju alltid använt och det är ju nu som hon hostar, kanske ändå är orsak ?
Får ringa vet. så får vi väl se vad som händer. Tack så mycket! :D

"Rökigt" hö? Hm, när det ser ut som rök från höet när man hanterar det så är det nästan med 100% säkerhet mögligt.

Ett hö kan vara lite skräpigt utan att det är dåligt, men då är det små bitar av blad och strån som far omkring, alltså stora partiklar som syns bra och inte uppfattas som rök.

Mögel kan aldrig vattnas bort eller liknande, utan höet skall slängas!
Det är varken bra för hästen att äta eller att andas in mögelsporer.

Men ta ut en veterinär som kan ställa en diagnos och kanske kika lite på stallmiljön i övrigt. :)

Det var ngt med höet som inte va HELT perfekt men det skulle inte bara någon fara och så fick vi det lite billigare, men hon kanske är känslig för just det som finns i höet?

Tror inte det ä möggel i alla fall...eller syns eller märks det? Det måste det väl göra? Det är väl som vanligt möggel...
Får ringa veterinär imorgon :) Tack så mycket!

Ja, det märks genom att det dammar, t.ex...
När du tydligt ser möglet som tjocka kakor i höet är det så dåligt att du knappt kommer att vilja ta i det.

Eftersom du fick höet billigare är ju säljaren troligen högst medveten om att det inte är bra, men chansar för att bli av med det och få in lite pengar. :crazy:
Dessutom kan det ju vara så att det var bara lite, lite mögligt då, men med flytt och lagring har tillväxten tagit fart. Möglet växer ju med tiden, det är svårt att stoppa det.

Och nej, rid inte hästen förrän du vet!

Senast ändrad:

Dammigt foder får aldrig fodras till hästar. Det är inte tjänligt och det bryter därmed mot djurskyddslagen som säger att djur ska ha tjänligt foder.

Oavsett varför det dammar (mögel är absolut vanligaste anledningen) är det inte OK att fodra. Dammigt foder hör hemma på gödselstacken, inte som foder till hästar (som dessutom är mycket känsliga för damm).

Pinky: Han som säljer känner vi ju också så han gör nog inget med mening eller försöker lura som en del andra kan göra om du fattar vad jag menar. Men jag vet inte om det direkt dammar om höet...får kolla det så fort jag kommer hem sen! Jag har ju lixom skakat ut höet för att det ska bli lättare för henne att äta, men att det dammar har jag inte sett...Får kolla på det!
Tack för svar! :)

Lovisaleonora: Ska kolla om det dammar när jag kommer hem. Tack!

Liiite damm kan man ju aldrig komma ifrån att det blir i höet, såvida man inte plastar det.
Jag menar, det ligger ju ända på en höskulle ett bra tag, då får man ju dammsanera där också.....
Och helt ärligt, hur många gör det???
Men om det verkligen rycker från höet så är det något som är fel.

Har en häst som det gått så långt med att han inte kan äta vanligt hö.
Hösilage fungerar dock utmärkt.

Ne, det är ju faktiskt sant...det har aldrig varit plastat. Det är balar.

Asså det ryker ju inte från det men det var han som sålde som sa att det var ngt med det... Tänkte om hostan var p.g.a ålder också men eftersom hon hostar upp slem och det rann snor så är det nog inte det... Men vi får eller jag får hoppas på det bästa. Får se vad veterinären säger imorgon.
Tack!(:

hej! min ponny har också haft problem med det men efter att hon går på ett naturligt medel som kallas breath free så är det helt ok faktist. Hon får 15 ml av det varje dag och det är inte hemskt dyrt (: mvh emmy
ps: det jag tror din häst har är att den r förkyld om den snorar också.. (:

Tack! :)
Vi ringde veterinären och den sa att vi skulle spola höet och att hon fick gå på gräs. Men om hon är förkyld också, kan man då rida? Har inte ridit henne på ett tag eftersom jag inte visste vad det var... tänkte rida henne idag.
Tack så mkt!

Skulle inte veterinären komma ut och titta på hästen ?
Det vore nog bra att ta en odling och se så den inte bär på en infektion.
Har du tänkt på hur andningen ser ut ? Drar den upp buken t.ex eller flankandas ?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros