Sjuk häst! Vinglig och feber. Vad kan det vara?

L

Lovatova

Har någon varit med om nåt liknande med sin häst?

Min häst hänger med huvudet och har dålig balans. Man får intrycket av att hon är drogad, som om hon fått lungnande medel. Hon har 38-38.6 i temp och andas snabbare än normalt. Äter och dricker som vanligt.

Vetrinären var ute och tog blodprov, men de visade inget. Ska avvakta över helgen. behandlas med metacam.

Hur beter sig en häst som fått borrelia, erlichias, lunginflammation, hästinfluensan? Eller nåt annat som kan stämma in på dessa symtomer.

Jättetacksam för alla synpunkter!

Sv: Sjuk häst! Vinglig och feber. Vad kan det vara?

38,6 är ju inte direkt feber, så det misstankarna kanske inte i första hand går åt infektionshållet. Speciellt inte om vita diff var ua. Det finns många orsaker till neurologiska störningar/symptom; infektioner som påverkar CNS, förgiftningar, wobbler mm.

Ibland kan stark smärta ge de symptom du beskriver, tänker ffa på fång. En undersökning av reflexer osv ger dock besked. Har en sådan gjorts?

Om det inte är en

Har någon varit med om nåt liknande med sin häst?

Min häst hänger med huvudet och har dålig balans. Man får intrycket av att hon är drogad, som om hon fått lungnande medel. Hon har 38-38.6 i temp och andas snabbare än normalt. Äter och dricker som vanligt.

En häst i stallet hade liknande symptom, framförallt så hade han jättesvårt med balansen och såg verkligen drogad ut. Ingen feber och åt med bra aptit. Veterinären trodde att han hade fått en lindrig hjärnblödning, och nu efter en tids vila är hästen helt återställd.

min häst var sådan när hon fick erlichia + att benen var svullna (galliga)

Hade ut en annan veterinär idag. Han tyckte inte hästen hade dålig balans. Däremot har hon ont i framfötterna, så det lutar mot fång, hovböld eller nåt i den stilen.

Skönt att det "bara" är fötterna och inte nått diffust och obotligt.

Jag har följt din tråd från början. min första tanke vare fång med antog att det beror på att min häst har fång.

Nu vill jag inte skrämma upp dig men fång är nog inte en sjukdom som man ska ta lätt på.min häst hade mkt konstiga diffusa symptom en hel vecka innan vi kunde konstatera att det var ett fånganfall.

Nej, då. jag förstår allvaret med fång. Det jag menade var bara att det var skönt att få något konkret på vad det kunde vara, så jag slipper fundera.

Hovslagaren var ut idag och han trodde det var fång. Hästen har så ont i fötterna så vi kunde bara få loss ena skon. Veterinären har pratat med Srömsholm om att åka in. Det jobbiga valet- åka transport med denna smärta (hon går på smärtlindrande) eller låta henne vara kvar hemma och inte få av skon, verka etc.

Hur har det gått för din häst?

OK jag förstår vad du menar. Jag är inte så van vid sjuka, skadade hästar trots att vi har haft egna i ca 17 år. Vi har bara haft en sjuk häst tidigare och det var visserligen en långdragen historia men definitivt inte så otäckt som fång.

Min lilla häst mår nog ganska bra efter omständigheterna. Hon får fortfarande butta (i tre dagar till). Hon rör sig ganska bra, kan lätt gå runt, runt i sin box och börjar tycka att det är tråkigt att vara inne. jag väntar nu på om det blir ngn förändring när vi slutar med smärtstillande.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 484
Senast: Santoxen
·
Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 890
Senast: Immer
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Hästvård jag har en gammal skimmel valack på snart 24 år. för ett par timmar sedan när jag gick ut till honom kunde han typ inte gå framåt, utan...
Svar
13
· Visningar
4 294
Senast: ejjin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur