Sjuk häst som inte dricker Tips!

A

afsana

Min häst är sjuk. Tror han fått någon förkylning/virus. Varit i kontakt med vet och varit inne på Strömsholms djursjukhus. Fått vätska/dropp i söndags och har inte druckit ca 1 1/2 liter sedan måndags em. Har dessutom haft feber tom igår kväll.
Ver kom idag också och han fick 10 liter vätska/dropp igen. Men nu måste han börja dricka.
Något tips vad hästar gillar för något. Har fått tips om betforvatten och äppeljuicevatten.
Betforvatten går om det är ganska mycket betfor i annars vill han inte ha. Då han inte ätit ordentligt sedan lör em kan jag ju inte ge honom hur mycket betfor som helst.
Hjälp mig. Är ganska så orolig!!

Sv: Sjuk häst som inte dricker Tips!

Har du provat med äppeljuice i vattnet? Har hört att äppelcidervinäger kan funka också, men det är ju surt, så jag är skeptisk.

Ska prova ikväll. Har varit och köpt äppeljuice. Hoppas det funkar!
Vet du hur mycket juice resp vatten. Alltså hur starkt det ska vara?

Melas vatten är mitt tips bland en dl melas i vatnet på en 25 liters hink Funkar på mina de dricker nästan hela hinken på en gång.

Dricker han betfor vatten så ge honom det, blanda i så mkt betfor det behövs, det är bättre han får i sig det än inget alls. Betfor ger dessutom honom energi

Dricker han betfor vatten så ge honom det, blanda i så mkt betfor det behövs, det är bättre han får i sig det än inget alls. Betfor ger dessutom honom energi
Kan han inte bli väldigt lös i magen av för mycket betfor? Han äter visserligen lite hö nu också. Förut varken åt han eller drack!

Har en häst i liknande läge. Fick över 40 graders feber för en vecka sedan, men är nu feberfri på dag två.
Han har varken ätit eller druckit vettigt på hela tiden. Natten till igår kunde jag för första gången se att han hade druckit 2-3 liter ur spannen och inatt likaså.
Hö äter han ca 2 kg/dag sedan 2-3 dagar (provat 5 olika sorter, rör bara en av dem). Ratar äpplen och morötter...
Vi pratar nu om en häst på 600 kg...

Veterinären har varit ute och konstaterat att hästen inte varit allvarligt uttorkad utan klarat sig trots allt, så jag har envist kämpat på och trugat.
Min häst avskyr betfor, bryr sig inte om att vattnet är ljummet (prova det om du inte redan gjort det!) och äppeljuice i vattnet betedde han sig som om jag försökte förgifta honom med... Jag har överhuvudtaget haft svårt att få hästen att smaka vattnet som jag kämpat så för att göra gott, vilket inte förenklar direkt.

Min går dock på rätt håll nu, så jag är inte så orolig längre.

Håller tummarna att din pålle kommer igång snart! :bump:

Har han fått i sig nå salt?
Många hästar sluta dricka om dom har saltbrist

Ta max 1 liter betfor, 1 dl salt blanda detta i 25-30 liter vatten. Mina dricker det direkt. Mycket bra att göra om hästen ska åka långt. Då kan man blanda så dom får i sig 50 liter natten innan resan.

om hästen får röra sig så är korta promenader bra.
en halv dos febernedsättande och sedan ut 15 min
funkade på våra hästar när dom var riktigt dåliga, över 40 graders feber.
promenaden/ febernedsättande gjorde att magen kom igång och dom började att äta och dricka.
vi var ute och gick 3-4 ggr/dag

ja du kan ju som sagt ge han betfor med vatten, du kan kankse föröska vattna grovfodret oxå, så får han ju i sig lite vatten därifrån.
Men är hästen uttorkad ??

Nu är ju din sjuk, men något som får mina att dricka hur mkt som helst- flera hinkar:rofl: är betfor o linfrövatten, MEN det ska vara varmt!!!!

Ska han bara dricka vattnet eller ska han äta betfor också. Han är inte speciellt intresserad av vattnet utan vill bara äta betforen. Om man handmatar honom. Han är ju karl och förkyld :angel:

ja du kan ju som sagt ge han betfor med vatten, du kan kankse föröska vattna grovfodret oxå, så får han ju i sig lite vatten därifrån.
Men är hästen uttorkad ??
Enligt vet är han lite uttorkad. Men än så är det inte någon jättefara. Han fick 10 l vätska i blodet igår. Blev väldigt pigg av det men nu i morse är han lite slöare igen.Antagligen har han ont i halsen. Idag kom det även lite gul/grönt snor ur ena näsborren. Vet ska skriva ut sulfa. Hoppas han snart piggar på sig. Jag har nu varit orlig i snart en vecka!

Nu är ju din sjuk, men något som får mina att dricka hur mkt som helst- flera hinkar:rofl: är betfor o linfrövatten, MEN det ska vara varmt!!!!

Hur blandar du? Köper du linfrö i vanlig affär? Snälla hjälp mig. Är snart desperat. Tar snart en stooor pet-flaska och häller i honom vatten!

Har han fått i sig nå salt?
Många hästar sluta dricka om dom har saltbrist
Han har vid två tillfällen fått dropp 15 l i söndags och 10 l i går, torsdags. Det innehåller ju alla salter och mineraler. Kanska ska försöka få i honom lite mera salt. Problemet är hur jag ska få i honom det! Kan ju inte gärna strö det på höet. Är nästan det ända han äter nu. Kan ju prova att strö på på äpple.

köper linfrökaka. finns som cubes i hipposortimentet.

Den ena hästen skvimpar bort vattnet för att komma åt dem. den andra dricker upp allt istället:rofl:

Om du först häller på hett vatten så löses de upp fort.
om jag skulle blanda med kallt vatten dricker de inte ALLS.

Är vattnet salt dricker de inte alls- omvänt mål.

Det där med varmvatten.
Hade ett tag vattenkopparna inkopplat till varmvatten. då tryckte de så att varmvattnet kom. Stog med mulen i koppen så att det forsade vatten. Kopplade om det o de blev besvikna.
till de som inte tycker att det är bra med varmvatten från kranen, så är det analyserat.

Senast ändrad:

Ös du på med hur mkt betforblandat vatten som helst. Kg vis av betfor om han accepterar det. Betfor är gynnsamt för tarmen men innehåller också litet snabbsocker som kan pigga upp direkt och är jättebra rehabiliteringsmat. Men framför allt är alla tricks att få i hästen vätska viktiga annars måste den ju fortsätta få dropp.

Instämmer i att litet salt bör läggas till också.
PS inget fel med linfrökaka men jag tror inte en häst med ont i svalget/halsen vill tugga det. Betfor äter hästar lätt även utan tänder.HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 754
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 179
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 401
Senast: dobbis
·
Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 839
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama