Sjuk häst eller bara kräsmagad?

S

smultroonbarn

Har haft min foderhäst i ca 4 månader nu och hon har fallit ur formen och fått lite uppdragen buk och har blivit liten spetsig på korset.

När jag fick henne gick hon i ridhuset 5 dagar i veckan och 1 skrittadag och en vilodag ungefär. Gick i en liten hage ca 5 timmar om dagen och rörde inte alls på sig där.

Nu under dessa 4:a månader så har hästen fått gå i en hyfsat stor hage med busig hagkompis och gått där ca 9 h/dag. Har ridit ca 4-5 dagar i veckan. Ca 3 gånger ute i skogen, klättrat, konditionsträning. 2 dagar i ridhus och dressyrat.

Analys på hösilage; 6,9 MJ enegeri, 89gram smbråprotein, Mer kalcium än fosfor.
Hon fick under dessa 4:a månder denna foderstat;
1,5kg hösilage
0.25kg havre
0,1 kg betfor
B-vitamin
100 g olja
E-vitamin ca 12g

Lunch
2kg hösilage

E.m
2kg hösilage
'
Kväll
4 kg hösilage
60g MinerVit
0,30 g havre

Hon åt upp minsta smula av all mat plus att hon fick halm i hagen ca 2 kg varje morgon.

I torsdags så sa min tränare att hon såg lite tunn ut. Lite updragen buk och spetsig vid korset.

Nu har vi fått nytt hösilage som jag blandar det gamla med
Värden: 10 Mj energi, 85 gram smb.råprotein, 9.1g Ca, 2,1 g Fosfor

Ny foderstat
Morogn
1.5 kg hösilage
0,2 kg betfor
B-vitamin
Salt

Lunch
3 kg hösilage

e.m
3 kg hösilage

Kväll
5kg hösilage
0,1 kg havre
60mg minerVit

Jag började med detta i måndags. Då hade hon inte ätit upp all mat utan mockade ut ca 2kg hösuilage.

sen i tisdags och idag så har hon ätit upp all mat.

Men idag när jag ridit och lämnat henne och kom tillbaka till stallet en timme senare så stod hon i ett hörn och vilade. Hade lämnat typ 1.5 kg hösilge. Jag provade då att ge henne av det nya hösilaget och det åt hon. Tror att hon bara ratat det gamla hösilaget.

Hon har blivit såååå mkt lugnare under sista månaden och är snäll att hantera i boxen, det var hon inte föruit. Hon är fortfarande pigg att rida dock svettas hon mer nu..Kanske beror d på att jag kräver mer av henne och att det börjar bli varmare ute.

Vad tror ni viktminskningen beror på ?
Tror ni att hon är sjuk eller bara kräsen med hösilaget? Eller att hon kanske blivit mätt när hon fått så mkt mat att äta?

dessutom så är hennes hagkompis sjuk så han får inte gå ut i hagen, kanske är hon depp för det?

Är ju en hönsmamma av mig och är orolig för henne. Jag tycker inte om att se en häst sjuk (om hon nu är det)

/Matilda

Sv: Sjuk häst eller bara kräsmagad?

mest troligt antingen "deppad" eller har hästen ont eller obehag skulle jag gissa..

har inte pratat med hästägaren än..Tänkte se hur det går med maten denna veckan

FUnderar på pm hon har problem med tänderna. När hon äter så kan hon ibland spotta ut maten igen som hon inte har tänder som kan tugga den..Dock så kollades tänderna och raspades de i slutet av november. Skall avmaska henne tänkte jag osckå, kan ju vara mask som tar all mat...Docj blev hoon av´maskad i slutet av november

Hon får ju väldigt lite kraftfoder även om hon får rejält med silage. Kanske behöver lite mer snabb energi/fett så hon går upp lite mer. Vissa hästar behöver mer lättillgängligt foder för att öka i vikt.

Det var ju väldigt lite kraftfoder för en häst som tränas. Visst är det bra om de klarar sig på grovfoder, men det är långt ifrån alla som gör det. Jag hade gett i alla fall 2 kg havre. Är du rädd att hon blir pigg av havren? Det finns ju de som föredrar att fodra med kornkross eller blandsäd kross som brukar vara hälften havre hälften korn.

Bara för att hästen blir pigg av kraftfoder så rättfärdigar inte det att du inte ger henne det när hon behöver det. Om det nu är så det ligger till, alltså.

vad är det för torrsubstans på hösilaget?Kanske din häst behöver mer energi.Med den träningen får du nog plussa på rejält med kraftfoder.

ja kära nån vad lite kraftfoder hästen får eller är det en ponny med fång historik?:confused:

läste int riktigt hur mkt du fodrar innan utan förutsatte att den fick "normal giva"..

kontakta ägaren och se om det hänt tidigare..

Vad är det för storlek på hästen? Den mängden kraftfoder får mina shettisar i vila så jag skulle nog öka det ganska rejält. Om det är en stor häst låter grovfoder mängden väldigt lite, 12,5 kg hösilage motsvarar ca 6-8kg hö ungefär, det är mängden min d-ponny får o hon är fångis o bara går i hagen.

Man måste anpassa mängden foder till hur mkt hästen tränas

en tanke bara ...är alalysen per kg foder eller per kg torrsubstans?

Jag skulle ge henne så mycket grovfoder som hon bara orkade äta. Om det inte finns nån tuss kvar på morgonen när jag kommer till min häst, äter han för lite, så bara är det.

Prova att föra in matgivan i SLU:s foderprogram, så får du se vad det säger?
Avmaska skulle jag inte göra utan träckprov. Är hon nedsatt kan maskmedlet göra mer skada än nytta, eller ge resistenta maskar. Och det är ju även onödigt om hon kansk inte har mask.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 056
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 402
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 960
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka