Sjuk av avmaskning?

ponnymother

Trådstartare
Jag har en liten, mullig bponny, shettis-russ. Förra gången vi avmaskade henne blev hon dålig ca tre dagar efteråt, hon bara låg ute i hagen hela dan. Det var en varm dag så först trodde vi att hon mös, men sen när vi tog in henne la hon sig på en gång! Kontakt med vet. Kolik? Nej, hon vred sig ej, låg bara stilla, magljud hördes. Fång? Inga varma hovar, ingen feber. Efter ca ett dygn var hon pigg igen.
Nu avmaskades hon för ca tre dagar sen och nu är det samma visa igen ...
Någon som varit med om liknande?

Sv: Sjuk av avmaskning?

Vet en shettis som fick kolikkänning efter att ha blivit avmaskad. Troligtvis hade hon mask.

Tog du något träckprov innan ? Skulle tro din häst hade mycket mask. Då kan man inte bara maska hur som helst. Risken finns att maskarna kan orsaka stopp...kanske var det som hände din häst.

Om du INTE tagit prov, så gör det nästa gång du ska maska.

Eftersom jag inte var säker på att det hade med avmaskningen att göra så tänkte jag inte på att ta prov, ingen annan häromkring har haft dessa symtom, men du bekräftar det jag tror. Har hon fortfarande mask? Kan man ta prov nu eller måste man vänta tills man ska avmaska igen? Förövrigt är hon på benen nu och verkar piggare.

Shettisar har jag ingen erfarenhet av. Men generellt är kallblod känsliga för all medicinering, även avmaskningsmedel.

Min kallblodstravare fick kolik när jag gav henne dubbel dos Banminth. Inte för att hon hade särskilt mycket mask, utan just för den dubbla dosen.

Immer

Gör du provet nu ser du troligtvis inga maskar. Vänta tills i vår när du ändå ska avmaska nästa gång. Ta träckprovet några dar innan du beräknar avmaska.

Vilket medel har du använt och hur stor dos?

Immer skrev:
Min kallblodstravare fick kolik när jag gav henne dubbel dos Banminth. Inte för att hon hade särskilt mycket mask, utan just för den dubbla dosen.

Immer

Dubbel dos tar bandmasken. Har hästen mycket bandmask är kolik en vanlig biverkning då så många maskar dör på en gång. Det var alltså inte medlet, utan en reaktion på avdöda bandmaskar.

Madick skrev:
Dubbel dos tar bandmasken. Har hästen mycket bandmask är kolik en vanlig biverkning då så många maskar dör på en gång. Det var alltså inte medlet, utan en reaktion på avdöda bandmaskar.

Inte enligt veterinären, som hon stod uppstallad hos vid det tillfället.

Immer

Letade reda på bipacksedeln, och där står det otroligt nog att det inte finns några biverkningar vid normal dosering (inkluderar mängd som krävs för bandmasken). Men läser man om bandmaskar så står det klart och tydligt på flera ställen att vid stor maskbelastning så kan det orsaka kolik vid avmaskning.

Vad påstod veterinären att det var? Och hur parasitkunnig var denna?

Senast ändrad:

Tack. Jag letade mer och hittade mina "maskkällor" och där handlar det bara just om effekten av att mycket mask avdör, och det gäller oavsett vilket medel man använder och vilken mask det handlar om.

Madick skrev:
Vad påstod veterinären att det var? Och hur parasitkunnig var denna?

Veterinären ifråga är känd i hela Sverige, och erkänt skicklig.

Att han drog slutsatsen att koliken kom av maskmedlet och inte maskarna berodde på att:
1. Alla hästarna i stallet (4 st) avmaskades samtidigt med dubbel dos Banminth.
2. Alla hade avmaskats på samma sätt 3 år tidigare. Detta var strax innan min häst kom dit - även då avmaskad med dubbel Banminth (och med svaga koliksymptom, enligt förra ägaren)
3. Alla hästarna i stallet gick i samma hagar och fick samma slags foder.
4. De övriga tre hästarna var varmblod. Ingen av dessa fick kolik.
5. Veterinären har lång erfarenhet av att kallblod är betydligt mera känsliga för mediciner.

Immer

Intressant med sån slutledningsförmåga på 4 hästar... Dessutom är inte dosen dubbel, utan för att komma åt bandmasken räcker bara sprutan till 300 kg häst, man säger i dagligt tal "dubbel dos" för att det är dubbelt så mycket som krävs för att bara nå blodmasken.

Jag har precis suttit och läst igenom flera olika tester där flera hundra hästar var med i proverna, och INGEN reagerade med kolik eller på annat sätt negativt, och då gjordes dosen upp till 10 ggr det normala, dvs 20ggr mot vad vi ger mot enbart rundmaskarna.

Varför skulle inte din häst kunna ha mycket bandmask och därför bli dålig? Om det gick 3 år mellan gångerna hon avmaskades mot bandmask så har det ju hunnit bli en hel del...

Immer skrev:
Veterinären ifråga är känd i hela Sverige, och erkänt skicklig.

Att han drog slutsatsen att koliken kom av maskmedlet och inte maskarna berodde på att:
1. Alla hästarna i stallet (4 st) avmaskades samtidigt med dubbel dos Banminth.
2. Alla hade avmaskats på samma sätt 3 år tidigare. Detta var strax innan min häst kom dit - även då avmaskad med dubbel Banminth (och med svaga koliksymptom, enligt förra ägaren)
3. Alla hästarna i stallet gick i samma hagar och fick samma slags foder.
4. De övriga tre hästarna var varmblod. Ingen av dessa fick kolik.
5. Veterinären har lång erfarenhet av att kallblod är betydligt mera känsliga för mediciner.

varför dubbel dos? våran welsh ponny fick dubbel dos, för många år sen, minns inte anledningen. då fick han kolik och var mycket nära att stryka med..:(

Borde inte de andra tre hästarna varit lika infekterade av bandmask som min var?

Immer

Fippel skrev:
varför dubbel dos? våran welsh ponny fick dubbel dos, för många år sen, minns inte anledningen. då fick han kolik och var mycket nära att stryka med..:(

Dubbel dos av Banminth/Pyrantel ges för att komma åt bandmask. Det är bara dessa preparat som man gör så med.

Det finns inget som säger att alla hästarna skulle ha samma maskbörda för att de gått tillsammans, skillnaden i individuell motståndskraft kan vara väldigt stor.
PL

Immer skrev:
Borde inte de andra tre hästarna varit lika infekterade av bandmask som min var?

Immer

Nej. Hästar kan ha mycket stor skillnad i maskbörda trots samma förutsättningar. Enligt en aktningsvärd parasitolog borde hästar med ständigt hög parasitbörda avlivas... inte fullt allvarligt menat, men i beaktelsen att vissa hästar spelar det ingen större roll hur noga man är, de har ständigt hög parasitbörda och smittar ner markerna.

Sen kan de andra hästarna också haft en del bandmask, men inte reagerat på att många maskar dog. Hästarna kan ju faktiskt vara olika känsliga för det också.

Balderum skrev:
Dubbel dos av Banminth/Pyrantel ges för att komma åt bandmask. Det är bara dessa preparat som man gör så med.

Och dosen är bara dubbel jämfört med vad som krävs för att ta blodmasken. Det är en helt vanlig dos mot bandmask, det står klart och tydligt att en spruta räcker för behandling av bandmask på en häst på 300 kg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama