Sjuk å gravid - hur går det för fostret?

M

MissJones

Jag har varit något helt kopiöst sjuk i något förkylningsvirus som gick över till att bli bihåleinflammation. Riktigt, riktigt dålig i två veckor och ätit penicillin, slemhinneavsvullnande tabletter och febernedsättande till max för att "överleva" (kanske en lätt överdrift men emellanåt kändes det så...). Naturligtvis ha alla mediciner varit godkända att ta vid graviditet!!

Nu är jag tack och lov på bättringsvägen och när den dimmiga hjärnan börjar klarna så kommer också mina funderingar som ett brev på posten; Hur påverkas fostret i en sådan här situation? Kan det bli bestående skador och i så fall vilka?

Jag är gravid i vecka 19 och börjar känna mig smått orolig att något hänt under de föregående veckorna... Någon som vet? Någon som varit med om liknande?

Tacksam för alla svar!!!
 
Sv: Sjuk å gravid - hur går det för fostret?

Jag har varit sjuk under typ hela min grav. är också i vecka nitton!

Maginfluensa, förkyld/feber, halsont/feber,

Har dock inte behövt några läkemedel, bara alvedon!

Men jag tror inte du behöver oroa dig!
 
Sv: Sjuk å gravid - hur går det för fostret?

kroppen tar hand om bebisen=) Det är därför man blir så jävla sjuk när man väl blir sjuk=/

Du behöver inte oroa dig=)
 
Sv: Sjuk å gravid - hur går det för fostret?

Jag har varit sjuk sedan i mitten av mars, och är nu i vecka 24 (25) imorgon :) ). Har ätit medicin för bihålorna, alvedon mot feber och värk, näsdroppar mot den jäkla nästäppan....... Enligt min BM ska det in te vara nån fara så länge febern håller sig på hyfsad nivå. Bättre då att äta några alvedon än att få för hög feber sa hon.


Jag är ibland orolig för vad som händer med det stackars lilla livet som lever därinne, den måste ju rimligtvis påverkas kan man tycka, men som sagt, enligt min BM och läkare ska det in te vara nån fara alls.
 
Sv: Sjuk å gravid - hur går det för fostret?

Det brukar inte vara någon fara, fostret är ganska väl skyddat. Men det är lätt att bli orolig.
 
Sv: Sjuk å gravid - hur går det för fostret?

Svarar mig själv för att svara er alla tre...

Tack Nevin, Naggur och Jolanta för era uppmuntrande svar! Skönt att höra verkligen! Dock kan man ju inte mer än förundras att bebben lever i högsta välmåga därinne i magen när man själv håller på att gå under! Tänk vad naturen ordnat det bra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp