Självmordsbenägna möss??

eldione

Trådstartare
Är det självmordsbenägna möss vi råkat ut för i stallet eller? Häromdagen hittade vi FEM stycken döda möss i en hästs vattenhink :eek: Det var inte vi som hade tagit hand om boxen dagarna innan och antagligen kan några av mössen legat där några dagar, alltså inte fem möss på en natt. Idag hittade vi en till, hos samma häst.
Den senaste tiden har vi sett ovanligt många möss i stallet. Dom klättrar runt på väggarna och springer gärna ovanför där vattenhinken står. Nu är vattenhinken flyttad iaf.
Är det musår i år? Eller kan det bero på att den förra stallkatten har flyttat? Han levde mer eller mindre enbart på mössen. Nu är det två huskatter som bor där istället, de kan gå in om de vill och får mat inomhus men lever mest ute i stallet och fångar massor av möss varje dag. Kan dom vara mindre effektiva än den förra katten endå?
Tror ni mössen är så klantiga att de snubblar över kanten de travar fram på och landar i vattenhinken, eller kanske hästen fångar mössen och slänger dom i vattenhinken?? :angel:

Sv: Självmordsbenägna möss??

Mössen flyttar in när det blir för kallt att bo ute. Skaffa råttor i stallet, de äter möss. Förra vintern hade vi en råtta i marsvinstallet. Inte en endaste mus var kvar :devil:

Idé två är det samma som vi tog död på råttan i stallet med...
(vi och vi, mamma)... Råttgift (i det fallet) gör att råttan som äter det blir super törstig och måste ha vatten - panik panik!
Antagligen är det tänkt att de ska ut och dränka sig själva eller ngt. Den råttan vi hade han inte ens halvvägs till närmasta bäck, bara ca 10 meter från stallet...

(Berättar en snutt som har hänt mig)
Min syrras hund åt ute i våran stuga så vi råkade glömma hundskålen ute med lite brödbitar. Sen åkte vi hem.
Nästa dag var det tre möss där som skulle ta brödbitarna och rammlade i. Sen regnade det och dem dog.

Så jag tror att dem förökte bara ta lite havre eller någonting annat i vattenhinken.

Eller så är de bara jävligt nyfikna på saker :banana:
Det var en liten "bebis" mus som hade hoppat rätt ner i en tom hink :smirk: ute i stallet..

Tillägg:

Möss är helt ogenerade i närhet med människor. Hade möss här förut, satt en ovanpå datorn. När jag tittade upp så satt den bara där :smirk: Trodde jag skulle dö.. Fast söt var den..

Men dricker inte hästen något vatten :confused:
Fylls inte hinken på :confused:
Hur kan hinken stå vattenfylld i flera dagar :confused:

Mössen är törstiga och tar sig inte ur hinkar & tunnor då de väl ramlat i..

Jo, vattnet fylldes väl på med en annan hink och då upptäcktes inte mössen.

Det har tydligen hänt flera gånger förr men inte på länge.

Vatten finns det i stort sett alltid i en ränna vid vattenslangen och det borde vara lättare för mössen att dricka där?

Råttor har vi haft några, finns säkert nu med men dom är vi inte så förtjusta i. Dom förstör ännu mer än mössen :p
Vi hade nån/några läskiga här förra året förresten. Ljusbrun med typ vita ögon :crazy: Totalt orädd, var den kanske blind?

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 898
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp…. Flyttade till gård...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 006
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama