Självincheckning i vården

Att faktura inte går att få låter väldigt idiotiskt. Här får man faktura inom vanliga vården och det gick även tidigare att välja om man ville betala direkt eller få hem en faktura innan detta system.
Jag har läst att det är lag på att dom ska kunna skicka faktura, men dom gör det omöjligt att välja alternativet nu. På vissa ställen iallafall. Kanske ska testa nästa gång att inte checka in alls och se vad som händer, tänker att det kan ju faktiskt hända att telefonen är urladdad eller vad som helst som gör att man inte kan checka in med mobilen.

Jag har läst att det är lag på att dom ska kunna skicka faktura, men dom gör det omöjligt att välja alternativet nu. På vissa ställen iallafall. Kanske ska testa nästa gång att inte checka in alls och se vad som händer, tänker att det kan ju faktiskt hända att telefonen är urladdad eller vad som helst som gör att man inte kan checka in med mobilen.
Jag glömmer ibland att checka in eller så hinner jag inte. Då får jag en månadsfaktura i Kivra. 😊

Flera sjukhus verkar ha infört självincheckning i vården även min vårdcentral.

Jag funderar på hur det fungerar när en äldre person som kanske inte riktigt klarar av att checka in sig själv på en maskin kommer?. Kan ju också vara någon som har dålig syn etc.

Blev lite förvånad när de hade det på ögonmottagningen, såg inte att det var bemannat någonstans för att betala och anmäla sig. Just ögonmottagningen kan ju verkligen vara ett ställe där folk har svårt att checka in själva om de har dålig syn till exempel.

På USÖ (Örebro) har de vårdvärdar/värdinnor som står i de stora entréerna där det brukar finnas incheckningsautomater till flera avdelningar. De hjälper gärna till om de inte står framför och skymmer automaterna... Vilket de ofta gör, när jag kommer med promenadscootern, på väg till bassängträning. :) Idag var jag på "min" vårdcentral och den incheckningsapparaten såg jag inte förrän jag varit på mitt besök. Den stod långt in halvvägs in i en korridor bakom en stolpe....

Men där servade sköterskorna mig och sa att de checkat in mig, för att de trodde jag missat det.

Det är inte alls självklart att dom kollar, förut när receptionen fanns så var man ju tvungen att checka in sig där så att dom kunde meddela att man kommit. Så den risken är inte jag villig att ta iallafall.

Det som stör mig mest egentligen är att man nu är tvungen att ha en smartphone och tvungen att betala med kort eller swish, glömmer man telefonen kan man liksom inte checka in längre. Förut kunde man iallafall be dom i receptionen att skicka faktura om man ville det.
Jag brukar betala kontant, det är krav på att region/landstingsfinansierad vård ska kunna ta emot kontanter. Fast de har ju aldrig växelkassa så man får se till att ha jämna pengar.

Man kan tro det men jag fick flera samtal i början av mobilincheckningen där jag fick svara " är i väntrummet" och även där jag fick knacka på en läkares halvöppna dörr till slut då han inte rörde en fena för att kolla i väntrummet :p (sistnämnda var totalt knäpp dock)
Jag har också blivit uppringd en gång när jag satt i väntrummet. Minns inte om det var för att h*n tänkte fel och trodde vi skulle ha telefontid.

Det är inte alls självklart att dom kollar, förut när receptionen fanns så var man ju tvungen att checka in sig där så att dom kunde meddela att man kommit. Så den risken är inte jag villig att ta iallafall.

Det som stör mig mest egentligen är att man nu är tvungen att ha en smartphone och tvungen att betala med kort eller swish, glömmer man telefonen kan man liksom inte checka in längre. Förut kunde man iallafall be dom i receptionen att skicka faktura om man ville det.
Verkar krångligt att man behöver göra det i sin telefon. Här är det sådana självregistreringsautomater.

Tycker det låter skumt att de inte kollar i väntrummet om man inte checkat in. Slött!

Ja det får man väl hoppas jag såg dock inget sånt. Incheckningen var en bra bit från mottagningen. Det stod i kallelsen att om man inte checkat in när man kom dit så skull man behöva gå tillbaka till Incheckningen och göra det. Så här verkar de inte göra någon efterregistrering @MiniLi
Är säkert att de inte vill lägga arbetstid på det. Skulle förvåna mig enormt om de inte kan.

Är säkert att de inte vill lägga arbetstid på det. Skulle förvåna mig enormt om de inte kan.
Här hörde jag att man inte kan checka in om man är sen, tror 5 minuter eller något. Då får personalen göra det. Har varit sen en gång pga bussen och då ringer personen när jag precis stod i dörren och skulle in på VC och hon bad mig att gå direkt in så checkade hon in, så vet inte hur det hade fungerat, annars har jag faktiskt aldrig varit sen.

Här hörde jag att man inte kan checka in om man är sen, tror 5 minuter eller något. Då får personalen göra det. Har varit sen en gång pga bussen och då ringer personen när jag precis stod i dörren och skulle in på VC och hon bad mig att gå direkt in så checkade hon in, så vet inte hur det hade fungerat, annars har jag faktiskt aldrig varit sen.
Ja, här är det också någon tidsgräns för självincheckning, det är ju för att behandlaren inte håller koll i väntrum/dator hur länge som helst utan då kanske besöket behöver bokas om.

Ja, här är det också någon tidsgräns för självincheckning, det är ju för att behandlaren inte håller koll i väntrum/dator hur länge som helst utan då kanske besöket behöver bokas om.
5 minuter låter ju dock som lite lite, speciellt som man i vissa fall på en del ställen ska gå tillbaka och checka in själv i andra änden av sjukhuset.

Nu är det två år sedan jag gjorde det sist så det kanske har blivit bättre. Då iaf var jag under några veckors tid på olika avdelningar på länssjukhuset och på de avdelningar som hade självincheckning via mobilen var det flera gånger så dålig mottagning när jag väl var på avdelningen att jag var tvungen att gå tillbaka till huvudentrén för att få mottagning och kunna checka in. 🤬

De ställen jag besöker har självincheckning men alltid någon personal på plats att fråga. Tror det är samma som tar emot samtal om man ringer till VC/avdelning. Det är bara på stora sjukhuset de gillar att gömma incheckningarna, eller ha typ i stora entrén så att när man väl kommer till sin avdelning möts man av en "var god checka in vid entrén".. Men i det stora hela tycker jag det funkar. När jag checkar in kan jag välja att betala med kort eller faktura. Är nästan alltid 15-20 min tidig och får ofta inte vänta mer än någon minut så får jag komma in.
Förstår dock att om man har någon form av funktionsnedsättning så kanske det är svårare, men på alla ställen jag går till finns det som sagt någon att be om hjälp om det skulle behövas (funktionsnedsättning eller ej).

Här har de självincheckning både på det lokala sjukhuset och länssjukhuset. Det står i kallelsen var automaterna finns och var man kan gå för att hitta en reception med en människa. På medicinmottagningen på länssjukhuset står automaten precis bredvid luckan där man kan få hjälp. Mycket praktiskt!
Betalningen görs via faktura.

På mitt sjukhus har de precis tagit bort incheckning på mobilen (tillfälligt pga systembyte). Istället får man komma dit en kvart tidigare, ta kölapp och stå och vänta i en trång och högljudd hall. Jag tycker det är hemskt.

Jag som är autistisk lever mitt liv på utmattningens gräns hela tiden. Så att behöva lägga till flera moment och en social interaktion på ett redan krävande sjukhusbesök är förödande. Att kunna checka in med mobilen eller vid en maskin (eller betala i automatisk kassa i affären/beställa vid skärm på snabbmatsställen etc) gör världen mer tillgänglig för mig.
Bäst är väl om man kan erbjuda både maskin och människa :) Så kan de som behöver/vill ha mänsklig interaktion få det och de som jobbar får mer tid att hjälpa folk.

Flera sjukhus verkar ha infört självincheckning i vården även min vårdcentral.

Jag funderar på hur det fungerar när en äldre person som kanske inte riktigt klarar av att checka in sig själv på en maskin kommer?. Kan ju också vara någon som har dålig syn etc.

Blev lite förvånad när de hade det på ögonmottagningen, såg inte att det var bemannat någonstans för att betala och anmäla sig. Just ögonmottagningen kan ju verkligen vara ett ställe där folk har svårt att checka in själva om de har dålig syn till exempel.

Liknande trådar

R
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: manda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 508
Senast: Ragdoll
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka