Självförtroendet under ridningen

X

xBITCHYx

Hm. . jag vet inte varför men jag har jätte dåligt självförtroende när jag rider med andra.
Speciellt om jag rider ngn annans häst & ägaren rider med då blir jag jätte nervös och bara sitter & "åker med" för att inte "göra bort mig".
Jag har alltid fått höra "du kan bara du vill".
Jag vill rida men det är så svårt att slappna av för jag känner mej alltid så dålig.
När jag rider ensam så flyter ridningen på bra och jag "vågar" testa att jobba tex hästen på tygeln. . :o

Är det nån mer som känner såhär eller . . jag känner mej jätte dum juh ..

Du behöver absolut inte känna dej ensam om detta! Det beror på mej iaf om jag rider ut lr rider på ridbanan. Rider jag ut så är det inga problem men när det kommer till banan så :confused:. Eller när ngn tittar på. Men det har minskat nu =)
Tja du får väl säga till ägarna hur du känner :p och göra ditt bäsa och inte "åka häst".

hehe mm.. bana är juh lite scary :( kommer nog troligtvis aldrig vistas på en tävling. . :crazy:

Ska försöka framföra. . :P

Jodå, du måste sätta upp mål med din ridning. Säg att du vill tävla i MSVB i hoppning, och att du nu ligger på LÄTT D i träning. Då måste du ta dej igenom den "bana" som behövs för att du ska gå vidare, om du fattar va ja menar :smirk:. Typ att du måste gå igenom jobbiga grejjer för att nå upp till det du vill =)

jag har länge haft dåligt ridsjälvförtroende, enda som jag känt mig lite bra på var hoppning, men bara på den nivån vi körde på ridskolan. :p

men så åkte jag till usa o där började jag rida otroliga hsätar för en otrolig tränare, och oj så mycket som lossnade! blev inte rädd och kände mig duktig! :)

jag som, när det var som värst, blev rädd bara hästen klippte med öronen satt stensäkert i sadeln trots att hsäten reste sig, gjorde blandade småhopp och levde runt. :p

men några tips på hur man gör vet jag inte, det bara blev så när jag flyttade. :D

Min uppfattning är att det är ett vanligt problem hos ryttare (och andra idrottsmän) på olika nivåer och i olika åldrar. Alla har nog vid något tillfälle drabbats av prestationsångest och vissa drabbas oftare än andra. Det är väldigt jobbigt och minst sagt begränsande för en själv. Jag har sett mycket av det och naturligtvis också själv "varit drabbad".

Jag kan rekommendera mental träning, fungerar för endel men passar kanske inte alla. Det finns till exempel en CD-skiva på Apoteket som heter Avspänning och innehåller både muskulär avslappning och lite mental träning. Kan låta fånigt, kanske passar det inte alla, men det har hjälpt mig iallafall.

Lycka till!

är precis likadan.
Spec i skolan när man tycker att alla rider bättre och
vet att nästan alla tävlar höga klasser och så. Rider också bättre när jag är själv. har väl inte direkt något bra råd att ge anant än att försöka slappna av och lägga all koncentration på hästen ( vilket e svårt när man måste vara uppmärksam på tränaren och var dom andra är också)

*går med i klubben* har jättedåligt självförtroende ang min ridning. tror att det är jättevanligt och mkt beror nog på bristande pedagogik hos typ ridskoleinstruktörer och tränare öht. jag känner mig ofta dum när jag tränar, tränare säger saker man inte hinner koppla och förstå varför och innan man hunnit gjort nåt får man en idiotförklaring och allt säger bara tilt. :smirk:

sen fick jag jättetaskigt självförtroende av bitchmaffian på ridskolan, ni vet de som sitter och dömer och hånar alla bredvid banan. :(

sen så har jag ridit länge med en idiot som tyckte att det var jättekul att trycka ner mig för att hon skulle upp ett knapphål också. så det är nog den värsta biten. :cry:

tror också att tjejer inte heller blir lika peppade och får den "du klarar allt" uppfostran och attityden som många killart får. :smirk: :confused:

åhh då borde du prova min tränare! :love:

hon är GULD! :bow:
hittar alla mina fel o brister, men är jättebra på att förklara hur jag ska göra för att hitta rätt, och när man gör rätt blir hon JÄTTEGLAD! :D

hon tycker att det är JÄTTEKUL att träna mig och säger det mest hela tiden och talade om för mig hur mycket hon skulle sakna mig för det är så kul att träna någon som faktiskt går FRAMÅT! :love:

lite skillnad från "höj handen", "lite längre fram med skänkeln", "bra" vilket var ungefär det man fick höra under 60 mins ridning på ridskolan. :smirk:

Ridinstruktören kan göra mycket för att förebygga prestationsångest hos sina elever. Dock kommer nog de flesta någon gång drabbas ändå. Instruktörens inställning (får eleverna beröm och bekräftelse när de gör rätt, ställer instruktören rimliga krav etc.) stämningen i ridhuset och att ha rätt svårighetsgrad på övningarna under lektionerna kan göra mycket. Ryttarens egen inställning till ridningen är också mycket viktig. Om ridningen är "det enda viktiga i mitt liv" (överdrift) så dyker lätt prestationsångesten upp och det blir svårt och besvärligt att rida. Det ska ju vara roligt att rida! Det är lätt att säga att man inte ska ta ridprestationen (behöver inte ha med tävling att göra!) så allvarligt, men om man kan tänka på alla andra mycket mer betydelsefulla goda egenskaper man har som person, än att vara ryttare (som att vara en bra kompis/syster/flickvän etc.) tror jag det är lättare att ta motgångar.

Jag anmäler mig också till Dåligt-självförtroende-i-sadeln-klubben :(! Får en prestationsångest och känner mig sämst i världen när det går dålig på träningar och det sitter folk på läktaren och tittar. Det är hemskt och man tror att alla sitter och pratar om hur dålig man är på att rida osv...Suck, måste försöka jobba på den biten :crazy:.

men d kanske hade att göra med att du e duktig? :smirk:

om annars var får man tag på henne? :)

Jag anmäler mig också till Dåligt-självförtroende-i-sadeln-klubben :(! Får en prestationsångest och känner mig sämst i världen när det går dålig på träningar och det sitter folk på läktaren och tittar. Det är hemskt och man tror att alla sitter och pratar om hur dålig man är på att rida osv...Suck, måste försöka jobba på den biten :crazy:.

jag fick höra att läktarmaffian hade sakt att jag var sämst och inte kunde rida för fem öre av idioter i min ridgrupp! snacka om att bli knäckt!

jag menar varför måste folk sitta och döma ut nybörjargrupperna? (som det var då)

detta var samma punchhuvuden som höll på att smöra ihjäl sig för mig när jag red hoppkurs med förra fullbodet sen. "åhhh e det din häst?!"

Fan vad jag hatar ridskolebrudar!!!(iaf dom...)

När jag rider min medryttarhäst är jag oftast rädd för att "rida den för hårt", och att ägaren ska tycka att jag är för hård eller så. Detta på grund av att hästen har lite problem med frambenen men jag är övertygad om att det kommer att gå bättre då jag arbetar med olika övningar för att öka hans styrka.

Nu börjar jag få se resultat på mitt arbete, mycket mer musklad i bak och han kan galoppera längre sträckor på ridbanan.

Tips till dig är väl att försöka tänka bort ägaren. Man måste ju vara väldigt koncentrerad när man rider och det kan man ju omöjligen vara om man är nervös. Det kommer nog att gå bättre, kram!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 735
Senast: Stergo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar