Självförtroende på hästryggen

K

kinapuffs

Jag har ridit ett bra tag men fortfarande är jag rätt osäker på hästryggen. Alltså inte rädd för att ramla av eller liknande utan för att göra fel. Det krävs ju att man har självförtroende på hästryggen så att ens osäkerhet inte smittar av sig på hästen. Det är viktigt med sammarbete mellan ryttare och häst. Tyvärr är jag en sådan som verkligen fruktar för att göra fel (Rider på ridskola). Har ni något/några tips på vad man kan göra/tänka mm. för att bygga upp sitt självförtroende? Vore väldigt tacksam för svar :).

Sv: Självförtroende på hästryggen

Jag hade ett långt uppehåll med hästar under tiden mina barn var små, när jag sen skulle börja rida igen (efter mer än 5 år helt utan häst) kände jag mig väldigt osäker så som du beskriver. Jag har heller aldrig varit rädd för att sitta på hästryggen. För mig gällde osäkerheten endast vid träning, och inte alls vid uteritt. Jag fick hjälp av en bra tränare med övningar på hästryggen, men det tog ett tag innan jag kunde vara helt avslappnad. Berätta för din ridlärare hur du känner det så kan hon säkert hjälpa dig. Ett annat tips är att läsa Sally Swifts böcker, de har iallafall hjälpt mig en hel del.

Lycka till och ha inte för höga krav på dig själv!

Höga krav på mig själv har jag alltid haft, haha, det får jag försöka träna bort. Tack för tipset, ska försöka leta upp de böckerna :D

Jag vet faktiskt inte. Jag är väl bara så rädd att skämma ut mig inför andra, något jag verkligen hatar. Jag vet att jag rider på ridskola och att det inte är någon "tävling" där, man är ju där för att lära sig men ändå. Alla gör fel någon gång det vet jag men ändå verkligen hatar jag att göra bort mig. Och jag vet inte hur jag ska försöka få bort den känslan och istället tro på mig själv istället för att oroa mig.

jag tror inte att någon skulle bry sig om du gjorde fel på ridskolan. vad är det för fel du är så orolig för? Få slängtrav innan galopp, eller rida felböjd i en volt?

På ridskolan går man för att lära sig!

Tänk att den enda du vill imponera på är din häst, vad spelar det för roll vad andra människor tycker? Det är vad hästarna tycker om dig som är det väsentliga och de är väldigt snälla och förlåtande djur som brukar ha överseende med mycket så länge man är vänlig mot dem och försöker vara tydlig. Alla "misslyckas" ibland och ju mer man lär sig, desto mer inser man vad lite man kan.
Försök träna på en sak i taget - ge din häst så enkla hjälper som möjligt så att den får lätt att förstå dig. Sitter man och tänker "nu måste jag lyckas med galoppfattningen och den måste gå på tygeln hela tiden och vad tycker de som sitter på läktaren?" så framstår man lätt som lite ofokuserad i hästens ögon...Försök istället att förklara för den på ett så lätt och enkelt sätt som möjligt och tänk på att det är samspelet mellan dig och hästen som är det viktiga.
Läs gärna lite böcker av t.ex. Sally Swift som någon nämnde ovan, Perry Wood är också bra.
Ha kul på dina lektioner, det är ju din egen stund i veckan när du ska utvecklas, eller hur? Finns ingen anledning till att "ge bort" det genom att sitta och oroa sig.

Jag vet faktiskt inte. Jag är väl bara så rädd att skämma ut mig inför andra, något jag verkligen hatar. Jag vet att jag rider på ridskola och att det inte är någon "tävling" där, man är ju där för att lära sig men ändå. Alla gör fel någon gång det vet jag men ändå verkligen hatar jag att göra bort mig. Och jag vet inte hur jag ska försöka få bort den känslan och istället tro på mig själv istället för att oroa mig.

Ok, då förstår jag lite mer om hur du tänker. Hur känner du det när du gör rätt?

Tänk att den enda du vill imponera på är din häst, vad spelar det för roll vad andra människor tycker?

Hmm, det där är jag jätteduktig på men kan ändå ha dåligt självförtroende på hästryggen! :p
Att jag får dåligt samvete gentemot hästen om jag känner att jag rider som en kratta (vilket jag ofta gör, och då blir det lite av en ond cirkel- att man sällan rider bättre för att man klankar ner på sig själv), har däremot väldigt sällan "komplex" eller sämre självförtroende när andra tittar på -snarare tvärtom för då kan man inte koncentrera sig riktigt lika mycket på hästen...

Det är ett ganska stort ämne känns det som. Självförtroende och självkänsla. Tror det är svårt att bara förbättra en enstaka grej eftersom det snarare är symptom än fel i sig.
Självkänsla (som ju hänger ihop med självförtroende) är det nog många som har kass eller halvkass, känns nästan som en "svensk grej". Tips - skaffa någon bra bok i ämnet och läs på lite samtidigt som man successivt försöker bearbeta/förbättra.
Det tar ofta ett tag innan man hunnit smälta det, tror inte det är bra att sätta krav på sig själv att man plötsligt ska bli en ny människa, då kan det slå tillbaka om man inte lever upp till sina krav. Men för min del tyckte jag det gav massor bara att läsa en bok om självkänsla och försöka ta åt sig av det som stod (även om det tog ca ½-1 år innan det började ge märkbart resultat).

Först behöver man t ex försöka reda ut varför man har det dåliga självförtroendet. Göra sig medveten. Sen reda ut vad som händer i huvudet och försöka sålla bort sånt som hjärnan själv hittar på av t ex rädsla/försvarsmekaniskmer och vad som faktiskt ÄR, sluta lura sig själv omedvetet. Därefter - när man är mer medveten och har kontroll kan man försöka ändra rösterna i huvudet lite successivt, först då kan man välja hur man ska reagera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama