Sv: Självförtroende på hästryggen
Tänk att den enda du vill imponera på är din häst, vad spelar det för roll vad andra människor tycker?
Hmm, det där är jag jätteduktig på men kan ändå ha dåligt självförtroende på hästryggen!
Att jag får dåligt samvete gentemot hästen om jag känner att jag rider som en kratta (vilket jag ofta gör, och då blir det lite av en ond cirkel- att man sällan rider bättre för att man klankar ner på sig själv), har däremot väldigt sällan "komplex" eller sämre självförtroende när andra tittar på -snarare tvärtom för då kan man inte koncentrera sig riktigt lika mycket på hästen...
Det är ett ganska stort ämne känns det som. Självförtroende och självkänsla. Tror det är svårt att bara förbättra en enstaka grej eftersom det snarare är symptom än fel i sig.
Självkänsla (som ju hänger ihop med självförtroende) är det nog många som har kass eller halvkass, känns nästan som en "svensk grej". Tips - skaffa någon bra bok i ämnet och läs på lite samtidigt som man successivt försöker bearbeta/förbättra.
Det tar ofta ett tag innan man hunnit smälta det, tror inte det är bra att sätta krav på sig själv att man plötsligt ska bli en ny människa, då kan det slå tillbaka om man inte lever upp till sina krav. Men för min del tyckte jag det gav massor bara att läsa en bok om självkänsla och försöka ta åt sig av det som stod (även om det tog ca ½-1 år innan det började ge märkbart resultat).
Först behöver man t ex försöka reda ut varför man har det dåliga självförtroendet. Göra sig medveten. Sen reda ut vad som händer i huvudet och försöka sålla bort sånt som hjärnan själv hittar på av t ex rädsla/försvarsmekaniskmer och vad som faktiskt ÄR, sluta lura sig själv omedvetet. Därefter - när man är mer medveten och har kontroll kan man försöka ändra rösterna i huvudet lite successivt, först då kan man välja hur man ska reagera.