Självdragstrumma.....

Texaz

Trådstartare
Ska nu ta itu med ventilationen inför vintern och har funderat på att sätta självdragstrumma och fick nu tipset att dra den genom väggen, dvs med en böjd rörskarv uppe på vinden. Men drar det verkligen ut om det inte går rätt upp????
Kanske lite vagt formulerat men jag kan inte bäätre den här tiden på dygnet...:angel:

Sv: Självdragstrumma.....

Hej innom nökreaaatur skötseln hade man självdrags trummor fram till 60 talet om jag inte minns fel skulle trummorna vara raka.Det var ochså helt nödvändigt att ha lika stor area på luftintagen

Jag har nog bara sett raka upp i taket...:crazy:

Jo jag har också bara sett raka, men KAN man ha böjda????
Enligt djurskyddsinspektören borde det räck med självdrag i mitt stall, och jag är bara glad om jag slipper ha fler elektriska manicker i mitt stall....
Naturligtvis måste luftintagen motsvara utluften!

Vet inte om effekten blir samma om du böjer. Vi har självdrag med skorsten och det funkar bra; dock ett litet stall: 3 boxar och 2 hästar för tillfället.

Jo jag har också bara sett raka, men KAN man ha böjda????
Enligt djurskyddsinspektören borde det räck med självdrag i mitt stall, och jag är bara glad om jag slipper ha fler elektriska manicker i mitt stall....
Naturligtvis måste luftintagen motsvara utluften!

Jag förstår inte riktigt hur du menar. varför måste din trumma ha en böj?

Bästa funktionen får man med en rak trumma. Dessutom skall trumman ha en viss höjd för att fungera bra.

Jo jag vet, var mest som en nödlösning för att slippa anlita plåtslagare, och en bekant sa att det skulle fungera, själv är jag skeptisk.....
Får försöka lösa med rak trumma då....

Där jag står uppstallad (gammalt om byggt ko stall), så är de ett stort rör (trumma?) i taket med tak ovan på så det inte skall regna in.

Där är en kjedja men drar i så fälls en lucka ner så det blir stopp ett "lock" i röret :) skall till stallet i över morgon skulle kunna försöka ta en bild då.

Jag har inte ståt i stallet länge med jag tycker det värkar vara mycket smart :)

Mvh
Eran Emma

Vi har självdrag i stallet, men ingen trumma. Det sitter ventiler i taket på varje box och upp i rör som är böjda längre upp och mynnar ut i övre kanten på stallväggen. (ca 1,5 m högre upp) Det funkar inte riktigt så bra som jag kunde önska. När det är fuktigt ute blir det fuktigt även i stallet. Om det beror på att rören är böjda vet jag i och för sig inte.

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: Bonita4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 695
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar