sjal, sele, förvirrad

skogstomten

Trådstartare
Ja vad har ni använt?
Vad har varit bra och dåligt?
Japp jag har läst mycket på sjalbarn men nu vill jag höra vad ni tycker här :p

Vidar är inte så förtjust i att vara vänd mot mig, han vill ser än han gör i sjalen när han sitter fram vänd mot mig + att han vill sprattla.
Till det så blir han inte så förtjust i den position med benen som förordas på sjalbarn :o
Gladast är han när han får sitta frammåtvänd i babybjörn selen, den som är riktigt fel ergonomiskt för barnen enligt ja det som kan... Inte ska det heller vara bra att vara vänd utåt :crazy:


Testade sjalen på ryggen en sväng idag eftersom pappa var hemma så vi kunde trixa lite. Han var lite nöjdare där, men så kom inte benen som dom skulle heller :angel:
Var även skönare för mig att ha spratteljonken på ryggen.

Vad ska man gå på? fakta som sjalfolk lägger fram om ergonomin eller när sonen är mest tillfreds (känns ju naturligast)?

Funderar på att försöka testa en Ergo bärsele och se vad sonen tycker om det och vad min ländrygg säger om avbärarbältet.

Ja hur har ni gjort själva?
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Har du provat att knyta sjalen i Buddha? Eller bära på höften? Fredrik vred sig runt och tittade rätt mycket trots att han satt med ansiktet emot mig. Jag började bära med Ergon på ryggen när han var nämare fem månader, men han gillar mest att sitta på magen och har koll runt omkring sig... ;)

Ang babybjörn så är det inte fullständigt katastrof att bära korta stunder i, de själva rekomendera ju inte längre än en timme, själva klarar jag inte av bära med babybjörn särskilt länge... Jag tycker att det är jobbigt med Ergon/patapumen på magen oxå... Däremot med sjalen får jag honom närmare och stadigare, men på ryggen fungera det utmärkt med Ergon/patapumen. Har du provat en MT?
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Jag har burit Jason i en babybjörn.
Bar honom i närmare 2 timmar dåjag stolpade och satte upp tråd för en ny hästhage. Han var då knappa 4 månader.
Fick aldrig ont av selen förrän Jason passerade 8 kg strecket. Men dåvar han oxå lite lång för att sitta bekvämt.

Tror att man ska lyssna på barnet. Har bebisen det obekvämt så säger den ifrån.
Och hade babybjörn varit SÅ hemskt fel och "farlig" så tror jag inte att den hade funnits kvar eller sålts så bra som den gör.
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Njäe, har inte testat de två varianterna, kanske borde testa till helgen när pappa är hemma hela dagarna.
Sonen bli inte allt för munter om mamma fipplar allt för länge.
Är man två som hjäls åt i början går det nog lite snabbare kanske :angel:
Har inte testat någon MT heller men det kanske kan finnas möjlighet att göra detnärjag liks tar och testar en Ergo.

Insåg att det finns en här i stan som säljer,
vore ju toppen om man kunde få testa lite olika då :bump:

Kul att du var nöjd med Ergon på ryggen ialla fall, börjar bli bra sugen på den.
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Hehe jo det är ju lite så jag tänkt och kännt också och sonen är rätt bra på att protesera när saker inte uppskattas. :D

Ja stängslat har jag också gjort med babybjörnen, det gick det med :D

Men som för dig med Jason så, vår grabbhalva har nog passerat 8 kg nu, var nära sist och han växer på rätt bra. Så detr är väl lite därför också som jag börjat se mig om lite.

Tack för era svar iaf :)
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Jag har använt lång vävd sjal och Patapum bärsele.
Den liknar Ergon men är något billigare.
Den brukar jag ha på ryggen med min 1½-åring i när han vill vara uppe och jag vill laga mat eller annat.
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Jag använde Ergo. SOnen var inte alls glad att sitta mot mig men det gick iaf kortare stunder. Var helt ok att ha han på ryggen faktiskt.
Nu vet jag int enär jag använde den senast... Längtar till man har nästa lilla bebbe!
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Jag är rätt värdelös med det här med län men jag antar att du inte bor i närheten av Västerås? Annars hade jag gärna hjälpt till och visat, och du kunda ha fått prova lite olika, jag har visst råkat samla på en en bunt olika bärredskap... :o:angel:

Nåja för att vara ärlig så har jag faktisk sålt Ergon och använder patapumen toddlern mest, eller sjalen... Just nu är det så korta stunder Freddan vill bli buren, så det får bli det som är till hands. Han är 2,5 år nu, lillskrutten... :)
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Vår son tyckte det var okej att vara vänd inåt, så de första månaderna hade vi en elastisk bärsjal (Moby Wrap). Sen började vi med Ergo. Den gillar han ännu bättre. Den har vi nästan bara på ryggen.

Han åker fortfarande Ergo ibland, trots att han är ett och ett halvt år nu.
ErgoJuli07.JPG
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Näe vi har en bra bit till Västerås :D
Men tack för erbjudandet.

Får hoppas att vi kan åka och titta på en Ergo på fredag och då samtidigt få lite knythjälp för sjalen :angel:
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

men om vi tänker selar då?
Patapum vs Ergo?
För o nackdelar?

Jag inte ens 160 o sambon ca 182 spelar det in något?
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Jadu det där med selar... Man måste nästan prova sig fram, jag gillade Ergon jättemycket tills jag provade patapumtoddlern och blev vrålkär... Medans jag vet andra som avskyr patapumen fullständigt...

Sen finns det även en sele som heter Beco, för att göra det lite värre... :angel: Och sutemi, men det vet jag i princip inget om...

Och jag skulle nog prova en MT oxå om jag vore som er, den är väldigt smidig oxå! Och många olika varianter! :D
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Mest att prova ha barnet på höften.

Fast mina barn har faktiskt sett mkt även om de sitter vanligt vänt mot mig på magen, de har vänt sig om lite så de ser bättre :)
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

Försök att komma på en sjalbarnsträff, och be att de tar med sig både beco, ergo och patapum och prova dem "en efter en i följd", så känner du vilken som passar bäst för dig. Beco finns i två varianter, den som heter BWD är bättre anpassad för både långa och korta personer.
 
Sv: sjal, sele, förvirrad

gah finns ju lite för mycket ju!
Iof hade jag börjat inse det när jag letade runt tidigare men ja :eek:

Ah Beco och Ergo kommer vi få prova på fredag, tror det fanns lite mer med, ska bli spännande!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 749
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På kvällens första lektion stod jag uppskriven på Arnica. Arnica är ett mörkbrunt sto med mycket ögonvita, lite långsmal, stel och...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 962
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 766
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp