Sjal nummer 2

turbofling

Trådstartare
Jag har en trikåsjal men har aldrig rikitigt fått till det med den, antingen har jag knytit för hårt eller för löst och Emilia har hasat ner väldigt långt efter en stund. Nu ska en kompis snart få barn så hon ska få låna den av mig och jag köper en annan sjal. Vad är lämpligt att ha nu?

(Emilia är snart 5 månader, ca 65 cm och 6,5 kg)

Sv: Sjal nummer 2

Själv funderar jag på en sån där ringsjal till nästa. Men det är nog folk här som har bättre koll.. Tänkte bara att jag skulle skriva iaf :D

Jag har haft problem med att knyta och är därför himla nöjd med min ergo sele. Tea har börjat åka på ryggen nu och hon är lite mer än 5 månader, 64 cm lång, så mitt tips är en ergosele.

Försök åka på "sjalträff" (sjalb**n.se) eller träffa någon härifrån som har "mkt" sjalvana, och se till att prova massa olika! Det är så olika vad man gillar :)

Finns ju vävd långsjal (då är det skönt om man får lite tips och trix från någon som kan, men såå krångligt är det inte), eller en ergonomisk bärsele (tex manduca), mei tai (som mellanting mellan sele och sjal), mm...
Ringsjal tycker jag är "sådär", det är lika enkelt med sele och den avlastar bättre. Vissa perioder kan ringsjal iof vara bra..

Skulle rekomendra en vävd sjal med lagom mycket giv i. Hur mycket som är lagom måste man nog känna efter själv dock...:) Finns hur många som helst att köpa både nytt och beggat men jag sydde faktiskt min första själv.
Själv har jag övergått helt till vävda sjalar (och nästan bara ryggbärande) sen en månad tebax, tyckte det blev för svajigt med trikåsjalen vid 6-6,5 kilo bebis.
Jag köpte "vanligt" bomullstyg och sydde mig en egen sjal, 5 meter lång och ca 70 bred.

Det kräver lite mer när man ska knyta för att få det jämnt men är så mycket skönare att bära i!! Efter att jag sytt en sjalen har jag fått flera långa tygstycken av mamma som är smalvävda, en jättefin randig som kanske är 60 cm bred och en blå med fjärilar som är något bredare, 80 kanske? Var bara att fålla kortändarna och gosa in!
Utöver det så köpt jag precis en ringsjal som är kanon korta stunder, det går snabbbt att lyfta i och ur men avlastar inte lika bra eftersom det bara är på ena axeln...

Sele är ju annars enkelt, jag har en manduca oxå men tycker det är mysigare med sjalarna...

Det gör det! (sjalen i min länk är till salu till bättre behövande... ;) )
/ Nyblivet sjalgalna Anna med två sjalar med katter på, en randig, en blå med vita fjärilar, en ringsjal, en bärpåse i fleece, en kortsjal, en bärpåse i nylonnät och en manduca... och så trikåsjalen då som jag inte använder.... :angel:

Ett snabbt tips till er som vill ha ringsjal, de perioder Sam har velat vara uppe/nere/uppe/nere har jag knutit en vanlig sjal, en av mina breda, precis som en ringsjal. Enkelt och latt att ha med, packa ner och ta pa. Och billigt!

ts en vavd sjal ar ju vad du ska ha, sen far du ova och ova pa att knyta. och sen en ergonomisk sele att kombinera med!

Jävlar i min låda, det var ett par :D Men visst är det underbart med sjal?? Jag är också helt frälst! Nu har vi inte använt våran på ett tag för han har varit så himla nöjd som det är. Den har varit guld värd i utvecklingsfaserna!

Jag bär typ jämt. Så himla praktiskta tt bära på ryggen! Man kan pyssla med allting, diska, dammsuga, slå med lie. ;)
När vi klipper gräset knyter jag honom i vagga på magen dock, då somnar han så gott till vi är färdiga. ;)

Vindvissla; så gör jag oxå, ringsjalen är införskaffad för att pappan tror sig kunna tänka sig att använda den, lagomt enkelt för honom att hålla på med. ;)

Svarar flera

En manduca har vi, den är bra ute men när man vill bära omkring inne känns en sjal smidigare. Så jag vill ha en sjal också.

Tyvärr bor jag inte i Sverige så sjalträff är lite svårt, får haffa någon här på stan som jag ser med sjal :)

Då ska jag titta på vävd sjal. Lite dumt är det när det nästan bara är på internet man kan köpa sjalar, svårt att prova sig fram då.

De flesta sjalar ar mer eller mindre likadana, bara liiite i kvalitet och farg och monster som skiljer. Sa trots att det ar en djungel ar nog de allra flesta jattebra.

Ar du saker pa att de inte har sjaltraffar i Osterrike? Har pa irland har de till och med ett "sjalbibliotek" dar man kan fa lana sjal i tva veckor for att se vilken som passar. Och pa fem ar har jag sett EN person med sjal haha. Fast jag bor ju pa landet, jag vet att de haft sjaltraffar i Cork.

Jag har sett ngr få på stan med sjalar, men inte en enda affär där dom säljer sjalar. Men en butik där dom säljer Manducor, ska kanske kolla in den affären lite mer ordentligt.

Du har redan fått bra svar, men jag villl också vara med i den här tråden känner jag :D

En vävd sjal är min rekommendation, eller en ergonomisk sele. Jag bär minsta killen nästan enbart i sele nu, det är enkelt och inte lika svettigt under sommaren, men till vintern ska mina vävda fram är det tänkt. Min personliga favorit är en tunn Hoppediz eller Didymos (Martin :love:), men det är ju lite tycke och smak som får styra där.

Mei Tai är en dunderhit tycker jag, där man får sjalkänslan utan att behöva knyta ihjäl sig innan man lärt sig. den är enkel att använda och är den bra sydd i axelbanden är den superskön att bära i!

//nevin, med ca 25 bärdon av olika slag hemma!

Jag kan inte skiljas från min vävda sjal, fast det var länge sen jag bar nu (yngsta är ju 5 år). Helt underbar och suverän. Såg en på planet till Thailand i vintras en som hade EXAKT likadan. Jag var bara tvungen att gå fram och berömma den vackra sjalen :-)

BB-tai ser väldigt mysig ut måste jag erkänna och jag personligen skulle handla mig en sån eftersom jag redan har några vävda. Men om det är mellan dem det står (och man inte har någon) så skulle jag rekommendera en vävd långsjal:laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad är annars fel på mig? Jag har sedan ett par månader tillbaka varit konstant törstig oavsett hur mycket jag dricker. Jag är hur trött...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 316
Senast: Novali01
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 782
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 332
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar