Kan jag ha diabetes?

Hb tas som stick i fingret och det avläses direkt så tog hon enbart rör så togs det nog inte. Det viktiga är ju ändå ferritinvärdet (järndepåvärdet) även om hb också kan vara intressant så kan ett normalt hb ändå innebära järnbrist.
Fast när hon tog sockret tog hon det ur ett av rören. Liksom vände upp och ner på det och klickade till på apparaten. Aldrig sett det förr. Men jag tänker att de tog tillräckligt med prover, även om jag inte litar på sjukvården till hundra procent så får jag ju ändå lita på att de tog rätt prover.

Fast när hon tog sockret tog hon det ur ett av rören. Liksom vände upp och ner på det och klickade till på apparaten. Aldrig sett det förr. Men jag tänker att de tog tillräckligt med prover, även om jag inte litar på sjukvården till hundra procent så får jag ju ändå lita på att de tog rätt prover.

Aha! Kanske ett sätt för att slippa sticka två gånger :)

Ja precis! De vet säkert vad de gör!

Nej, tänkte mest på det hon skrev om att hon blev trött av sötsaker och att jag också blir det...

och vad var slutsatsen? Att man ska misstänka diabetes om man blir trött av att äta sötsaker?
För så såg det onekligen ut som om du menade, och jag förstår inte alls kopplingen.

Hb tas som stick i fingret och det avläses direkt så tog hon enbart rör så togs det nog inte. Det viktiga är ju ändå ferritinvärdet (järndepåvärdet) även om hb också kan vara intressant så kan ett normalt hb ändå innebära järnbrist.

Inte riktigt rätt.
Man KAN ta Hb genom "stick i fingret". Om man vill ha mer upplysningar om blodbilden tar man normalt sett ett "rör" där bland annat Hb kan analyseras. "Blodstatus" där man normalt sett får svar på Hb, LPK (vita blodkroppar), TPK (blodplättar), MCV, MCHC med mera, är "rör".

Inte riktigt rätt.
Man KAN ta Hb genom "stick i fingret". Om man vill ha mer upplysningar om blodbilden tar man normalt sett ett "rör" där bland annat Hb kan analyseras. "Blodstatus" där man normalt sett får svar på Hb, LPK (vita blodkroppar), TPK (blodplättar), MCV, MCHC med mera, är "rör".

Okej. Jag tog prover senast i slutet av november och då togs hb med stick i fingret och övriga prover som rör, dvs. stick i armvecket.

...och därav slutsatsen att man endast kan kolla Hb genom snabbtestet (som dessutom är mindre tillförlitligt/exakt i resultat jämfört med ett "riktigt" prov som körs genom större apparat)?

Nej. Slutsatsen kom ifrån att sköterskan bad om ursäkt för att hen var tvungen att sticka två gånger.

Men åh, är det järnvärdet igen som spökar?! Jag har ju haft problem med det i flera år, men jag tycker att jag varit duktig med blutsaft och bra mat. Dags att ringa vc och boka tid då i alla fall.
Vill inte skrämmas nu men en väninna som drack blutsaft under sin graviditet pga järnbrist fick fel på levern, det enda läkarna kunde komma fram till var att det måste vara orsakat av blutsaften.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 104
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama