Sitter och drömmer lite smått om framtiden...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Nu är jag några år fram i tiden - men ändå, man måste ju få fantisera lite :angel:

Om ni hade ett sto med stammen Munchhausen ( e. Hohenstein ) - Donnerhall - Akzent II - By Rights xx - vem skulle ni betäcka med då :confused:

Blodskombinationen i detta sto är densamma som hingstarna Hochadel ( Hohenstein - Donnerhall ), His Higness ( Hohenstein - Donnerhall ) och De Niro ( Donnerhall - Akzent II - xx ).

Min tanke är att antingen använda en hingst som matchar henne i en sk. goldencross eller så gå på en hingst och en kombination som inte alla andra har - vad tycker ni ? Och vilken hingst hade ni tagit ?

Kan tyvärr inte lägga in en bild här på henne utan vi struntar i exteriören och går på vad som skulle vara intressant på pappret...

Själv har jag en helt vansinnig idé om His Higness :o :rofl: Vad säger nu extertisen här på buke... :p

Avelsmålet är att få fram en avkomma som kan säljas snabbt med stor efterfrågan..

Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sitter och drömmer lite smått om framtiden...

Det roliga var att när jag läste uppifrån och såg de hingstar med samma blodskombination så bara kom tanken direkt lägg His Higness på den sen såg jag din kommentar längre ner... Nu är jag ju långt ifrån någon gångartsfreek och har ingen aning om inställningen till linjeavel och dylikt bland gångartsfolket, men jag brukar ha otäckt rätt i min magkänsla och följer numera den alltid och hittills har det inte slagit fel.
Nu är det ju några år tills det blir aktuellt att betäcka fölungen så en del hinner ju hända med hingsttillgången men min magkänsla säger som sagt HH.

Instämmer, HH. Men jag skulle nog betäcka nästan vad som helst med HH och i synnerhet det sto du presenterar. Om jag var i besittning av det stoet skulle jag förmodligen först och främst börja med att "dåna av" :d mums fillbabba!
Från första anblicken av Caprimond har jag varit såld, men hans söner lär ju nedärva sig om möjligt ännu bättre.
Jag är ingen expert utan brukar gå på mina vanvettiga ingivelser.
Go for it! :)

Fast jag har även vetskapen av att man inte bör dubbla på Donnerhall... :angel:

Någon som har andra förslag också...

Helen

Jag skulle nog inte ta 2x Donnerhall, blir lätt stort o grovt! Jag skulle nog ta Florestan hans avkommor är det bästa jag har sett! Eller Jazz han går inte av för hackor!

Vem av Florestans söner skulle du rekommendera ?

Helen

Har du ett sådant bra sto skulle jag söka på vilka som tar in Blodslinjer från Florestan till Sverige.
Jag satt i helgen nere i Holland och talade men av de duktigaste uppfödarna i Holland på Halvblod. Han har sålt en del till Sverige, han betäcker sina ston med Florestan själv, sedan rekommenderade han Jazz som Askö stuteri har. Jag sa att jag har ett sto med Donnerhalls blodslinjer och undrade vad jag skulle använda då hon nu fyller tre år till våren. Han rynkade på näsan och sa att inte mer Donnerhall det kan man inte dubbla, ta Jazz! Men han talade sig varmt om Florestan, men det är väl stört omöjligt att få tag på. Han själv har flera Florestan ston. Silvano som står på Askö talade han också väldigt varmt för.

Han som du pratade med hade han initialerna AO i sitt för och efternamn ? I såfall är vi bekanta med varandra :D

Helen

Varför inte ta lite trakhener....? Angrib Firfood, Zardin... det finns många fina trakhener hingstar som lätt glöms bort... Annars hade jag nog i andra hand tagit Rubinstein blodet eller Florestan.... Själv är jag förtjust Flemming oxå... hmm man kan hålla på hur länge som hellst, det finns många fina hingstar att välja mellan :d

Jag vill inte ha för mkt tarkhener och ta en ren trakhener hingst till på henne...Hon har redan trakhener blod i sig ( Munchhausen )...Jag tror att trakhener hingstar typar väldigt bra - åtminstonde hingstarna ur denna hingstlinjen ( plus att dom förbättar ridbarheten i denna linjen ) men gångarterna vill jag förstärka med någon annan hingst än just en trakhener hingst...Jag är också barnsligt förtjust i Flemmingh och hans son Lingh

Helen

Angående HH...visst många är negativa till dubbelt med Donnerhall...men i detta fall dubbleras ju även blodet från Hohenstein.Jag tycker det låter *dräggel*...(nackdel är då det påtalades OCD som gärna tycks uppkomma vid dubbelt upp av Donnehallblodet)

En trevlig hingst annars...Florencio...videon på honom var då verkligen värd att skåda.

Vet du något om hans EVA - hur det är med den ?

Helen

Aj då har han EVA...nej tyvärr.Men sådant går ju att kolla upp.

Beställ gärna den där videon på honom om du inte redan gjort det. Jag tappade hakan!

Jag har sett den :p

Helen

Jag då som känner HH tycker såklart det låter spännande.

Men att lägga Falsterbo på vore onekligen lite lockande!! :) Om det finns risk att det blir stort/tung med dubbelt Donnerhall så blir det inte det med Fidermark-blodet. Då blir det mer lätt och med långa ben!

Men HH... Helt klart spännande. Jag hade ju velat betäcka mitt Landlord-sto med Landor-S, men det sket sig ju!

Har du några bilder på Falsterbos avkommor ? Var för gick det inte med Landor ?

Har du sett någon avkomma e. HH ue. Munchhausen eller annat Trakhenersto ? Vad tycker Jens om kombiantionen tror du med HH och mitt sto ?

Helen

Lägg av nu, du har ju redan bokat Rolle! :p

Misstänker att han blir för dyr när han går igenom... :angel:
Andra förslag om jag nu inte tar honom :D

Helen

Liknande trådar

Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 885
Senast: KickiH
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 602
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023