Sitter ni på

Sv: Sitter ni på

Jag tycker din idé med förlängning om tömmarna är för korta var bra! Håller med om att tömmarna är för korta om man inte kan sitta på dem.

Jag, och många med mig har olika tömmar när man kör i långvagn och sulky (istället för att förlänga). Har man "träningstömmar" när man kör i sulky får man ju sitta på flera meter töm... Inte så skönt.

Sitter oxå alltid på tömmarna
oxå för säkerhetsskäl

Javisst, självklart.
Varför, är uppräknat av andra ovan. Dålig kusk, som är nonchalant med tömmarna.

Slå med tömmarna? Aldrig! Det finns pisk för kontaktsignaler till hästens kropp. Dålig kusk, som använder tömmarna som piska.

LIA

faast, grimskaftet sitter ju inte fast någonstans, mer än i tömmarna då... man bara förlänger så man har något att sitta på.. :D

När jag kör med vagn så sitter jag på tömmarna! En ren säkerhetsgrej för att veta var jag har dom.
Däremot när jag kör med släden har jag dom på golvet framför mig, eller så håller min "körkompis" i resten, och detta för att, i släden sitter man så nerbäddad i filtar och grejer, så det blir så konstigt att sitta på tömmarna då. Man blir så låst på nått sätt, om man måste använda mer töm, för dom är som intrasslade under filtarna då.

Ja, flaxa med tömmarna menade jag.
Och med flxa menar jag om detr blir som ett litet ryck i bettet. Nu har jag inte gjort mkt dressyrtömkörning, men är det inte meningen att man ska va så stilla i handen som möjligt?
Flaxa med tömmarna tänker jag om man höjer handen och "skakar" till den. Dålig på att förklara men höja handen ett par cm och sen snabbt sänka igen så det blir nästan som en klatsch med tömmen...

LIA skrev:
Slå med tömmarna? Aldrig! Det finns pisk för kontaktsignaler till hästens kropp. Dålig kusk, som använder tömmarna som piska.

LIA
Ja det är väl så jag har uppfattat det, att pisken används istället för vikthjälper och skänklar ungefär. Men det jag tittade på, på den träningen där användes tömmen bla för att få hästen att ställa sig mer rätt, för att be den flyta undan bogen osv.
Visserligen använder jag inte pisk om jag harvar med hästen elelr kör i skogen, men då använder jag ju bara rösten istället.

Men visst borde det väl gälla även tömkörning och inte bara körning?

artchie_1997 skrev:
Ja, flaxa med tömmarna menade jag.
Och med flxa menar jag om detr blir som ett litet ryck i bettet. Nu har jag inte gjort mkt dressyrtömkörning, men är det inte meningen att man ska va så stilla i handen som möjligt?
Flaxa med tömmarna tänker jag om man höjer handen och "skakar" till den. Dålig på att förklara men höja handen ett par cm och sen snabbt sänka igen så det blir nästan som en klatsch med tömmen...

Skönt att det är fler som känner sig dåliga på att förklara ;)
Ja, jag har väl uppfattat det som du, att man bör eftersträva att vara så stilla i handen som möjligt.
Visserligen måste man väl vara tydligare i sitt språk i början om hästen inte förstår, men då finns ju pisken som det propagerats så mycket för. :)
Mmm, här var det iof inte uppåt det flaxades utan mest i sidled ut och in, men det borde väl kännas i bettet det med.
Min valack skulle det kanske inte störa så mycket, men mitt sto skulle nog bli måttligt road :D

Ja, all signalering via tömmarna, går ju till hästens mun. Om jag vevar och viftar med tömmarna, blir det ju flera, kanske motvisande, budskap till hästen. En fråga är, varför en del tömkörare inte använder pisk, kroppssignaler etc, utan ersätter det med tömmarna?

Vid bruksarbete har man oftast varken användning, eller hand över, för piskan. ;)
Däremot anser jag den vara oumbärlig vid inkörning och inlärning samt som säkerhetsverktyg vid vagnskörning. Fr a när det gäller relativt oerfarna hästar.

LIA

LIA skrev:
Ja, all signalering via tömmarna, går ju till hästens mun. Om jag vevar och viftar med tömmarna, blir det ju flera, kanske motvisande, budskap till hästen. En fråga är, varför en del tömkörare inte använder pisk, kroppssignaler etc, utan ersätter det med tömmarna?

Vid bruksarbete har man oftast varken användning, eller hand över, för piskan. ;)
Däremot anser jag den vara oumbärlig vid inkörning och inlärning samt som säkerhetsverktyg vid vagnskörning. Fr a när det gäller relativt oerfarna hästar.

LIA
Håller helt med dig :D

Hej,

Jag sitter på tömmarna när jag kör, om man skulle tappa tömmen av någon anledning (hästen skulle skena eller liknande) så är det ju som en säkerhetsåtgärd. Det känns också rätt bra att ha dom där då vet man ju också vart dom är så att säga ;) vill ju ine ha dem hängande så man fastar i något...

~Ingrid

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24