Sitter ni på

Sv: Sitter ni på

ja, och jag har jobbat hos proffstränare som kör tills hästarna är trasiga..sen kör dom lite till.. :smirk: bara för att man har ett papper där det står "proffs" vet man inte allt..
jag har aldrig krävt att någon ska göra på ett visst sätt..
min kommentar om grimskaft i tömmen var menat som ett tips.. trodde inte det gick att missförstå....men buke är ju buke..där man måste ge en ½A4 förklaring till varje mening man skriver för att inte någon ska missförstå och direkt vända taggarna utåt! :smirk:

JAG tycker inte att tömmarna är lagom långa om man inte kan sitta på dom. Men min åsikt har aldrig varit allmänn lag, och det har jag aldrig påstått heller.

Jag skrev inte en halv a4, men men.
Och tillägger också att där jag jobbade kördes det inte så galet, som du påstår.
Jag fattar väl att det va ett tips, men om nu tips är till för att användas så är det konstigt att ingen använder sig av den metoden.

jag gör det... :idea: och min elever använder sej av den metoden. och jag vet många fler som gör det också!

Håller med Cronis, har inte träffat på den metoden och sen är det väl ingen som skrivit en A4 mot det....

Tror heller inte att "proffstränarna kör sönder hästarna + lite till".

Emmahpemma skrev:
jag gör det... :idea: och min elever använder sej av den metoden. och jag vet många fler som gör det också!

Kör ni lopp så oxå, om ni skulle "råka" få för korta tömmar?
Har du ingen bild?

men mygoood!

jag har inte påstått att någon av er skriver en halv a4... jag menade att JAG borde ha gjort det! eftersom att jag blev missförstådd!

sen har jag inte påstått att ALLA proffstränare kör sönder hästarna... inte ens många...men rötägg finns överallt, oavsett vad det står på papprena! :smirk:

jag brukar sitta på tömmarna när jag sitter i en sulky efter som man sitter så nära rumpan & för att tömmarna inte ska trassla in sig i hjulen/bakbena på hästen men inte annars...:bump:

Emmahpemma skrev:
ja, och jag har jobbat hos proffstränare som kör tills hästarna är trasiga..sen kör dom lite till.. :smirk: bara för att man har ett papper där det står "proffs" vet man inte allt..
jag har aldrig krävt att någon ska göra på ett visst sätt..
min kommentar om grimskaft i tömmen var menat som ett tips.. trodde inte det gick att missförstå....men buke är ju buke..där man måste ge en ½A4 förklaring till varje mening man skriver för att inte någon ska missförstå och direkt vända taggarna utåt! :smirk:

JAG tycker inte att tömmarna är lagom långa om man inte kan sitta på dom. Men min åsikt har aldrig varit allmänn lag, och det har jag aldrig påstått heller.

Jag förstår inte vad du vill komma fram till... Jag sa bara från början att jag inte sitter på tömmarna och ... Kanske av okunskap vad vet jag, har aldrig gjort det helt enkelt.

Tja, då tar du upp exempel på travrtänare som kör sönder hästarna..

Då måste du ju mena att de hänger ihop... Eller?

Sa också att jag gärna tog emot nya rön om hur man ska köra... Missade du det?

Det här med att flaxa, en fågel flaxar med vingarna. Snabbt upp o ner flera gånger. Det måste ju se bra dumt ut samt vara det med!
Sen kan man ju "klatsha", daska, smälla, piska eller slå (finns säkert mer namn) alltså höja händerna och sänka dom snabbt, ev bara en töm, så att det blir en smäll på hästens bak. :(
ja ja :smirk:
Du förstod nog vad jag menade ändå?

Jag sitter på tömmarna i maraton vagnen eller det gör jag alltid (vana).
Jag har dom alltid hängande bakom mig.
Om det skulle hända något med mig så kan ju grommen få tag i tömmarna.
En liten säkerhet.

att jag tog upp exemplet med proffstränare som kör sönder hästar var bara för att förtydliga mitt påstående om att bara för att det står "proffs" på pappret så vet/kan man inte allt eller är någon "gud" för det...
Detta för att Cronis sa:
"Konstigt att tränaren jag jobbade hos inte använde grimskaft, han bode väl ändå veta med sin proffslicens. Eller
Jag såg heller ingen annan på banan där jag jobbade använda sig av den metoden

Dock va tömmarna lagom att köra med, men man kunde helt enkelt inte sitta på dom."

det var inte riktat till dej, och inte menat att hänga ihop med just om man sitter på tömmarna eller ej.

Okey..

Jag kanske överreagerade, men det lät lite så...
Men förstår nu din poäng lite mer.

Jag säger som sagt inte att nåt är rätt eller fel, bara att jag inte brukar göra så. Men jag kan ju också ta emot tips om varför man gör så...

Kan ju vara så att det finns en anledning till det som jag inte lärt mig eller tänkt på.. :smirk:

Antingen jag eller min groom, eller så håller jag i änden. Säkerhetsgrej att ha koll på tömmen.

snigelfarmor skrev:
Sitter inte på tömmen, för det är inte skönt. Har den däremot slängd över axeln, mest för att jag har 16 meters tömmar och jag inte vill smutsa ner dem på golvet eller fastna med dem i hjulen. Jag rekommenderar inte denna metoden till någon, så har jag sagt det med., så jag slipper få skäll :) Sitter på tömmen när jag kör andras hästar.

När jag tömkör lägger jag alltid slutet runt halsen på mig så slipper jag ha änden hängandes på handen :) Rekommenderar inte det heller, iallafall inte om du har hjälm på.

Vid plöjning lägger man ju tömmarna över ena axeln och under den andra armen, diagonalt, för att lätt kunna släppa om något går på tok. Borde ju kunna fungera vid tömkörning iaf.

jag vill sitta på tömmarna, dels för att
OM tömmarna glider ur händerna på mej, så är dom inte helt förlorade och ligger intrasslade i hästens bakben på en nanosekund.

dels för att inte tömänden ska trassla in sej i hjulet /mina ben / hästens ben

och så är det ju himla smidigt att inte "överbliven" töm är ivägen överallt.. lättare att sätta sej på tömmen då, så är den "ur vägen"

tycker ju då jag...är väl bäst att tillägga :p

Sitter du på hela tömmen som är ihoprullad då?

Jag brukar liksom ha den på ena sidan, den går liksom ovan på armen och bakåt... Så den följer liksom med, hur jag nu ska förklara.. Men har ingen öppning på kärran iof där tömmen ligger bakåt heller så den kan ju inte åka bak i hästens ben. Skulle väl kanske kunna trassla in mitt ben om jag strulade till det men har inte känt att det blir så... :banana:

snigelfarmor skrev:
När jag tömkör lägger jag alltid slutet runt halsen på mig så slipper jag ha änden hängandes på handen :) Rekommenderar inte det heller, iallafall inte om du har hjälm på.

Men, hur menar du, lägger du tömmen på axlarna liksom, eller trär du in huvudet i tömmen?

/ Maris

Ett förtydligande.

Min rockard är en bullet, alltså kan inte tömmen fastna i nåt eftersom det är en galonklädd korg. Jag brukade ha dem bara liggandes i korgen, men numera har jag dem slängd över axeln, och sen ner på andra sidan kroppen mot ändan. Jag vill inte trampa på dem eller behöva bära dem i 2 timmar.

Vid tömkörning så kvittar det hur jag har dem bara INTE hästen kan slita sig från mig. Skulle jag tappa henne, så har jag fortfarande tömmarna på min kropp och har en andra chans. Vi har inget staket på vår ridbana nämligen. Så att bara hålla med händerna känns otryggare.

Jag är förresten skeptisk till att ha tömmarna fast med ett grimskaft, tänk om det händer nåt och hästen måste ha en vagn i munnen?

Kanske ett balsnöre eller liknande, men inte ett grimskaft. Däremot sitter det ett grimskaft i min rockard för passagerarna :) (nej, jag binder inte fast dem ) :) :)

Ja
dels av säkerhetsskäl och dels av praktiska skäl

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24