Sitter ni på

Sv: Sitter ni på

Ja.
Min körlärare ( går på naturbruksgymnasium) har det som standard.

Jag också, fick lära mig det på min första körlektion :D

Antar att de det är av praktiska skäl, man behöver ju inte hålla i tömmarna som ofta är längre än vad som behövs.

Ja för det mesta, det beror väl lite på vad jag kör, är det släde med lite "sittdjup" i så är ja ginte lika nog.
Men annars så, ja, för att ha koll på överbliven töm :D

När det ändå är en funderingstråd så måste jag få höra om en anna sak jag inte riktigt förstått.
När man kör så pratas det ju om att det är så viktigt att inte driva på hästen genom att "flaxa" med tömmarna, för att det blir fel mot hästens mun. Det köper jag gärna, men, varför är det då ok att flaxa lika mycket med tömmen i hästens sida när man dressyrtömkör? :confused:
Blir det inte samma sak i munnen då?
Funderat på det sen jag var och tittade på en körträning :crazy:

Ja, jag sitter på tömmarna. Lärde mig köra hos en travhäst uppfödare av det äldre slaget. Han sa att det var av säkerhets skäl som man satt på tömmarna, risken för att trasla in fötterna i tömmen var inte så stor. Och körde man lätt sulky så fastnade inte tömmen i hjulen.

skogstomten skrev:
Ja för det mesta, det beror väl lite på vad jag kör, är det släde med lite "sittdjup" i så är ja ginte lika nog.
Men annars så, ja, för att ha koll på överbliven töm :D

När det ändå är en funderingstråd så måste jag få höra om en anna sak jag inte riktigt förstått.
När man kör så pratas det ju om att det är så viktigt att inte driva på hästen genom att "flaxa" med tömmarna, för att det blir fel mot hästens mun. Det köper jag gärna, men, varför är det då ok att flaxa lika mycket med tömmen i hästens sida när man dressyrtömkör? :confused:
Blir det inte samma sak i munnen då?
Funderat på det sen jag var och tittade på en körträning :crazy:

Skulle min körlärare se att jag gjorde så skulle han strypa mig :devil:

artchie_1997 skrev:
Skulle min körlärare se att jag gjorde så skulle han strypa mig :devil:
Om du "flaxade" med tömmarna vid dressyrtömkörning menar du?
Vart drar man gränsen för vad som är för flaxigt?
Jag har själv lite svårt att förstå skillnaden, kan hända att det är något jag missat där, men det satte griller i huvudet på mig i alla fall.

Bara nyfiken eftersom jag blev så förbryllad när jag tittade på träningen.

sitter alltid på tömmarna när jag kör. ser det som en säkerhetsåtgärd. Dels kan jag inte trassla in mig och dels hindrar jag att tömmändarna fastnar i hjulet

Många som gör det av olika anledningar ser jag!

Själv gör jag det för att inte riskera att förlora tömmen helt om det skulle hända något som gjorde att jag tappade den ur händerna.

Sitter inte på tömmen, för det är inte skönt. Har den däremot slängd över axeln, mest för att jag har 16 meters tömmar och jag inte vill smutsa ner dem på golvet eller fastna med dem i hjulen. Jag rekommenderar inte denna metoden till någon, så har jag sagt det med., så jag slipper få skäll :) Sitter på tömmen när jag kör andras hästar.

När jag tömkör lägger jag alltid slutet runt halsen på mig så slipper jag ha änden hängandes på handen :) Rekommenderar inte det heller, iallafall inte om du har hjälm på.

Givetvis sitter jag på tömmen.
Vaddå inte skönt? Hur skönt tror du det är för hästen om tömmen fastnar i något? Slängd över axeln är nog inte vidare genomtänkt, iallafall inte i skogen.
Du kanske kan ha en kudde mellan tömmen och rumpan.:idea:

snigelfarmor skrev:
När jag tömkör lägger jag alltid slutet runt halsen på mig så slipper jag ha änden hängandes på handen :) Rekommenderar inte det heller, iallafall inte om du har hjälm på.

Eh...? Ska du bli släpandes efter hästen i halsen då?? Jisses.

Ja, jag sitter alltid på tömmen.
Varför? En säkerthets åtgärd.
Fick lära mig att sitta så redan första gången.

Vid körning av travarna går det dock inte att sitta på tömmen.

Sitter inte på tömmarna, har aldig fått lära mig det....

Skulle definitivt inte ha de runt halsen! Hur kommer man på den tanken?

varför går det inte att sitta på tömmen när du kör travare?? :confused:
jag har kört travare sen jag var tyngre än hästens huvud..och har ALLTID suttit på tömmarna...

:rofl:
Asså eg ska det ju va delade tömändar vid tömkörning samt låter lite läskigt med tömmarna runt halsen?

Hur ligger tömmarna kvar på axlen då?
Slängt tömmen över axeln - då släpar tömmen efter vagnen ju vilket kanske inte är så bra? :D

Enligt den körlärare jag lärde mig av, skulle man sitta på tömmen ifall man tappade den samt alltid sitta på tömmen på innersidan, alltså inte ha den från yttersidan och in under rumpan. Då kan man nämligen trassla in sig i den om man rammlar ur.

Just ligger körningen på is, men annars har jag rätt korta tömmar (el för långa skaklar :o) . Samt att det är lite knöligt så jag helst inte sitter på tömmen :o Men man behöver ju inte ha spännet presis under! :D
För det mesta när jag varit noggrann och suttit på tömmen har den blivit för kort så man får resa sig om man ska ha mer töm tex eftergift eller vid sväng!

Läraren kunde ge hästen en "bestraffning" eller nått hängde inte riktigt med :o var nått hästen inte gjorde i galoppen så då blev den en smäll med tömmen men han såg alltid till att ha mycket töm, ang så att det inte skulle kännas i munnen, men det tror jag det gör ändå. Tycker själv inte om detta eller annat flaxande.

Det här med att flaxa, en fågel flaxar med vingarna. Snabbt upp o ner flera gånger. Det måste ju se bra dumt ut samt vara det med!
Sen kan man ju "klatsha", daska, smälla, piska eller slå (finns säkert mer namn) alltså höja händerna och sänka dom snabbt, ev bara en töm, så att det blir en smäll på hästens bak. :(

Farsan slår glatt med tömmen på baken när han kör :crazy:
Dom få gånger han kört min fjording brukar bli paff och skynda på, då farsan drar i tömmen så att hon ska sakta ner.
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta o han får ju göra som han vill. Men så körde man ju förr.
Jag "pratar" med hästen. Det har utmärkt hörsel bara dom vet.
Finns nog dom som gjorde så förr men det är ändå enklare att styra fysiskt istället :( .

/Lisa

Senast ändrad:

Emmahpemma skrev:
varför går det inte att sitta på tömmen när du kör travare?? :confused:
jag har kört travare sen jag var tyngre än hästens huvud..och har ALLTID suttit på tömmarna...

för att vissa av tömmarna är för korta när man kör i långvagn, tex. så dom når helt enkelt inte att sitta på. Dock satt vi på tömmarna när vi körde fort, och lopp. Men då körde ju inte jag.
Det är ju skillnad på en travtöm, och en vanlig lädertöm (vävtöm).

för korta tömmar när man kör i långvagn löser man med att knäppa fast ett grimskaft i tömmen, och så sitter man på grimskaftet! :D

ja, jag vet mycket väl skillnaden på olika tömmar.. ;)

Jag har aldrig tänkt på att man ska sitta på tyglarna, men nu är jag ju så gammal och lärt mig av min gamla morfar bla.... Han hade ju hästarna i jordbruket bla..
Och dottern som gått travskola, men där fick man heller inte lära sig nåt sånt..

Har aldrig upplevt att man trasslar sig...

Men kul att höra nya rön och hur man ska göra. :)

Konstigt att tränaren jag jobbade hos inte använde grimskaft, han bode väl ändå veta med sin proffslicens. Eller :smirk:
Jag såg heller ingen annan på banan där jag jobbade använda sig av den metoden

Dock va tömmarna lagom att köra med, men man kunde helt enkelt inte sitta på dom.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24