Sitter mitt hackamoore rätt?

Sv: Sitter mitt hackamoore rätt?

Enkelt fixat. Köp ett hackamore, förslagsvis det billigaste du kan hitta, ta bort läder/nylondelarna och sätt dit egna remmar (Som du köper separat eller har hemma liggandes. Kan vara ett par gamla tyglar, en snokrem, vadsom.). Tycker du att remmen blir för smal (skarp), sätt på ett nosludd eller annan padding du kan hitta. Vips så har du ett hackamore i rätt storlek!

När ponnyn skulle ha hackamore var det trärtom svårt att hitta ett tillräckligt litet. Hittade tillslut ett i en islandshästbutik, får ha det på minsta hålet överallt.

Strålande! Tack för beskrivningen. Ska sätta på det imorgon och se om jag får till det. Får väl ta ett kort och slänga in här sen så kan ni få tala om om ni tycker något bör justeras ;).

*KL*

Gjorde nya hål fram på nosdelen, och fick då spänna ett hål baktill, för att det skulle kännas lagom hårt spänt, efter era beskrivningar. Skickar med nya bilder, detta är efter jag gjorde nya hål!

30915620.jpg

30915622.jpg

30915623.jpg

Tack för alla svar!! :bow::bow:
Det kändes helt super att rida som det satt nu!! Det ser ut att sitta löst, men får in 2 fingrar och den vinklas i ungefär 45 grader.

Ingen som ville se bättre bilder på hans hack?

Oj! Har helt missat att det hänt nåt i tråden :o

Men jag tycker iaf att det ser ut att sitta bra nu :)

Risken för att skänkeln skall skava mot kindbenskanten är riktigt stor i den höjden du har satt det. Man kommer aldrig ifrån att det lyfts lite i kombination med att man tar i tygeln och vinkling sker.

Rekomenderar dig för hästens skulle att sänka ett hål och även ett hål till för att få den sista felande cm på nosdelen så att sidostycket blir rakt.

Risken för att skänkeln skall skava mot kindbenskanten är riktigt stor i den höjden du har satt det. Man kommer aldrig ifrån att det lyfts lite i kombination med att man tar i tygeln och vinkling sker.

Rekomenderar dig för hästens skulle att sänka ett hål och även ett hål till för att få den sista felande cm på nosdelen så att sidostycket blir rakt.

Tack för ditt svar! Menar du ett hål på varje sida, eller två hål på varje sida?

Ett hål på varje sida ner på sidostyckena och om du har plats även ett hål på var sida på nosdelen. Om det inte räcker till så köp dig ett hack i full för det är väl ponny/cob du har?

Ett hål på varje sida ner på sidostyckena och om du har plats även ett hål på var sida på nosdelen. Om det inte räcker till så köp dig ett hack i full för det är väl ponny/cob du har?

Ska testa det idag, ett hål längre på båda sidstyckena, och ett hål längre på båda sidor nosdelen. :) Detta är ett hack jag lånat. vet inte storlek, men mitt likadana som är köpt på samma ställe är full och lika stort. Ska prova ut mitt egna ordentligt idag :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
399
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter