Sitter fast i bogen

S

sodiro

Jag hjälper en tjej med hennes häst men vi har ett problem som jag inte riktigt får bukt på.
Hästen sitter fast i höger bog, vi har försökt med skänkelvikning, öppna och sluta och markarbete men det vill inte riktigt lossna.

Vad har ni för tips? Vad brukar ni göra?

Tacksam för alla små eller stor idéer:)

Sv: Sitter fast i bogen

Hej!
Om ni inte redan har gjort - kontrollera några grundläggande saker!
Hur sitter ryttaren? Låt ryttaren rida på en rak linje och ställ dig bakom. Sitter hon helt rakt över hästen? Ibland kan en ojämn belastning orsaka låsningar hos hästen. Har stadigvarande ryttare suttit lite ojämnt en längre tid kan det ha gjort hästen stel/låst och gör att den fortfarande uppträder så även om tillfällig ryttare sitter rakt (så kolla hur ni båda sitter).
Titta sedan vidare på ryttaren och analysera hur hon håller i tyglarna. Blir hon kanske stum i handen? Har hon verkligen hästen på yttertygeln? Om hästen blir hängande i innertygeln kan den spänna sig och upplevas som låst.
Kontrollera sedan att hästen verkligen är lydig för skänkeln. Flyttar den sig undan skänkeln när du trycker med den? Ökar den för en framåtdrivande skänkel?
Ett ytterligare tips är att fundera över vilket sittben ryttare sitter ned på i lättridningen när man rider i skogen: Ofta har man som ryttare ett favoritben (likaså en favoritgalopp) utan att tänka på det. Jag själv sitter alltid ner på vänster sittben och fattar vänster galopp om jag rider i skogen och inte tänker på vilket jag gör. Gör man alltid samma ute i skogen skapar man ju en lite ojämn belastning och det kan kanske vara med och påverka att hästen låser sig.

Ibland sitter inte problemet där man tror. Upplever man att häste är låst i höger sida, kanske man egentligen behöver jobba igenom vänstersidan mer!

Hoppas något kan vara användbart och lycka till!

det låter som ett typisk problem i SI leden. Kalla på en kiropraktor som är spec inom det omr. Det som tidigare talande skrev hjälper inte om hästen är låst. Det är skillnad på att vara låst och att ha en svag/stark sida.

Jag hjälper en tjej med hennes häst men vi har ett problem som jag inte riktigt får bukt på.
Hästen sitter fast i höger bog, vi har försökt med skänkelvikning, öppna och sluta och markarbete men det vill inte riktigt lossna.

Vad har ni för tips? Vad brukar ni göra?

Tacksam för alla små eller stor idéer:)

Hoppa lite :)

Lite lösgörande hoppövningar kan hjälpa.

Jag undrar lite som "Hast-hund" skriver, menar du (TS) att den är LÅST eller bara "stel"/rak? Två helt olika saker.

Instämmer. Vad innebär en låst bog? rent biomekaniskt borde det innebära att hästen inte kan röra sitt framben.

Vad har ni för utbildningsstatus, du och din vän? Det kanske behövs en bra utbildad tränare helt enkelt. Hästen kan ju också ha någon typ av åkomma som kräver veterinärvård.
Det här nya innetjafset om att var o varannan häst plötsligt har fel på SI-lederna känns som ett hån för mig som verkligen har haft en häst med dessa problem.
Visst kan problem löpa diagonalt genom kroppen men ärligt talat? Skulle en häst skjuta ut en bog för att den har problem med korsryggslederna :confused:
Låter extremt långsökt tycker jag.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka