Sv: Sittben?

Jag tycker det underlättar att minnas vilket ben som ska vara var om man vet VARFÖR man ska göra som man gör.

Rida lätt kommer av "sitta lätt". Dvs sitta så lätt att man belastar mindre. Och det ben man vill belasta mindre är ytter bak, då det är i luften. För om man lättar belastningen i ryggen då kan ryggen komma upp mer och ytter bak träda längre in under kroppen, dvs komma lite närmre att öka samlingen i hästen. Man kan inte påverka ett ben som är i marken. Och inner bak är redan stadigt placerat i backen(det kan inte bli mer eller mindre i marken ;)). Men ytter bakkan man påverka iom att det då är i luften. Därför ska man "sitta lätt" då det är i luften. För att påverka det mot dess väg mot bärighet.
Det är lättare att kolla ner på frambenen än bakbenen. Och då ytter bak är i luften är ytter fram i marken. Så därför brukar man kolla på ytter fram och sitta ner då det är i marken.

Generellt med ridning så förstår man allt bättre om man vet bakgrunden till alla övningar, vad de gör med hästens kropp.

Jag vet inte riktigt om jag helt hänger med i din förklaring.. men det låter väldigt intressant! Har lättridning med belastning att göra eller har det med att ge rörelsefrihet att göra, eller kanske båda? Menar du att ryttaren belastar det benet som står i backen när ryttaren sitter? Just för att det benet belastas mer så blir det andra benet mindre belastat?

Jag tänker nog lite som att när man står hindrar man mindre än när man sitter. Jag tänker inte riktigt i term av belastning, utan avlastning i en rörelse.

Jag tänker lite att när ryttaren har rumpan i sadeln krävs det mer styrka av hästen och därmed tänker jag att en sittande rumpa hindrar mer än en som står. Fast jag tänker inte att rumpan "belastar" det benet som står, utan snarare kanske isf det benet som är i rörelse. När rumpan är uppe tillåts mer rörelse i ryggen - underlättad rörelse ger mer aktivitet i benen. (Mest ryggrörelser tillåter ju fältsitsen, men tanken är ju att stärka hästen och sin egen följsamhet så att vi tillslut kan sitta ner och hästen behåller sitt fria rörelsemönster även då.)

När ryttaren reser och sitter med inner bak så blir just det bakbenet mer fritt i sin rörelsebana. Som du säger, ett ben som står i backen kan man inte påverka, men genom att rida "med" det benet ger man det benet mer rörelsefrihet och på så sätt kan vi påverka det drivande. Därmed blir det ju även så att ytter bak får lite mer motstånd att röra sig genom iom att ryttaren just då sitter ner. Vi kan sittandes lägga an en skänkel och driva det benet lättare än när vi står.

Det är ju lättare att lägga an en skänkel när man sitter än när man står, fast för mig är målet att kunna använda skänklarna lika oavsett om jag sitter eller om jag står. Skänklarna skall vara oberoende av lättridningen, sen gäller det ju även att sitta lätt när man sitter för att det skall bli en smidig rörelse. Följsamhet som ju är så jäkla skitsvårt! :o

För några år sen funderade jag mycket på just lättridning och vad som händer när man rider lätt. Red då en överrörlig tölt-isis, och funderade mycket på hur jag kunde använda lättridning på bästa sätt för att underlätta gångarten.

Jag har inte några vetenskapliga belägg för mina tankar, men det är så jag tänker. På vilket sätt är det olika/lika från ditt sätt att tänka?

Har inte ännu stött på så mycket litteratur som pratar om just lättridning och biomekaniken bakom. Finns tips tar jag tacksamt emot, för det är intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Sittben?

När man rider ute i skogen då? Vad är "yttre då? Turas man om då? Har för mig det, att man turas om. Inte tänkt på det på länge eftersom jag inte rider längre (bara ridit lite förut, började som gammal):D

När vägen svänger så har du hästen böjd och sitter ner på yttre fram.
Annars måste man byta med jämna mellanrum. Bättre att byta ofta än att rida för länge på samma ben.
Blir det samma ben hela tiden så kommer hästen att muskla sig snett. De har oftast ett favoritben och puttar dig gärna till samma ben.
Så byt ofta eller stå upp 2 steg så byter du hela tiden.
// Linda
 
Sv: Sittben?

Inte för att du nu frågar mig men..

Nedsittandemomentet kan ju användas som en halvhaltsinverkan. tja lättridning kan användas till så mkt mer än vad man tror. En häst som kan passage kan ridas även så. Du kan även använda din egen energi o inre bålenergi i lättridningen. Prova. Du kan ju ändra takt på en taktfast o sätta takten på en som behöver det.

mina hästar kan sättas igång med telepati- inga ben utan endast magtryck eller att jag börjar rida lätt. det syns inte i o m att hästen är med med= ingen fördröjning o det ser inte löjligt ut, utan möjligen "magiskt";)

Samma med galoppfattningar, men där är ju förberedelsen viktigare.
 
Sv: Sittben?

Ryttaren är ju i mina ögon alltid en belastning. Men man kan belasta mer eller mindre. Och man kan släppa igenom mer eller mindre rörelser.
För mig handlar lättridning alltså om både belastning(mer mindre) och släppa igenom rörelser(mer eller mindre).

När man står upp tillåter man mer ryggrörelse(förutsatt att man nu inte sitter som en gud helt genomsläpplig). Och just att tillåta mer ryggrörelse gör att bakbenet lättare förmår träda in längre under hästkroppen. Det kommer då närmare samling och alltså mer belastning och bärighet.

Som axel skriver kan man sätta takten med lättridning. På hästar med taktproblem kan man sätta den så den öht blir ren. Och på hästar med för långsam eller för snabb kan man få dem snabbare/långsammare. De ska följa sitsen. Och om jag då rider lätt ska de följa min takt.
På hästar utbildade passage eller på väg dit kan man få lite mer häng i dem med lättridningen också.
Man kan alltså använda lättridningen som som man gör med magen/bålen i samlande syfte a la lite halvhalts-tänk. För att få energin mer upp och vilande, förutsatt att hästen kan halvhalt och tar den till bakhovarna genom kroppen.

Sen som du säger, sitter man ner på ytter fram är det lättare att driva in ytter bak. Man kan ju bara påverka hur långt in benet träder då det är i luften. Och ytter bak är ju då i luften och påverkbart.

Hoppas jag lyckats förklara lite halvförståeligt iaf. Jag är supertrött och måste sova. Säg till om jag missat någon fråga. :)
 
Sv: Sittben?

Lånar tråden lite bara.

Jag har det ganska svårt att hitta rätt sittben i trav, jag vet att man kan titta ned på hästens ben. Men tycker att det är skit svårt att få till det genom att kolla på benen. Nån som har ett annat sätt ?? Och jag känner inte om jag rider på rätt eller fel sittben heller :( kan man känna det isåfall hur??
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp