blippi

Trådstartare
Jag har ridit på ridskola i typ hundra år, men nu när jag sitter & funderar har jag helt plötsligt fått hjärnsläpp!

När jag rider i ridhus / padock, vilket av frambenen ska jag titta på för rätt sittben?

Alltså enkelt frågat :
När jag rider i HÖGER varv, ska jag då "stå" i sadeln när hästens HÖGRA framben är i luften?
Alltså - man kan välja att titta ner på hästens innersida, in mot ridhusets mitt, oasett varv, för att se om det frambenet är i luften samtidigt som en själv är i luften på sadeln, så blir det rätt? Eller är det motsatsen?

Det är vad jag har för mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Sittben?

Då har jag gjort fel i 15 år och alla mina tränare + ridlärarna på fd ridskolan har också sagt fel. Märkligt! ;)
 
Sv: Sittben?

De flesta vill sitta ner på inner bak, alltså belasta hästens inre bakben med ryttartyngden (enkelt beskrivet). Detta för att kunna påverka detta bärande ben (i den bästa av världar).

Eftersom trav är en diagonal, tvåtaktig gångart, innebär det att ytterfram och innerbak är i samma moment. Detta innebär att om man vill sitta ner när innerbak är i marken, ska man sitta ner när ytter fram är i marken.
 
Sv: Sittben?

Oj oj nu blev jag snurrig. Men jag ska då alltså STÅ UPP I SADELN när det yttre frambenet ÄR I LUFTEN?
 
Sv: Sittben?

Ja precis. Jag tycker det är enklare att tänka att man sitter ner när det yttre frambenet är i marken, men det blir ju samma sak.
 
Sv: Sittben?

Jag tycker det underlättar att minnas vilket ben som ska vara var om man vet VARFÖR man ska göra som man gör.

Rida lätt kommer av "sitta lätt". Dvs sitta så lätt att man belastar mindre. Och det ben man vill belasta mindre är ytter bak, då det är i luften. För om man lättar belastningen i ryggen då kan ryggen komma upp mer och ytter bak träda längre in under kroppen, dvs komma lite närmre att öka samlingen i hästen. Man kan inte påverka ett ben som är i marken. Och inner bak är redan stadigt placerat i backen(det kan inte bli mer eller mindre i marken ;)). Men ytter bakkan man påverka iom att det då är i luften. Därför ska man "sitta lätt" då det är i luften. För att påverka det mot dess väg mot bärighet.
Det är lättare att kolla ner på frambenen än bakbenen. Och då ytter bak är i luften är ytter fram i marken. Så därför brukar man kolla på ytter fram och sitta ner då det är i marken.

Generellt med ridning så förstår man allt bättre om man vet bakgrunden till alla övningar, vad de gör med hästens kropp.
 
Sv: Sittben?

När man rider ute i skogen då? Vad är "yttre då? Turas man om då? Har för mig det, att man turas om. Inte tänkt på det på länge eftersom jag inte rider längre (bara ridit lite förut, började som gammal):D
 
Sv: Sittben?

Rider du på helt rakt spår och inte böjer hästen i någon övning får du väl försöka få det jämnt och byta sittben med jämna mellanrum.
 
Sv: Sittben?

De flesta vill sitta ner på inner bak, alltså belasta hästens inre bakben med ryttartyngden (enkelt beskrivet). Detta för att kunna påverka detta bärande ben (i den bästa av världar).

Eftersom trav är en diagonal, tvåtaktig gångart, innebär det att ytterfram och innerbak är i samma moment. Detta innebär att om man vill sitta ner när innerbak är i marken, ska man sitta ner när ytter fram är i marken.
Är det inre bärande?

Jag anser att man rider lätt o sitter ner på ytter för att hjälpa hästen att balansera sig på böjt spår. ja att inte ramla mer in på inre fram- att få hästen mer på yttertygeln.

Sen har lättridningen fler funktioner än att sitta lätt. du kan påverka takten med fördröjande eller ökande eller bara följsamhet
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp