Sittben vid lättridning!

simpan

Trådstartare
Jag har alltid fått läta mig att när man rider lätt så ska man "ställa sig" i stigbyglarna när hästens yttre framben lyfts, lite luddig förklaring men jag gissar att alla fattar vad jag menar.
Så har jag också ridit i alla år och att sitta på fel sittben. alltså att resa sig när hästens inre framben lyft känns väldigt avigt och konstigt.

Jag har nu flyttat och har en del lektioner här och plötsligt så har jag två elever som har fått lära sig att rida lätt på det "felaktiga" benet. De reser sig alltså när hästens inre framben lyfts istället för när det yttre frambenet lyft.....

Detta har gjort att jag blivit lite osäker, finns det olika läror?? Kanske har jag lärt mig fel, eller är det de som lärt sig fel? Jag har aldrig tidigare stött på någon som lärt sig att rida på vad jag anser fel sittben.

Någon som vet?? Finns det förresten någon anledning till varför det ska vara på ett visst sätt (ett visst ben, om det nu är så)?

Jag är förvirrad!

Sv: Sittben vid lättridning!

Jag sitter ner när ytter framben är i backen och reser mig således när inner framben...hur katten blir det??

Om jag skall vara ärlig så föredrar jag nedsittning hela tiden...

Jag har fått lära mig att man står upp när hästens yttre ben lyfts. Då är det lätt att snegla ner och se så man sitter på rätt sittben.

Hmmm, du har alltså lärt dig så som mina elever. Det som jag tycker är fel..... :-)

Och du har lärt dig alldeles rätt *hihi*
Jag tycker självklart att detta är det enda rätta eftersom jag lärt mig så, det blir helt enkelt obekvämt för mig att rida "fel". Jag behöver inte ens titta för att veta vilket sittben jag har.
Uppenbarligen finns det olika "läror" vilket sätter mig i en lite klurig sits. Hur ska jag göra med mina elever? Ska jag låta dem rida vidare med "fel" (enligt mig) sittben eller ska jag rätta dem så att jag får det som jag vill?

Flera som kan dela med sig av lättridningsreglerna? Majoriteten kanske ska få avgöra..... ;-)

Ingen som känner till något om varför man ska rida på ett visst sittben? Finns det någon vettig förklaring bakom?

Nej, Åskan rider lätt precis som du hon säger det bara på ett annat sätt. Du säger: jag reser mig när yttre frambenet är i luften. Åskan säger: jag sitter ner när yttre frambenet är i marken. Ser du, ni säger samma sak fast tvärt om :D

Jag har också fått lära mig att det är så man gör för att hästen ska kunna gå i balans på böjda spår. När man rider rakt fram, tex i skogen, spelar det ingen roll vilket ben man sitter på. Men när man böjer hästen i kroppen, tex på en volt, hamnar tyngdpunkten på ett sådant sätt att man gör det svårt för hästen att hålla balansen om man sitter på det inre. Jag tycker att man märker detta speciellt bra på unghästar som inte hunnit lära sig alla knep för att kunna parera alla ryttarnens små hyss. De blir alldelles vingliga och kan inte hålla sig på voltspåret ordentligt förrän man bytt sittben till det yttre.

Orsaken till detta med att sitta på olika sittben när man rider i olika varv är för att det inre frambenet bär mer vikt än det yttre oberoende på om det finns någon ryttare på ryggen eller inte. Ojämn belastning kan leda till skador och förslitningar för hästen. Om man då sitter ner samtidigt som det inre frambenet är i marken ökar på man den vikt som hästen måste bära på det inre frambenet. Så för att skona ska man med andra ord sitta när yttre frambenet är i marken/inre frambenet i luften och stå upp när yttre frambenet lyfts upp/inre frambenet är i marken.

Om man rider lättridning på ett korrekt sätt skonar detta hästen men problemet är att lättridning är en ganska svår konst. Det handlar inte bara om att få in rätt takt...Man ska kunna följa hästens rörelser extremt bra för att inte dunsa ner i sadeln när man ska sitta ner och inte behöva trycka sig upp ur sadeln när man ska stå upp. Om man inte klarar det är risken för skador på hästen större än om man skulle sitta ner hela tiden.

För att minska förslitningarna på hästen så är det bättre, enligt mig, att sitta ner och arbeta hästen i form (eftersom den då inte bär lika mycket vikt på frambenen).

/Sara

men man ska inte sitta ner för mkt på en ung häst då detta tar mkt på ryggen på dom...

Qyenn97 skrev:
men man ska inte sitta ner för mkt på en ung häst då detta tar mkt på ryggen på dom...

Om man inte är mycket duktig på att rida lätt bör man inte göra det på unghästar då det kan skada mer än det gör nytta. Men man kan ju sitta på andra sätt än den riktigt "tunga" dressyrsitsen, att stå i lätt sits är ett enklare sätt att avlasta hästens rygg än att rida lätt. Sedan ska man inte heller rida så extremt mycket på en unghäst. Om man bara gör det kortare stunder är det oftast inga problem. Undantag kan dock vara hästar med mycket vek rygg.

/Sara

Lånar knappen...

Tja, i mitt fall rör det sig nu om barn/ungdomar som rider och ffa ska lära sig känna om det är rätt eller fel sittben, alltså lära sig att känna hur hästen rör sig, när de lyfter resp ben osv..... Min egen lättridning är jag rätt säker på ;) men eftersom de hade lärt sig tvärtemot vad jag alltid har lärt mig, och utövat, blev jag osäker. Kände mig rätt säker på att jag hade "rätt" men ville ha lite bukeåsikter och kanske få en förklaring till varför det ska vara så.

Hade på känn att det hade med belastningen att göra eftersom det känns så knöligt när det blir fel men har personligen aldrig fått det förklarat för mig utan detta är nåt som följt med i ryggmärgen att "så ska det vara". Bra att ha ett fint argument till varför jag vill att det ska vara just som jag säger :devil:

Precis det jag tänkte (fast jag redde ihop det en smula ). Vi gör lika fast vi kollar på olika sätt. Jag har fått lära mig att man skall titta på det yttre frambenet för att man inte skall vika sig inåt och hamna i obalans.

Lite samma grej som att man egentligen inte skall titta på det inre frambenet för att se om man har rätt galopp, man hamnar lätt i obalans.

Sitter ner när ytter framben är i marken. Av den enkla anledningen att jag vill sitta på innerbak, som alltså är i backen när ytter fram är i backen eftersom trav är en tvåtaktig, diagonal gångart.

Jag har lärt mig som du, att man står på ytter fram.

men shit pomfritt..vilket är rätt nu då?

jag sitter ner när inner är i marken..men är det fel då?
skall ju just börja rida unghsät å vill abslout inte göra fel..!

vad är egentligen rätt ?

Om du kollar uppåt så är det bara du som säger att du sitter när inner är i marken. Med andra ord säger majoriteten stå när inner är i marken (jag står också när ytter fram är i luften). Tror inte jag någonsinn har läst en bok eller ridit för en instruktör där de säger att man ska sitta när inner fram är i backen. Läs Jassens och Saens inlägg om varför.

Mvh//LG

De tränare jag pratat med - oberoende av varandra - anser att det rätta är att sitta ner när det yttre frambenet är i marken detta för att du vill ha så stor påverkan som möjligt på det inre bakbenet - i trav rör sig benen diagonalt. Hästen ska ju samla sig och jobba bakifrån men det är lite svårt att titta på det bakre benet under ridning vilket gör att man använder sig av de främre.
I skogen/ute bestämmer du själv vilken sida som anses som yttersida.

bipsiebop skrev:
De tränare jag pratat med - oberoende av varandra - anser att det rätta är att sitta ner när det yttre frambenet är i marken detta för att du vill ha så stor påverkan som möjligt på det inre bakbenet - i trav rör sig benen diagonalt. Hästen ska ju samla sig och jobba bakifrån men det är lite svårt att titta på det bakre benet under ridning vilket gör att man använder sig av de främre.
I skogen/ute bestämmer du själv vilken sida som anses som yttersida.

Men HUR påverkar du inner bak om du sitter ner när det är i marken? Är det i marken så är det inte en suck att du kan påverka det.

Jag använder mig av lättridning om jag har en häst som inte är helt i balans så jag själv måste hålla balansen bättre genom att rida lätt (eller inte tappa balansen). Då avgör jag vilket ben jag vill påverka och sitter ner resp. står upp efter det.

Lättaste sättet att se om man inte känner vilket ben man sitter på tycker jag är att se till att man sitter ner när yttre bogen rör sig bakåt = yttre fram är i marken.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 654
Hundhälsa Har precis börjat lugna ned mig efter den hittills sjukaste upplevelsen med pudeltanten. I måndags på kvällen, vid 19-tiden, blev hon...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Zanza
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka