Sittben och sittben i lätt trav?

D

Diremone

Har just börjat på ridskola tillsammans med en kompis. Idag efter vår lektion så stannade vi kvar och kollade på lektionen efter oss och jag hörde detta med sittben komma på tal i manegen. Ridläraren talade om att man skulle sitta ner i sadeln när det ena benet (minns inte vilket) var i marken när man red lätt i trav och benämde detta ben på hästen som "sittben".

När jag var yngre och gick på ridskola så fick jag lära mig att sittbenen är de ben vi människor har innanför skinkorna och att "rätt sittben" var att man skulle sitta mer på höger sittben(skinka) i högervarv och vänster sittben i vänstervarv..

Någon vänlig människa som kan reda ut detta åt mig? :confused:
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Sittbenen hör helt korrekt till människans och inte hästens anatomi! :)
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Sittbenen hör helt korrekt till människans och inte hästens anatomi! :)

Okej, tack =)
Vad kallar man då det andra, men vilket ben hästen har i marken när man sitter ner när man rider lätt? Försökte kolla i lite andra trådar (tex. den här), men detta känns änna snurrigt =S
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?


Doh :rofl:
Så det kallas inget speciellt utan ridläraren uttryckte sig helt enkelt lite konstigt bara?

Sen, bara för att jag är nyfiken. Hur vet jag när inner bakben är i marken?
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Har lärt att det heter "sitta på rätt sittben", alltså DU ska sitta på rätt sittben :P Och det är när det yttre frambenet (lätt att bara slänga en blick neråt) tar i marken som du ska sitta ner. :) Så har jag lärt mig ialalfall.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Har lärt att det heter "sitta på rätt sittben", alltså DU ska sitta på rätt sittben :P Och det är när det yttre frambenet (lätt att bara slänga en blick neråt) tar i marken som du ska sitta ner. :) Så har jag lärt mig ialalfall.

Så praktiskt när någon redan skrivit exakt vad jag tänkte:D
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Har lärt att det heter "sitta på rätt sittben", alltså DU ska sitta på rätt sittben :P Och det är när det yttre frambenet (lätt att bara slänga en blick neråt) tar i marken som du ska sitta ner. :) Så har jag lärt mig ialalfall.

Gah, nu blev det snurrigt igen =S
Nu talar ju du om hästens ben som "sittben", asså benet som är i marken när man ska sitta ner..

Jag menar; Ridläraren säger "sitt på rätt sittben". Hur ska jag veta om hon då menar MITT sittben eller att jag ska sitta ner när hästen har rätt hov i marken?
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Om ridläraren menar frambenet på hästen eller rövbenet på ryttaren är väl ganska irrelevant?
Så länge du förstår att när du hör det ska du se till att du sitter ner när ytter fram och inner bak är i marken.

Det har blivit en liten språkförbistring. Inget av alternativen är väl riktigt rätt, språkligt, men man fattar ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Om du sneglar ner på hästens bogspetsar så är den yttre bakåt när du ska sitta i sadeln. Man sitter ner på yttre fram i lättridningen.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Gah, nu blev det snurrigt igen =S
Nu talar ju du om hästens ben som "sittben", asså benet som är i marken när man ska sitta ner..

Jag menar; Ridläraren säger "sitt på rätt sittben". Hur ska jag veta om hon då menar MITT sittben eller att jag ska sitta ner när hästen har rätt hov i marken?

Är inte så svårt. Sittben är lika med att man helt enkelt sitter ner när rätt ben på hästen tar i marken. Med andra ord sitter man ner när fel ben tar i marken så byter man och därav byta sittben. Förstår inte vad det är som är så snurrigt?

Vad skulle ridlärarn vilja ditt sittben du har förresten när det handlar om en sån grej som byt benet du sitter ner på.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

När hästen inner framben är i marken ska du stå,
När hästens ytter framben är i marken ska du sitta ner
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Hej

Ja, det är det. I Lexby för att vara exakt. För att vi inte har någon annan stans att ha den + att vi har många som har lite lastningsproblem med sina hästar, den används flitigt till lasträning. Jag stör mig såå mycket på att den står där, jag vill kunna rida på alla 3 volter. Vart har du häst?
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Det är ju lite lustigt ändå att man inte kallar det för något annat...Har själv gått Ridledarkursen på strömsholm och ridit på två olika ridskolor med massa olika lärare genom åren. Alla säger likadant.

Det saknas väl helt enkelt ett ord för att sitta på rätt sittben. Kanske man skulle säga att sitta på rätt travben eller nåt..=)
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Jag har alltid lärt mig att: När inre bog går fram, ska man sitta ner och tvärtom.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Har alltid bara hört att sittben har man i rumpan. Och sitter man ner fel så byter man "lättning". :rofl: (översatt från finskans "vaihtaa kevennys")
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Tänk att göra en så lätt sak så komplicerad :crazy:. Aja. Brukar säga "byt sittben" om ryttaren sitter ner på inre framben istället för yttre. Egentligen är det ju väldigt lätt att se det själv som ryttare, men kanske att de kommit av sig el. är nybörjare.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Utrycket "sittben" har helt enkelt två olika betydelser. Vilket som åsyftas beror på vad man pratar om. När ridläraren pratar om att du ska byta sittben är det ju rätt uppenbart att denne pratar om vilket ben du sitter ner på i lättridningen. (och inte dina egna sittben)
Hoppas det klarnar!
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp