Sitta upp!

A

Alltiidjag

Jag har ett litet problem när jag sitter upp på min lilla polle. Det är så att när jag sitter upp på ridbanan är det inga problem, då står hon helt stilla och är jättelugn och snäll! Men så fort man sitter upp utanför så går de inte att få henne att stå still! Så fort man lägger tyngd i sadeln så börjar hon gå! Och när man sitter på håller hon på att trassla och hoppa omkring (när ja väntar på de andra som jag vid de tillfällerna jag rider ut med har suttit upp). Har ni något bra tips på att få henne att stå stilla:confused:

Sv: Sitta upp!

min polle är vill inte heller stå stilla ,, om du sätter i foten i stigbyglen och hon går, bara håll kvar foten , prata med henne och låt bestämd. ha någon som håller i när du sitter upp ,
sen lär hon sig nog att hon måste slå stilla ..

Det är ett bra tips, använd annars en hög pall så att du aldrig behöver lägga tygnd i stigbygeln. På så sätt skyddar du både din och hästens rygg på samma gång. :)

Se till att inte hoppa upp förrän hästen står stilla. Hade en häst som gjorde så innan och sen fick jag detta tipset från en tränare och det har funkat för mig.

När du ska hoppa upp så gör det i slow-motion och verkligen övertydligt ett steg i taget.
1. Ställ dig vid sidan (först måste du ha dragit ner stigbyglarna mm så ni är startklara)
2. Ta tyglarna försiktigt i ena handen. (Om hon börjar korva sig så låt henne göra det, håll dig lugn till hon står still. För att få still på henne så lugna henne och klappa på halsen, och säg hoo eller vad du säger när du bromsar)
3. När hon står helt stilla och INTE TRIXAR MED BETTET! utna står helt snällt utan att dra i tygeln. Så sätter du ena foten i stigbygeln (hoppa inte upp än) Det är som sagt bra om du har en pall eller ramp.
Om hon inte står still så försök stå kvar eller sätt ner foten igen och hon hoppar iväg. Om hon går iväg så ta tillbaka henne och försök igen när hon står blick still. Det får ta den tid det vill. (En gång höll jag på i en kvart:angel:)
4.När hon står still med din fot i stigbygeln så väg välditg sakta och försiktigt med den andra foten kvar i marken/pallen. Om hon börjar trixa så gå tillbaka och SITT ABSOLUT INTE UPP FÖRRÄN HON STÅR STILL!

Eftersom du väger i stigbygeln så märker du om hon är på väg att gå och du slipper att hon går iväg när du är i luften och du behöver inte kasta dig upp på hästen. Därför så borde hon heller inte gå iväg när du är på väg upp, om hon står stilla när du väger och lägger vikt på.

Sen om hon är ivrig och vill iväg när du väntar på de andra så avvakta bara och lugna henne. Börja inte bråka med henne genom att dra i tyglarna. Utan går hon fram så låt henne göra det, sen tar du tillbaka henne. Hon ska inte få gå iväg "före dig". Det kan ta tid, men ha tålamod, snart kommer hon att inse att hon inte tjänar nåt på att stressa.

(Det tog mig ungefär 3 månader innan han stod helt still, han stod för det mesta still efter ett par veckor, men efter några månader hade han slutat helt och hållet. Däremellan gick han bara iväg om han var lite pigg och inte hade varit ute dagen innan.

Tkr ditt förslag var bra :) gör så tror det viktigaste är att när hästen väl fattat att den inte kmr iväg snabbare för att den går iväg. Kan ju faktiskt vara så att den tkr det är obehaglit när du sitter upp oxå, är sadelgjorden tillräckligt spänd så att du inte drar runt sadeln när du hoppar upp? dunkar du ner i sadeln när du sätter dej ?? Kan faktiiskt vara så att din häst inte dummar sej.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar