Sitta upp utan att sadeln glider. Hur gör man?

Sv: Sitta upp utan att sadeln glider. Hur gör man?

har inte läst dom andra men varför hoppar du inte bara upp från en stol? Massa vuxna gör det i stallet!! själv kravlar jag mig upp:banana:

jea78 skrev:
lär dej hoppa upp utan stigbyglar först från en pall sen från golvet..mjukt och smidigt.. och inget dragande i sadlen allt handlar om styrka och teknik..

Glöm det!! Kan inte hoppa så högt. Ok från pall så kanske det skulle kunna gå men från marken. Nee

Phorsytia skrev:
har inte läst dom andra men varför hoppar du inte bara upp från en stol? Massa vuxna gör det i stallet!! själv kravlar jag mig upp:banana:

jag gör det 90% av gångerna, men vill kunna även utan.

Själv "kan" jag inte sitta upp utan pall efter en skada.. Förr använde jag pall för att det var bra, men det är nödvändigt att kunna sitta upp utan ibalnd, men jag kan inte..=(

Jag vet inte, fjädrar under fötterna och studsa upp?! =D

vägrar sitta upp utan "uppsittningshjälp"

d.v.s. nånting att stå på eller nån som håller emot. Tycker det är oerhört taskigt emot hästen att dra sig upp i sadeln :crazy: man ser ju hur dom reagerar när man ser ryttare som gör det

bara att träna.. det går... ;) när jag jobbade i frankrike fanns det inte någon som satte foten i stigbyglen.. alla hoppade upp på sina hästar.. så när jag skulle rida hade dom alltid kul åt hur jag satt upp.. och tränaren sa till sist att jag inte fick göra så.. så det vara bara att börja öva...:D

Hur höga var de hästarna?
*nyfiken*

Okej! Då har jag ingen aning! :d

Ställ hästen på stallplanen, tag en studsmatta ffån närmaste granne o ställ den cirka en halvmeter från hästen, släpp hästen och säg till den på skarpen att stå alldeles stilla. Sedan går du cirka tio till tjugo meter från hästen, tar ett djupt andetag och springer utav helsike fram till hästen! När du kommer fram till studsmattan hoppar du med båda fötterna på den och vips så hamnar du i sadeln utan varken pall eller sten att stå på!!! :idea: :idea: :rofl: :rofl:
haha! jag var bara tvungen!! förlåt! ;) :D
nu till allvaret! Jag tycker som någon annan skrev att du kan försöka ta tag i manen med vänster hand o hålla med den högra i bakvalvet eller i sadeln och försöka att stampa av med högerfoten från marken så gott det går. Lycka till!! :)

Gardrut skrev:
Ta vänstra handen i manen och högra i bakvalvet.

Förut höll jag alltid vänster hand vid framvalvet men då gled ALLTID sadeln men när jag började hålla i manen så gick det bättre... Lycka till! ;)

Åhh, vilket bra tips...det ska jag testa nästa gång jag måste hoppa upp från marken. Annvänder ofta pall just för tat skona häst, sadel och mig själv då jag är vig som ett kassaskåp!:)

okej jag ger mig:D
kan erkänna att min sadel också glider (på min tunna till häst med päls som en björn:D ) när jag ska upp

haha låter som min häst. Sitter alltid upp från pall men sadelskrället glider ändå.:crazy: Fast den glider även när man drar gjorden. Mycket mysko. Iof är han totalt platt också. Har just konstaterat att jag sitter upp fel också. Just det där med att dra sig upp vilekt jag gör. (inte tänkt på)

Senast ändrad:

Zindy16 skrev:
glider sadeln passar den inte

Under en period när jag gav hästen olja, blev han så " extremhalkig" i pälsen, att sadeln faktiskt bara snurrade runt.

Problemet löste sig, när jag slutade ge olja.

Liknande problem aldrig, vare sig före eller efter.

Ett allmänt inlägg i "snurra-runt-debatten". ;)

hmm nåt ochfundera på. Iof äter inte våra olja men Herman får väldigt halkig päls på vintern

Prova och länga stiglädret.
Sen ska man sitta upp från båda sidorna så att hästen blir liksidig, prova oxå på att sadla från höger...

Vi har en ponny i vårt stall som har super len och "hal" päls, dessutom så är hon rund över ryggen. Detta gör att sadeln glider väldigt lätt. Använd pall och lägg båda händerna på framvalvet när du sitter upp! Sadeln glider mycket lättare om du har en hand på bakvalvet och en på framvalvet. (Ps. Du hoppar upp både ifrån vänster och höger sida va? ;) )

Ha det så bra!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama