Sitta snett i sadeln

Rosenblad

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag sitter snett i sadeln med vikten mer åt vänster och det ger mig stora problem i min ridning. Min ridlärare säger att jag gör allt rätt i övrigt, men eftersom jag ger dubbla signaler pga av mitt viktfel, så ger jag dubbla budskap till hästen.

När jag försöker sitta överdrivet mycket till höger, då säger min ridlärare att jag sitter så gott som mitt över hästen. Det känns som jag sitter helt snett i hela sadeln :crazy:.

Jag vet att jag fick mina ben mätta för några år sedan och hade ett ben som var länge. Det blev "åtgärdat" efter några månader/år med inlägg i skorna.

Vilka andra orsaker kan finnas till att man sitter snett i sadeln?
Hur ska jag träna till att få en sits med jämn vikt i sadeln? Jag rider på ridskola 1 dag i veckan.

Tacksam för svar :bow: !

Sv: Sitta snett i sadeln

Jag hade det problemt i höger varv
Jag upplevde att hästen och jag hade det svårt i höger varv och hon ville inte jobba riktigt.
Men i själv verket var det jag som satt snett eller rättare sagt "vek" mej i sidan, utåt vilket gjorde att det blev allt utom rätt i höger varv. Efter styrketräning av mellangärdet och försök att bli liksidig i min kropp/lika stark i båda sidor så blev allt mycket bättre! nu sitter jag rakt igen så styrketräning är kanon!starka magmuskler och rygg:idea: (plus allt annat förståss:p )
hoppas det gav nåt vad jag skrev iaf:p

Det beror oftast på att du är sned. Sök hjälp hos kotknackare. Snedhet hos ryttaren går över till hästen och den behöver bära en ryttare som är sned, vilket gör att hästen snedbelastar sig.. kan orsaka hälta på hästen.

Som sagt va ta hjälp hos en kiropraktor. Jag la ner åtskilliga åtgärder på min snedhet. .... Hade kiropraktor och massör på hästen
........ bytte sadel mer än en gång kan jag säga.
Tills jag en dag bestämde mig för att kolla upp min rygg. Jo då den var sned. Tipset jag fick (+åtgärd) var att mäta stiglädrena med måttband (inte med jälp av hålen). Dem ska va exakt lika långa. Men detta kräver att du har kollat upp din rygg och att dina ben är lika långa vill säga
.

Lycka till

När jag fick min nya häst och började rida i dressyrsadel efter att tidigare ridit i westernsadel kändes det jättekonstigt.Fick hjälp av en tjej och hon upptäckte genast att jag satt mer åt vänster:crazy: Enligt mig själv kändes det som att jag satt rakt...Det var bara att träna; tänka på det hela tiden att nu ska jag sitta mer åt höger.
Sedan hjälpte det också att jag red mer och satt längre fram; mer i sadeln.
Så det är bara att nöta på,känns skit konstigt i början,man tror att man sitter mer åt höger när man i själva verket är alldeles rak.
Så om det inte beror på sadeln eller hästen så är det bra om du har någon som kan påminna dig i början hela tiden när du vill sitta mer åt vänster:)

Inte förrän jag fick se mig själv på video förstod jag att jag var så sned som andra påpekat. Jag gick in för att göra min svaga sida stark. T. ex, så ofta det fanns möjlighet att stå på ett ben så gjorde jag det. Sedan hade jag det i tankarna under ridningen. Att rida utan stigbyglar hjälper också till. Då är man så illa tvungen att vara i balans.
Som majblomma skrev, träna och träna.

Vet ni några fler sätt/övningar att träna upp min svaga sida? Men hur fungerar det om jag har olika långa ben :confused:? Ska jag träna ändå men även ha inlägg i skorna? Köper jag det själv eller måste jag gå via en ortoped?

Tacksam för svar :)!

Det kan ibland även vara så att hästen sätter en snett i sadeln...
En sadel som är ojämn i stoppningen hälper ju oxå till att sätta en snett...
Om man är sned från början så blir det ju inte bättre om man stöter på någon eller båda av dessa ovanstående "problem"...

mul skrev:
Det beror oftast på att du är sned. Sök hjälp hos kotknackare. Snedhet hos ryttaren går över till hästen och den behöver bära en ryttare som är sned, vilket gör att hästen snedbelastar sig.. kan orsaka hälta på hästen.

ehh.. jo det har hon nog förstått det är ju det hon säger i första inlägget ;)

Rosenblad: jag är också sned, men att jag är medveten om det och hur jag omedvetet försöker kompensera det i min ridning har gjort att jag bättre kan åtgärda under ridpasset. dvs tänka på att trampa ner ordentligt åt det sneda hållet, inte låta hästen flytta över mig, inte hänga i inner tygel som kompensation.

vet man VAD man gör som orsak till snedheten så hjälper det en del i arbetet att "skola om sig" det man suttit och lärt in under en längre period pga snedheten...

ja har problemet att jag viker mig lite i höger sidan.. de e jätte jobbigt också försöker träna å tänka på det hela tiden. men det är inte mycket alls så det syns inte men jag känner de

Ta och sitt sådär sned som du känner dig när din ridlärare säger att du sitter korrekt. Det kan ta tid innan du vant dig vid att det är korrekt. Låt din ridlärare kontrollera dig regelbundet och ansträng dig för att det skall bli rätt. Fast man kan vara sned på så många vis - bästa är om din ridlärare kan förklara vad du gör fel när du är sned. Om den inte kan så finns det centrerad ridning instruktörer som kan hjälpa dig så att det blir rätt. Du behöver inte byta helt, men ta några teori och ridlektioner för att rätta till problemet. Fast först som många säger kolla upp dig hos kiropraktor igen.

Hälsning Maja

Man behöver även trampa ner på den sidan man inte viker sig. Den behöver längas och komma intill hästen. Banansyndromet kortar båda sidor. Man skall tänka på att peka sin kropp åt det håll man inte viker sig med, för i vikningen finns en tendens att man är ställd åt det vikta hållet, med det benet längre fram.

Hälsning Maja

gahh, det var så jag menade. kollade vad jag skrivit, dvs trampa ner åt det sneda hållet, men det jag menade med det var det du skrev. Klumpigt uttryckt av mig!

Om du ska gå till en kiropraktor bör du verkligen kolla upp att h*n kan sin sak... Min pappa fick en strok (blodpropp) förra våren, alla läkare som tittade på honom frågade om han hade varit hos en kiropraktor/naprapat som hade knäckt till honom... (läskigt att ALLA läkarna frågade samma sak.)

Annars tycker jag att du ska försöka bli longerad två-tre gånger i månaden (sittsträning) kanske att du pratar med ridskolan och hör om dom vill starta en kurs. Till och med våra landslagsryttare blir longerade för att förbättra sin sits.

Min ridlärare som jag hade på ridskolan tvingade oss att göra allt med "fel" hand (är du högerhänt gör allt med vänsterhand) för att bli med liksidiga. Börja skriva lite smått med fel hand (kanske en rid dagbok,) klipp, borsta, vi fick sadla, tränsa, sitta-upp/ner på högersida.

Börja styrketräna, du behöver inte gå till gymet du kan göra sittaps (kanske är felstavat) armhävningar, rygglyft, lyft med utsträckta armar 1l mjölk (du kan lyfta något annat oxå om du känner för det.)
Har du möjlighet, spring två varv i ridhuset.

Det första jag tänkte var att du kanske var sned i ryggen. Jag hade (har) problemet att jag glider åt hö i sadeln. Först trodde jag det var sadeln det var fel på sedan hästen, nu har jag insett att det är jag som under många år haft ett jobb som gjorde att jag snedbelastade ryggen. Jag fick ont på ena sidan och började omedvetet använda den andra sidan mer. Jag blev olika stark och försökte hålla bort smärtan genom att använda min starkare sida mer och mer. Visst kunde jag känna att jag ibland hade ont i ena sidan av ryggen men att det gjorde mig sned och fel musklad trodde jag inte. Jag påpekade för en kompis som är sjuksyrra och även rider att jag alltid gled i sadeln och hon fattade direkt vad det handlade om. Hon visste ju inte att jag hade haft ont i ryggen förut men det förstod ju jag rätt snart vart det kom ifrån.

Mitt problem är bättre nu eftersom jag inte har ont i ryggen längre men jag är ju fortfarande lite sned eftersom det tar ett tag att träna upp. Jag kan tyvärr inte ge så mycket tips hur du ska träna ( om nu du har samma problem) För mig kommer det liksom av sig själv när jag känner att jag kan använda ryggen som vanligt. Sen försöker jag att rida utan stigbyglar. Sitta djupt i sadeln. Försöker känna hästens ryggrörelser med sittbenen. Försöker känna att nu sätter hästen ner hö bak osv. FÖrsöker att göra lite gamla balansövningar på hästryggen. Du vet nudda hö hand på vä fot och de där som man brukade göra på ridskolan.

Hoppas det ordnar sig

jag har oxå det problemet! jag har bytt sadel och kollat upp hästen
men inget funkade...jag har varit på massage och det hjälpte lite så jag ska se till att gå dit regelbundet. skulle kanske kolla hos en kiropraktor oxå. detta har jag haft problem med i över ett år och det gör mig galen!!! att sadeln glider lite hjälper ju inte direkt heller. jag använder nu en kladdig padd underst som hjälper litegrann.

Först och främst vill jag varna dig: gå inte till en s.k. "kotknackare"!!! Om han/hon inte kan sin sak kan det leda till att du får en blodpropp, som kan leda till förlamning! Ska du kolla upp ryggen så gör det hos en legitimerad kiropraktor.
Nu till din snedhet: För att få en hum om hur hästen upplever det ska du ställa dig i en mjuk säng, studsmatta eller liknanade. Böj lite på knäna. Din vikt ska ligga rakt under dig, mellan fötterna. Du kommer tydligt att känna hur snedheten påverkar din, alltså hästens, balans. Om man gör detta några gånger kommer man att lära sig att känna när man är sned, och förhoppningsvis också lära sig att parera detta. Men du borde kanske först kolla upp din rygg..
Lycka till!:p

Dian muskler har nog formats efter dina ben.. Musklerna har anpassats sig efter din benlängd. Du måste bli rak.. Det är bara att vänja sig vid den sneda (men i själva verket raka) känslan och jobba utifrån den :crazy:.. Tråkigt men sant!!

dear_jessie skrev:
Först och främst vill jag varna dig: gå inte till en s.k. "kotknackare"!!! Om han/hon inte kan sin sak kan det leda till att du får en blodpropp, som kan leda till förlamning! Ska du kolla upp ryggen så gör det hos en legitimerad kiropraktor.

Som jag påpekade i mitt tidigare inlägg. :smirk:
Inte nog med att du kan få förlamning som komplikation du kan oxå få afasi (tal, läs, skriv problem) som man far fick... Dels kan du dö om du inte får hjälp tillräckligt fort, har du tur kan du återgå till jobbet (och det efter ca 1 år efter stroken)

Det här händer kanske inte så ofta att man får en strok efter att ha varit hos kiropraktor/naprapat, men när alla läkare frågar om just det, blir iaf jag lite rädd, vad håller de på med egentligen?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Senast: super
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka