Sitta på nötterna...

axel

Trådstartare
Läste ni i Ridsport om varför männen sitter bättre:angel::rofl:

Jag är övertygad om att de även har fler fördelar: starkare bål- stabilitet.
Ren råstyrka. Pondus.

Men samtidigt blir jag fundersam när män gärna väljer lätt typ på sina hästar.

Att Karl rider små Lusitanos o inte inhemska hästar.
Jag skulle vilja fråga om hans aversion mot stöd grundar sig i den franska hästens ökända "dåliga mun":confused:

Kanske Helan skulle kunna göra så- om hon törs:angel::bow:
Kottas rider ju däremot stort som inte alltid har så lätt för sig.

Sv: Sitta på nötterna...

Läste ni i Ridsport om varför männen sitter bättre:angel::rofl:

Jag är övertygad om att de även har fler fördelar: starkare bål- stabilitet.
Ren råstyrka. Pondus.

Men samtidigt blir jag fundersam när män gärna väljer lätt typ på sina hästar.

Att Karl rider små Lusitanos o inte inhemska hästar.
Jag skulle vilja fråga om hans aversion mot stöd grundar sig i den franska hästens ökända "dåliga mun":confused:

Kanske Helan skulle kunna göra så- om hon törs:angel::bow:
Kottas rider ju däremot stort som inte alltid har så lätt för sig.

Jag räds inte att fråga:rofl:
Vet att Karl under en period red en stor kraftfull trakhenerhingst. Så det är inte bara lusitanos och såna "typer".
Gällande dåliga munnar så tror jag inte att Philippe bryr sig så mycket på det viset som du tror, eftersom han utbildar alla hästar likadant (skolar dem i munnen för bettets inverkan) och då uppstår inte begreppet dåliga munnar. Det är nåt ryttaren skapar, det är inte medfött.

Är mycket god vän till den ena killen i artikeln, han som började rida för att impa på sin tjej. :angel: Fast det är inte jag som är tjejen dock... har däremot god insyn i hans kalsongval och nötpaket numera då vi har pratat om läget både innan och efter artikeln:D

Hihi, blir nyfiken på att köpa ridsport!

Har korta knubbiga män lika lätt att sitta till häst eller kan det vara så att långa lårben utan hull (som då kan hänga rätt avslappnat nedåt o inte rulla omkring eller peka utåt) och lång bål som lätt kan påverka balansen hos en häst oxå spelar in!? förutom själva muskelmassan menar jag.

Självklart påverkar det.
Jag har ganska mycket underhull på insidan av låren, och det känns ganska ofta som om det är ivägen. Lärde mig som ung tjej att ta tag med handen under låret, bakifrån sett och dra insidan av låret bakåt så att skänkeln skulle lägga sig bättre. Det har jag då aldrig sett en karl göra.

Fast Lette o han hade ju meningsskiljaktigheter om hur en mun "ska skolas". Kommer ej ihåg debatten riktigt, men Karls hästar fixade o visade motvilja- vilket de inte bör göra- om man har en god hand:confused:

Lette ville ha en sluten mun med läppstift- harmonisk.

Hur kom jag bort från det intressanta ämnet:grin:

Även vi kvinnor borde ha bättre trosor. Jag får skav sommartid- i synnerhet när elefanthuden försvunnit efter avhållsamhet från ridning ett längre tag.

Kanske skulle tråden flyttas:angel:

Senast ändrad:

Frankrike har väl inte så mkt dressyravel att tala om, dom är ju väldigt framgångsrika i hopp och fälttävlansaveln och jag vet inte med den omtalade munnen... Dom franska fälttävlansryttarna klarar ju av att rida dressyr på sina egna inhemska raser och dom gör det väldigt bra oxå !

Att dom har dålig mun är ju mest hoppryttarna som klagar på!

Det har du rätt i, men varför skulle det inte gå att rida dressyr på dem:confused:

Nuförtiden är de lättare o har bra gångarter. Om de kan hoppa som gummibollar torde de kunna göra fina courbetter mm;)

Iberiska hästar är mer lättsuttna- rör sig inte med lika mkt gummi.

Fast Lette o han hade ju meningsskiljaktigheter om hur en mun "ska skolas". Kommer ej ihåg debatten riktigt, men Karls hästar fixade o visade motvilja- vilket de inte bör göra- om man har en god hand:confused:

Lette ville ha en sluten mun med läppstift- harmonisk.

Och detta finns dokumenterat?
Även Karl vill ha en harmonisk mun, har aldrig hört eller sett nåt annat. Däremot ska den vara rörlig i sina käkar och tugga lätt på bettet. Kan det ha missuppfattats som "fixande". ?

Det var ett reportage i Ridsport från ett seminarium (tror jag:angel:)där männen hade skilda meningar.

Det var ett reportage i Ridsport från ett seminarium (tror jag:angel:)där männen hade skilda meningar.

Aha, då får vi leta rätt på artikeln då!
För jag vill basera mina uttalanden på fakta och inte på nåt som jag tror mig komma ihåg (ta detta på rätt sätt).
Jag vet att det var en het debatt, och vet att Karl är en ganska tuff motståndare när det gäller diskussioner om bl.a hästens form och mun.

Har inte ridsport, men blir intresserad!
Har sett jämförande teckningar på kvinnanns-och mannens sittben, och där finns ju skillnader. Även avståndet mellan sittbenen skiljer ju, liksom en del andra saker i våra kroppar.
Har för mig att vinkeln på sittbenen såg annorlunda ut på oss män, men vad det betyder för ridningen vet jag inte.
Att sitta på nötterna är inte särskilt skönt, så det tvivlar jag på att någon gör med flit...
Kan tänka då jag sitter på den breda stora vita, att det vore skönt med lite bredare arsle!

Var det inte i Örebro eller Eskilstuna eller VÄsterås eller dom trakterna i alla fall:angel:

Helan:
Kanske ett eller två år sen. Undrar om det inte finns nån tråd om det på detta forum t o m?

Har inte läst artikeln, kan ni inte berätta lite om innehållet:o

Det står att dem inte sitter på nötterna, just rädslan av att göra det, gör att de kanske sitter rakare och mera still i sadeln.

Tajta kalsonger som håller paketet på plats rekommenderades.

Bäckenhöjden är också annorlunda, vilket gör att ni har andra hävstänger. Sittbenen är det olika brett mellan, precis som du säger. Vidare kommer ni lättare ner med Trochantum major än vad vi gör. Detta "ställ" gör att ni har stabilare sits, har jag hört teorier om.

Mimus, jag är rädd för att gnaga hål på mina ädlare delar, så nog borde rädslan kunna få även kvinnor att bli stilla? :D

Lärde mig som ung tjej att ta tag med handen under låret, bakifrån sett och dra insidan av låret bakåt så att skänkeln skulle lägga sig bättre.

Såhär brukar jag få tänka också! :p Fast om det är just hullet som är ivägen vet jag inte? När jag var yngre (och hade ganska lite hull på låren ändå) tänkte jag snarare att det var musklerna som var ivägen och avundades såna med långa smala ben som man tyckte varken kunde innehålla bulliga muskler eller fläsk! :rofl: Även om dom slappnar av så finns dom ju liksom fortfarande där, det blir inte platt.
Eller har vi tjejer kanske lättare att vinkla bäckenet fel rent allmänt? Det som brukar rättas till är ju i regel vinklingen av bäckenet.?

Jag har ju inget fläsk att vika med, men det kvarstår att jag också får dra bak låret. Jag skyller på de helskodda ridbrallorna, tycker benen hamnar bättre på plats då jag rider i chaps.
Trochanterna är bra att ha, men det vore himla skönt om de vore liksidiga!
Och valet av fillingar känns som en pregnant fråga; jag är mycket noga med detta...

Skav på kvinnor gör inte lika ont som skav eller tryck på "nötterna".
Eller så är kvinnor mer tåliga än män..:o

Jag tror inte vi får skav av att vi inte sitter still, utan mera fel trosor, sömmar i ridbyxorna, fel sadel och att man "hänger" i sitsen. Eller?:angel:

Förut fick jag jättemycket skav. Idomin var min bästa vän. I just mitt fall var det en kombination av ridskolesadlar (kanske inte alltid de mest ryttarvänliga) och dålig ridning. :o Det var aldrig någon på ridskolan som beskrev hur man måste kompensera i kroppen för att inte skvalpa omkring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka