sitta ner?

R

rare

ni med unghästar, sitter ni ner när ni fattar galopp? sitter ni ner när ni gör avsaktningar? om inte när börjar ni med det?

Sv: sitta ner?

Min häst har ännu inte lärt sig nån specifik galoppfattning, utan jag sitter ner och "gungar" in henne i galopprytm. Sitter sedan i lätt sits, men inte fältsits. Sätter mig ner vid avsaktning, eftersom jag vill att hon skall sakta av för vikthjälper i framtiden. Jag är dock ingen expert, rider in min första häst...

De första gångerna stog jag upp och bara smackade. Numer begär jag att han ska fatta rätt galopp och då sitter jag ner, gärna med stigbyglarna över halsen för jag tycker det är lättare då.

Sitter så gott som alltid ner och fattar på alla hästar, rider hästar från 3-11 år (håller på med en 2,5-åring också, men vi har inte kommit till galoppen än). Upplever att hjälperna blir tydligare när jag sitter. Avsaktning beror på... Står jag i fältsits saktar jag oftast av i fältsits, men kan sätta mig ibland. Beror lite på häst och situation. Sitter jag redan ner i galoppen blir jag ju naturligt kvar där när jag saktar av. :p

Jag sitter alltid ner och fattar galopp och gör avsaktningar.
Började direkt med att göra en vanlig galoppfattning och förstod han inte då fick man ta till ljud och skänklar.
Men nu kan han båda galoppfattningarna helt klockrent :banana:

Min tränare har lärt honom avsaktningar.
Avsaktningarna går till så att jag höjer den yttre tygeln lite och sätter mig ner. I början förstod han inte detta så klart. Då höjde hon ytter handen, och lyssnade han inte så vände hon honom ut mot sargen tills han saktade ner. Det tog inte många gånger tills han hade mycket fina avsaktningar.

Chili är nu 3,5 år :)

Sitter ned lite mjukt ngra steg innan jag fattar galopp eftersom det blir mycket tydligare så, tanken är ju att han ska fatta galopp på enbart sitshjälper, vilket oftast funkar nu. Är dock noga med att komma upp ur sadeln när han fattar så jag inte hindrar honom att fatta över ryggen. Sedan står jag upp i fältsits hela tiden men rider galoppen. Är han lite extra energisk så sjunker jag ned i sadeln lite lätt (lättare än innan fattningarna) ngra språng tidigare innan avbrottet för att på så vis intriducera lite "nedsittning". När jag bryter av sätter jag mig oftast mjukt ner o lättar i handen samt tar en lätt förhållning på innertygeln för att han ska lära sig att den betyder avbrott. Är som vid fattning noga med att komma upp ur sadeln igen o rida lätt i traven för att snabbt hitta takt o balans igen.

Han är 3 år o 6 mån men inte riden så värst mkt eftersom allt gått så smidigt.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Tjatter Ok såhär va. Bilen stod parkerad på vår gata hemma, bilnyckeln trillade ur handen och ”gled” ner till brunnen, vippade på gallret någon...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: miumiu
·
IT & mobiler Mitt bibliotek har gått över till libby och jag fattar verkligen inte var jag ska trycka eller göra inställningar för att kunna ladda...
Svar
0
· Visningar
152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka