Sitta ner i traven

Sv: Sitta ner i traven

Jag gör tvärtemot alla andra här :confused:
Jag har ridit jättemkt barbacka i mitt liv på hästar med alla möjliga kvalitér på traven och jag har då alltid ridit väldigt avslappnat och suttit ner djupt på hästen.
Men nu har jag fått göra helt annorlunda. Tränaren sa att jag inte ska sitta så tungt, det ska bara se ut så. Alltså jag måste jobba jättemycket med benmusklerna och magmusklerna för att hålla mig lätt i sadeln. Mindre "rumpyta" än tidigare liksom :D

Nån som fattar vad jag sörsöker säga?

Kan det vara för att jag har islandshäst som lätt blir störd i gångarterna (sitta tungt= tölt) eller är det nån annan som sitter på det viset?

På svagare hästar gör man så när man introducerar nedsittningen. Även på halvblod. :D

Håller inte med om det där med dvärgen i snövit: sitter man som honom så "vaggar" man lätt, det påverkar hästen negativt. man kommer tappa bakbenen + bogarna om man vaggar, då hästen inte kan få ett stöd från ryttarens skänklar (vader, ljumskar) och rumpa. Tappar man alltså bakbenen så får man ingen bjudning och det i sin tur resulterar i att man börjar gräva med underskänkeln.
försök istället att vagga fram och tillbaka ist för sida till sida. alltså tryck på bakifrån och fram med hjälp av rumpan. ett litet tips bara ;)

Det beror på vad man vill uppnå och vilken häst man sitter på. Många saker kan vara rätt! :idea:

Det kan också bero på sadeln om du har svårt att sitta ner. Jag hade svårt förut men bytte sadeln och nu är det inga som helst problem. Viktigt att sadeln ger ordentligt stöd för sittbenen så att man sitter rak i ryggen, hamnar man i bakvikt är det nästan omöjligt att sitta.

Det kan också bero på sadeln om du har svårt att sitta ner. Jag hade svårt förut men bytte sadeln och nu är det inga som helst problem. Viktigt att sadeln ger ordentligt stöd för sittbenen så att man sitter rak i ryggen, hamnar man i bakvikt är det nästan omöjligt att sitta.

Jag har inte direkt problem med det. utan min pålle är nybörjare.. har alltid haft siktet inställt på en dressyrtävling i maj sen kom jag på nu att vi kanske skulle lära oss att sitta ned i traven :D
Kan ju vara en fördel

Man kan sitta ner på vilken häst som helst, det är bara att sätta sig
ner och hoppas på det bästa - att man inte skumpar av :idea:

Eller så lär man sig att sitta rätt och kan därmed endå sitta på alla hästar.

ohohoh, total bullshit..

Försök sitta ned på en riktigt ryckig, otränad travare i dålig kondition. Man kan INTE sitta ned på alla hästar ^^

ohohoh, total bullshit..

Försök sitta ned på en riktigt ryckig, otränad travare i dålig kondition. Man kan INTE sitta ned på alla hästar ^^

Försök sitta ned på en riktigt ryckig otränat halvblod i dålig kondition istället. Så trött på att det är alltid är travare som det ska snackars skit om.

Försök sitta ned på en riktigt ryckig otränat halvblod i dålig kondition istället. Så trött på att det är alltid är travare som det ska snackars skit om.

Snacka skit och snacka skit. Jag talar av egen erfarenhet då jag själv har en ridtravare som är näst intill omöjlig att sitta ned på i trav. ^^ Självklart finns det halvblod som är likadana, men eftersom att personen som startade tråden pratar om sitt varmblod (travare) valde jag att bemöta på det sätt som jag gjorde.

Klart man kan sitta på en sån åxå, krävs lite mer teknik, följsamhet och balans bara.

Den dagen min häst har ryggmuskulatur och kondition nog att bära sig själv i trav, med som utan ryttare, då är det säkert inga problem. Men just nu ser det inte ut så.

Du är välkommen att komma och försöka sitta ned i min hästs trav!

- Under de sju år som han varit i min ägo har INGEN lyckats. Oavsett behörighet eller vana. INGEN har lyckats sitta ned på honom.

Jag säger inte att jag skulle fixa det heller - men att påstå att det skulle vara _omöjligt_ är barnsligt.

återigen, samma problem barbacka.

jaadu PrinceFair, du får läsa igenom tråden.

Jag vet hur det är, det tog lång tid för mig att hitta sitsen,har som tur haft mina stötiga travare att träna på och tack vara dem så har jag hittat sitsen:love: (nöta nöta!!:) )

För mig hjälpte det att lägga upp stigbyglarna över sadel och varva med riktigt lång läder så de känns väldigt långa, som nån skrev så kan det vara bra att bli longerad ibland oxå så man bara kan fokusera på och sitta.

Du kommer att hitta den!!
Lycka till

jaadu PrinceFair, du får läsa igenom tråden.

jaaaaaaaaduuuuu ImFabulous......på ett ställe skriver du att din häst är näst intill omöjlig att sitta på.
Men sen skriver du
a)
- Under de sju år som han varit i min ägo har INGEN lyckats. Oavsett behörighet eller vana. INGEN har lyckats sitta ned på honom.
b)
Man kan INTE sitta ned på alla hästar

:angel:

Ja, min travare är iaf tusen gånger lättare att sitta på än mitt halvblod. Ändå är travaren bara riden typ fem gånger senaste 1,5 året, och halvblodet varit igång betydligt längre. Han har noll ridmuskler, men har tjuvövat några gånger på honom i år för att hitta tänket på halvblodet och det funkar över färväntan:D

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka