Sitta ner i traven

D

dolphinsmile

Det här är säker nått som är jätte enkelt och grundläggande för er "riktiga" dressyrryttare men jag håller på att försöker träna på att sitta ned i traven på min travare. Hade tänkt vara med i något liten dressyrtävling med nått LD program men det spelar ju ingen roll hur duktigt han är i allt jag måste ju sitta ned i traven.. Så min fråga är om det är någon har några tips på vad jag ska tänka på eller övningar som man kan använda sig av?

Sv: Sitta ner i traven

dressyr tävlingar går från LC å uppåt.... (fats du kanske hittat ngn specialare, så ja ska inte lägga mig i)

när hästen jobbari korrekt form kan man sitta ned i traven. då är det viktigt att inte spänna sig! för då studsar man=>:bump:
slappna av och spän den nedre delen av buk muskelaturen... försök att hitta takten och följ med mjukt i gunget.

ett tips kan ju vara att bli longerad så man kan släppa tygeln, för det är viktigt att man inte håller balansen i handen.
slappna av i axlar och tänk lite fram med bröstet /ihop med skuldrorna... utan att svanka.

Lycka till!!

Dressyrpogram finns från Lätt E.:smirk:

Presic som föregående så är det nästan bara att slappna av.
Låt benen hänga som spagetti.
Jag lärde mej att det hängde en blöt handduk på varje fot som jag inte fick skumpa av. Tänka att kraftcentra(kraftcentra = en hand under naveln) ska peka framåt hela tiden och att du ska ta stöten mjukt med ländryggen. ;)

Kanske inte så lätt men tänk på att slappna av så kommer du se att du hittar pållens takt och du sitter prefekt:)

De vanliga dressyrprogrammen som används på tävling är from LC.
LD och LE används mig veterligen bara i handikappklasser på officiell tävling.

Tänk den där dvärgen i snövit på julafton, han som spelar piano och sitter på ett dragspel. Så ska rumpan oxå röra sig. Fick lära oss det på ridkursen sist!

Jag har samma problem=)
Hela mitt liv har jag ridit lättsuttna hästar alltså lite större grövre hästar.. o nu har jag börjat ta hand om en travare och de e fasen omöjligt att sitta ner.. förstår ditt problem=)

jag menar på vid vanliga officiella tävlingar för häst från lokal nivå o uppåt går det från LC.

sen vad man har på tex. klubbtävling bestämmer klubben själv, därför så skrev jag att jag inte ska lägga mig i det!

(snälla använd inte---->:smirk: )

den första tävlingen jag ska vara med i är en klubbtävling där det en klass är ett LD program.. den andra är en travhäst tävling där de också finns en LD klass.. men det är säkert som du säger i "vanliga" tävlingar

KL

Tack för tipset allihopa!

Är det ingen som har någon bra övning? Jag brukar köra igångsättningar trav-skritt-trav-skritt just eftersom första 5 stegen går fint sen spänner väl jag mig oavsiktligt och börjar stutsa och då hetsar han upp sig och ökar taken.. ja.. sen kan ni väl föreställa er hur det ser ut :)

Man kan sitta ner på vilken häst som helst, det är bara att sätta sig
ner och hoppas på det bästa - att man inte skumpar av :idea:

Eller så lär man sig att sitta rätt och kan därmed endå sitta på alla hästar.

Till TS.

Min ponny har mycket gång och rör sig genom hela ryggen vilket gör
Att jag har haft extremt svårt att sitta ner på henne, men att slappna
av och tvinga sig att trava mer och mer har hjälpt mig, men övergångar
är ju alltid bra, har även gjort så att jag har suttit ner så länge som
det går, ridit lätt ett par steg för att sedan sätta mig ner igen!

rid ofta i trav utan stidbyglar. trampa ner tån mot backen, och gör benen lååånga. Slappna av, så gör din häst också det och traven blir oftast mjuk och behaglig.
detta fick jag lära mig när jag hade lektion på min skumpiga häst, och ojojoj vilken härlig trav min häst har :love:

Jag tänkte efter igår o jag tror mer på de övre bukmusklerna om hästen är jobbig att sitta på.
Att man stramar upp sig.

KL

tack för alla tips, det går bätte och bättre för oss. Har tyvärr inte den möjligheten att jag kan öva varje dag eftersom han travtränas samtidgt.. Men jag har hunnit träna i ridhuset själv och igår på ridlektion. Som sagt det går bättre och bättre.. Så länge jag kan få honom att gå lugnt så går det jätte bra, jag spänner mig minde och mindre själv också.. Men fortsätt gärna att tipsa :)

Det här är säker nått som är jätte enkelt och grundläggande för er "riktiga" dressyrryttare men jag håller på att försöker träna på att sitta ned i traven på min travare. Hade tänkt vara med i något liten dressyrtävling med nått LD program men det spelar ju ingen roll hur duktigt han är i allt jag måste ju sitta ned i traven.. Så min fråga är om det är någon har några tips på vad jag ska tänka på eller övningar som man kan använda sig av?

Hitta först ett bra takt att trava i lätt ridning sen när ni känner att det känns bra prova att sätt dig ner då och försök ha samma takt tänk takten hela tiden , det brukar hjälpa mig

glöm inte att andas! Ofta är man så koncentrerad på att "slappna av" att man håller andan, vilket leder till att man spänner sig. Ta ett djupt andetag, sjunk ner i sadeln och försök hitta en rytm där du gungar med i hästens steg. Tvinga inte ner dig i sadeln och knip, utan andas och försök röra höfterna tillsammans med hästen. Du kan också försöka känna det som att du är jättestark och jättetung i nedre magpartiet, mellan svanken och naveln. Koncentrera dig ett tag på att bara vara stark och tung i den regionen, det brukar funka för mig. Och knip inte åt med knäna.

rid ofta i trav utan stidbyglar. trampa ner tån mot backen, och gör benen lååånga. Slappna av, så gör din häst också det och traven blir oftast mjuk och behaglig.
detta fick jag lära mig när jag hade lektion på min skumpiga häst, och ojojoj vilken härlig trav min häst har :love:

Precis vad jag tänkte. Det är faktiskt jättebra! :)
Om man sitter där tungt, slappnar hästen också av så småning om. :idea:

Lycka till!
/ Petronella

jag lärde mig att sitta ner på min travare genom barbacka-ridning. :D funkade jättebra. ;)

det är säkert rätt.. men jag är SÅ kass på det.. har alltid varit.. men men det är väl en träningssak..

jag var också kass på det. ;) gled av tom när hon skrittade :D
men det kommer med tiden och nu är det jättekul att kunna sitta kvar även när hon börjar springa iväg. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka