Sitta ner i traven

*tove*

Trådstartare
Det är så himla svårt på den hästen jag rider nu! Stutsar som en studsboll i stort sett :crazy: .
ska rida för en "barock" instruktör på onsdag och befarar att han kanske vill att jag ska sitta ner i traven. Har försökt på denna hästen men det är så svårt.. Några tips på hur det kan bli lättare? Jag vet att man ska försöka slappna av (hu lätt det nu är när det känns som man ska åka av närsomhelst) och luta sig en aning bakåt.. Något mer man kan tänka på?
 
Sv: Sitta ner i traven

Jag har också haft en häst som var svårsutten. Jag brukade tänka på att "sitta med magen". Jättesvårt att förklara..:crazy:

Tänk dig att du sitter ner på sittbenen, ej på rumpan, puta ut med baken och svanka med nederdelen av ryggen och sträck på dig. Tänk dig att du jobbar med nederdelen av magen och försök att hitta hästens takt och tillåt dig gunga med den, ej mot den.

Felet man ofta gör är att man sitter emot hästens rörelser pga man spänner sig för att sitta still. Det är ju egentligen inte det man strävar efter, alltså att sitta still. Utan man vill ju inte skumpa, kroppen måste röra sig, men följsamt med hästen.
 
Sv: Sitta ner i traven

Ett litet tips kan vara att rida utan stigbyglar. Jag är också en sån som har stooora problem med att sitta ner i traven (och jag har inte den bästa hästen för att lära mig heller: en travare... :crazy: ). Jag sitter dock mycket bättre, om än inte helt bra.., när jag rider barbacka, och har jag sadel så är utan stigbyglar ett måste. Kan vara värt ett försök? Glöm inte att slappna av!! Lättare sagt än gjort, jag vet... :p
 
Sv: Sitta ner i traven

ska du rida för instruktör så förväntar sig inte han att du kan allt så ta det bara lungt och lyssna på vad han säger det finns ju inget att skämmas för:bump:
 
Sv: Sitta ner i traven

Fan va du e smart, min vän :D

Det bara måste jag prova! Om jag klistrar fast ridbyxorna så kan jag ju bara dra på mig dom sen så sitter sadel fast.

som sagt, smart!
 
Sv: Sitta ner i traven

Luta dig en aning bakåt ska du inte göra, utan sitta i lodrät sits.

Vad gäller träningen så kommer säkert din instruktör att berätta för dej hur du ska göra, (under förutsättning att det är en barockinstruktör och inte en "barock" instruktör ;) )

Min erfarenhet är att när hästen går i form och bär sig själv blir det mycket lättare att sitta på den - i alla gångarter.

Lycka till!

Immer
 
Sv: Sitta ner i traven

okej..

Jag vet inte riktigt om man skriver akademisk eller barock, därav " tecknet;)

tack, tack
 
Sv: Sitta ner i traven

En barock tränare (när det skrivs i två ord) är för mej en tränare som är helt barock, dvs gör allting fel.
En barocktränare däremot (i ett ord) är en tränare som lär ut barockridning.

Förlåt, men jag kunde inte låta bli. Särskrivningar är en styggelse :cool:

Immer
 
Sv: Sitta ner i traven

Tror att problemet är att du bara skumpar med, istället för att rida hästen.
Om du "sätter" takten som du vill ha med den egen rumpa, så kommer hästen att följa dig.
risken med attt man bara åker är att man stryper tempot o hela hästens aktivitet o den börjar att trampa bakom sig.
Då blir det ännu värre.
 
Sv: Sitta ner i traven

Idag gäller det snygging;) synd att vissa måste till skolan annars hade jag kommit o kollat :) kanske kommer på eftermiddagspasset, ska upp o rida på berget så man kanske ser lite. Hoppas de går bra nu o va inte nervös.
 
Sv: Sitta ner i traven

Hej du..

Eftermiddagspass och eftermiddagspass.. Det blev ju vid tolv eller nått. nej, jag var inte nervös. Var faktisk ganska lugn. Du missa inget särsklit...:angel:
 
Sv: Sitta ner i traven

Det gick ganska bra, det var kul... Var inte så svårt att sitta ner ändå, för jag var så koncentrerad på resten av ridningen.
 
Sv: Sitta ner i traven

Det bästa som finns för sitsen är att bli longerad. Du kan helt koncentrera dig på dig själv och din sits, balans och följsamhet. Linföraren håller koll på tempo och styrning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp