Sitta ner i traven

Sv: Sitta ner i traven

Skritt med bakbensundertramp.
Öppna och stora volten är bra för det.
Få hästen att föra in inre bakben under magen och sätta ner det långt fram efter att ha lyft upp det ordentligt i steget.

LinnK skrev:
Hur tränar man hästens magmuskler bäst? Galoppera?

Ut och galoppera mkt i ett bra tempo är enl. vet. Christofer Johnston det bästa för att bygga upp hästens magmuskulatur :)

Jag brukar bara tänka "sitt, sitt, sitt, sitt.." i takt med hästens steg :) Precis som man räknar "1, 2, 1, 2" i lättridning som nybörjare.
Då sitter jag automatiskt. Rider bara ponny och en nordis med ponnysteg, så jag vet inte om det funkar med stor häst men det borde det ju göra eftersom man räknar i takt med stegen.

Man kan rida utan stigbyglar i nästan ett år för att lära sig sitta bra även i tempoväxlingar och olika tempin utan att tappa balansen och takten som alltid får den följd att hästen också tappar takten och då är det bara att börja om från skritt...
Och sen när man äntligen har lärt sig sitta riktigt BRA så kan man byta till en bomlös sadel så nu väntar väl ett halvår-år med ridning utan stigbyglar igen vad jag kunde utröna av första två-tre passen... Suck!

Rebeccah skrev:
RID BARBACKA! Jag gjorde nästan hela förra sommaren (pga att jag inte hade någon sadel) Och min balans och sits var underbar, jag satt som gjuten på hästen i alla gångarter! Värt att prova? essutom är det mysigt att rida barbacka ibland. :)

Det fungerar ju på snälla hästar.. men hästar (som min) som gärna tittar på saker, bockar och brallar e de ju inte lika kul på.. Då räcker knappt en bra balans till då man har korta stigbyglar och sadel.. hehe

lr så rider man effektivt hela tiden så har hästen annat för sig än att bocka och bralla i den ofattning att man skulle ramla av...

insser hur omdeveten jag är när jag rider,..,.jag bara sitter ha ha...det jag alltid tänker på när jag tappar sitsen är fram med blicken

Mmh.. de kanske skulle fungera på många hästar.. Men Akustik, neej.
Han bockar när det blir som jobbigast, typ. Elr inte alltid men det händer. När han är som mest uppe i högvarv och är som allra mest "explosiv" och påhugget. Då kan det antingen fortsätta att gå sådär jätte bra, eller så hittar han ngt jäääätte läskigt som han bara måste kolla på och sedan bralla iväg..

Jag brukar tänka på den lilla dvärgen i Snövit som sitter och spelar på orgeln i Kalle Ankas jul... Vet ni vilken jag menar?? Så ska höfterna gå. ;) :D

Zonya skrev:
Jag brukar tänka på den lilla dvärgen i Snövit som sitter och spelar på orgeln i Kalle Ankas jul... Vet ni vilken jag menar?? Så ska höfterna gå. ;) :D
haha bra skrivit! ;)

Jösses. Jag skulle bli sjösjuk:bump:

Om man tränar utan stigbyglar, så får man sen ett rent:devil: att hålla dem på plats sen.

Åk inte häst, utan rid den.

Se "bollfenomenet"

Sjösjuk? Det är ju höfterna och mellangärdet som tar "smällen" huvudet ska vara stilla..;)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023