Sitta ner i traven

B

Buttercup3

Hur sitter alla dressyrryttare ner i traven på sina gångartshästar?:crazy: några tips?

Sv: Sitta ner i traven

Träna balans, följsamhet, smidighet, taktkänsla... inte så svårt om man tränar lite!

Man vickar bara med rumpan.
Höger - vänster - höger - vänster - höger - vänster - höger - o.s.v. i takt med hästen.
Jag brukar tänka "tipp tapp tipp tapp tipp tapp.....".

håller om med vaderna, stadig underskänkel. De sitter mitt över hästen, balans och smidighet. Hästen "väntar på matte" så den gör som ryttaren vill

Mina elever får öva på "jucket" blir alltid fnissigt när jag stående på marken visar hur de måste följa med hästen genom att "jucka", (helst då i takt med hästen:idea: )reslultatet blir iallafall bra och roligt har vi, bra om de samtidigt "skjuter in byrålådan":angel: då hamnar de rätt i sadeln.
Marija

hmm i think i undastand...vely good...thank you (läses med indisk accent) :p

marija skrev:
Mina elever får öva på "jucket" blir alltid fnissigt när jag stående på marken visar hur de måste följa med hästen genom att "jucka", (helst då i takt med hästen:idea: )reslultatet blir iallafall bra och roligt har vi, bra om de samtidigt "skjuter in byrålådan":angel: då hamnar de rätt i sadeln.
Marija

Hm, är det de där beryktade "skjuta in byrålådan med framstjärten" det syftas på nu? :rofl:

Har läst det flera gånger här, vill nån förklara sig lite mera? ;)

marija skrev:
Marija

Bra grej, men tänk på att man faktiskt inte följer hästens rörelser om man juckar (då menar jag frammåt alltså, vet inte om du menar det men iafll:D ) utan mer låser. För att följa hästen lättast så "jucka" med en sida i taget. Använd sittbenen och flytta ett frammåt i taget. höger, vänster, höger vänster i takt med hästens ben. För att sedan sitta stilla, så koncentrera kraften till magen och sitsen och driv på och följ med med den "kraftkulan". En bra övning är att sätta igång hsten i trav enbart genom att "koncentrera kraften" och driva med sittbenen. Svårt, men bra!

hahah, gud jag låter ju som värsta Jedi-riddaren från Star Wars eller nått:D Men;
may the force be with you! //En tränar mycket centrerad ridning:)

Lät som ett väldigt bra tips det där!! Ska testa allt här, min tränare rådde mej till att åka hem och göra 100 situps morgon och kväll "den där traven kommer du aldrig kunna sitta ner i utan att använda magen"

LinnK skrev:
tipp tapp? hur hinner man det till stoooor trav? :confused:
Man får skynda sig.
Det krävs övning och koordination.
Men på en stor häst så hinner man.
Jag rider islänningar och ibland även ponny.
Där så får man vara snabb.

Det är klokt att börja träna i skritt.

När jag tappar takten, så tappar jag allt.
Även formen och tempot och riktningen.
Allt faller liksom isär då.

Buttercup3 skrev:
Lät som ett väldigt bra tips det där!! Ska testa allt här, min tränare rådde mej till att åka hem och göra 100 situps morgon och kväll "den där traven kommer du aldrig kunna sitta ner i utan att använda magen"

Ja det är jättebra! haha, mjo lite mer muskler skulle nog inte sitta helt fel:angel:

RID BARBACKA! Jag gjorde nästan hela förra sommaren (pga att jag inte hade någon sadel) Och min balans och sits var underbar, jag satt som gjuten på hästen i alla gångarter! Värt att prova? essutom är det mysigt att rida barbacka ibland. :)

Inte_Ung skrev:
Man får skynda sig.

Så e det för mej med, det går bra när man inte fått upp traven riktigt. Men sen så börjar man skumpa och då tappar man hela hästen, formen.

Inte_Ung skrev:
Man får skynda sig.

Jag rider ju också en islänning!

Nu har hon uppenbarligen blivit sällan riden, felaktigt riden o dåligt tränad där hon var innan och har varken vidare mkt kondition och muskler, men det jobbar vi med.

Det är iaf ett femgångssto som har så vansinnigt stor trav att det känns som att jag ska åka till månen.. :eek:

Hon har svårt för att trava "på kommando" så när hon väl faller över i trav så tappar jag balansen...

Har funderat på att träna henne i lina med att försöka få henne att trava på röstkommando och sen använda mig av det i ridningen.

När ridbanan är bättre underlag på så tänkte jag (om det funkar att få henne att trava på kommando) försöka få hjälp att bli longerad på henne för att försöka kunna hitta nån slags balans...

Jag tror även att jag behöver mer muskler i hela kroppen.. :o :crazy:

Jag känner mig som en usel ryttare och ägare.. :(

Inte_ung, du får meeeer än gärna komma upp och hjälpa mig! ;)

Du måste träna hästens magmuskler.
Så att den orkar med att sätta under sig.
Då så kommer traven att bli lätt att rida.

Jag rider kallblodstravare och saddlebred också.
Och där kan man snacka om gång.
Särskilt på saddlebreden.

Min mamma (som ridit halvblod på ridskola i 6-7 år nu, så hon är inte någon nybörjare) skulle försöka rida lite på min häst. I skritten sa hon "oj". Sen började Arrow trava och då sa hon "hjääälp". :angel:

Jag tyckte också att det var lite svårt i början då jag fick honom, han rör sig så himla MKT och stort, och jag var van vid min mjuka lilla ponny-häst. Det tar lite tid att sitta in sig, men när man gjort det så är det inga problem.

Det man Måste göra på en häst med stor gång är att tänka att man är ledad på mitten. Höfterna följer hästens rörelser och ländryggen tar upp stöterna och gör så resten av överkroppen håller sig still. Man måste vara avslappnad, spänner man sig är det hopplöst.

LinnK, jaa, skjuta in byrålådan, när jag visar på backen så står jag framför en påhittad byrå och har händerna fulla:angel: så jag måste skjuta in byrålådan med nedre delen av magen, skjuter höften framåt lite uppåt typ:rofl: många ryttare sitter ju på framdelen av "rumpan" om ni förstår vad jag menar och jag vill att de ska komma tillbaka och ner i sadeln:eek: usch det är mkt enklare när man kan visa:crazy: Jag pratar och visar mkt med den lodräta sitsen som grund förståss och byrålådametoden funkar bra
"mer byrålåda" hörs ganska ofta på mina lektioner:idea:

Mazarien, jag är med på hur du menar, men nu är mina elever inte så förkovrade ännu så jag har börjat med jucket och får går vidare lite försiktigt varefter de vågar slappna av lite mer, jag har snart haft dem i en termin, och de hade innan jag kom in i bilden aldrig ridit lektion förrut trots att de har egna ponnyer:crazy: Vi tar lite undan för undan :D
Marija

Inte_Ung skrev:
Du måste träna hästens magmuskler.
Så att den orkar med att sätta under sig.
Då så kommer traven att bli lätt att rida.

Jag rider kallblodstravare och saddlebred också.
Och där kan man snacka om gång.
Särskilt på saddlebreden.

Jo, i princip alla muskler hos min princessa måste tränas.
Även mina egna.. :o

Hur tränar man hästens magmuskler bäst? Galoppera?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023