sitta ner i korttrav

vinkelina

Trådstartare
funderar lite angående att sitta ner i korttrav på olika hästar.

min egen har en mycket mjuk korttrav. bara att sitta ner o gunga, vilket är bra för mig som har problem med rygg och höfter. hon går ej i form, men springer inte heller med huvudet i vädret.

har på senaste tiden börjat hjälpa till med två andra hästar, rider dem 1-2 dagar i veckan, ibland mer.

men båda dessa hästar springer antingen med huvudet i värdret, alternativ under handen. båda är helt omöjliga att sitta ner på i korttrav, åtminsone för mig. jag studdsar bara upp och ner, och får inget gjort. ägaren tycks sitta ganska bra.

Sv: sitta ner i korttrav

jag gissar... att du vill veta hur man sitter ner på hästen? rid utan stiiigbyglar =)

Upplever själv att det är mycket svårare att sitta ner på en häst som inte går i form och bär sig på rätt sätt, särskilt om det är en häst av det lite skumpigare slaget. Kompisens häst är urbekväm att sitta ner på i trav och mina är.....tja, motsatsen kan man lugnt säga.

Ett jättebra knep är att låta en kompis longera din häst när du sitter på, då kan du lättare slappna av och känna hästens takt. Prova att blunda och vrida dig lite utåt ;)

japps, undrar hur jag skall sitta ner i korttraven. könns som om man kan jobba den bättre då.

men om man inte ens kan sitta ner, hur gör man då. har ingen möjlighet att npn longerar då jag rider

om det är en snäll häst som inte rusar iväg kan du ju ha lite längre men sträckta tyglar och hålla tag i sadeln, släppa stigbyglar och leka duntäcke haha (slappna av alltså)

då skall jag testa med det. kan nog funka på den ena hästen, är en otroligt slö en. den andra kan ställa sig på två ben om de blir för jobbigt, så där vill jag nog hålla stigbyglarna kvar

Rid utan stigbyglar och så fick min kompis tipset att titta på hästens ytteröra för att hålla balansen :) (Annars läng stiglärena ett par hål så har du kanske lite stöd men inte så du belastar, eller vad man ska säga)

En grej som jag tycker är bra om man tycker det är skumpigt är att börja med lite skänkelvikning. Jag tycker på nåt sätt att det är mjukare just i den rörelsen och då kan det vara bra att börja där och sen försöka hålla kvar takten.
Personligen tycker jag inte att det blir lättare av att titta ner på hästen. Om man inte rider rakt fram så tycker jag att det är svårt att hänga med vilket håll och hur mycket man svänger och då blir jag lite disorienterad och obalanserad. Men så har jag lite dåligt lokalsinne med:angel::p

Rid mycket utan stigbyglar, barbacka tycker jag är allra bäst, för då kommer man närmare hästen och kan verkligen hänga med i varje rörelse. Lättare att känna hur ryggen rör sig alltså och följa med i det. Traven är ju inte bara upp och ner och det är när man tappar rörelsen som det blir skumpigt.

Sitsträning alltså bli longerad och så att man bara kan sitta och slappna av, kanske blunda och bara följa med i rörelsen är väldigt bra för att liksom hitta kännslan och rörelsen. Men de e ju lite svårt att longera sig själv ;)

Jag rider nu en ridtravare så jag har ju fått jobba lite med attt klara av att sitta ner ;) Men utan stigbyglar brukar funka bra för mig för då kommer jag liksom djupare ner i sadlen och måste hitta balansen själv. Rida barbacka är också väldigt bra :)

Försök att slappna av i benen för försöker man klämma sig kvar i sadlen så skumpar de bara ännu mer.. Så bara slappna av och sitt djupt ner i sadlen och försök låtsas som att du väger en sådär 500kg så brukar de inte skumpa lika mycket :laugh:

Att sitta på en häst som arbetar i form är klart lättare än en som inte bär sig rätt.

Om du bara skumpar runt så är du antagligen spänd och kommer inte ner i sadeln.
Var noga med att inte knipa med benen eller dra upp dem. Tänk långa ben som bara ligger som våta disktrasor mot hästens sidor. Balansen håller du med bålmuskulaturen. Tänk också på att inte spänna dig i och runt höfterna eller ljumskarna. Slappna av i rumpan, ljumskar och höfter och försök komma så djupt ner i sadeln som du bara kan.
Det är i höftlederna som alla rörelse ska komma igenom i din kropp. Så försök fjädra där.
Var noga med att inte falla fram och spänna framsidan av kroppen. Slappna av och luta dig hellre lite bakåt i början.

Det finns en massa ridövningar du kan göra uppsuttet för att få muskulaturen i kroppen att slappna av på rätt ställen och få mer tonus på de ställen där det ska vara det. Men jag vet inte hur pass mycket du kan göra om du har problem med höfter och rygg?

Att rida lätt utan stigbyglar tills man är så trött att man inte orkar mer(vilar och upprepar ett gäng gånger) brukar få musklerna som man gärna kniper med att slappna av så man kommer ner med benen och kan följa hästen utan att störa. Kombinerat med att trötta ut musklerna som man gärna lyfter upp benet med och spänner framsidan av kroppen med ger det bäst resultat.
För att göra det så tar du ut benen från sadeln rakt ut så att bara rumpan rör sadeln. Så sitter du så så länge du orkar, vilar och gör igen. Och sen börjar du ur den rörelsen dra fram benen framför sadeln, fortfarande utan att nudda sadeln, och lutar dig själv bakåt. Så såtter du så tills du inte orkar mer, vilar och upprepar ett par ggr. I övningen känner du hur dina sittben trycks ner i sadeln. Försök sen jobba mot att de inte lämnar sadeln i trav. Tänk att du är en legobit med två hål som sitter fast i sadeln.

I övrigt finns det massor av stretching för rumpa, höftböjare, insida lår och framsida lår som är suveränt för sitsen. Om du googlar så hittar du säkert.
Lycka till!

Jag kör på barbackaridning när jag vill öva på att sitta ner. Lång tygel och håller mig i manen(!) för att bara kunna koncentrera mig på att sitta ner. ...men med en häst som reser sig känns det inte som något alternativ :S

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 104
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama