Sitta framåtvänd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kickis

Trådstartare
När är det ok att barnen sitter framåt vända i vagnen? Jag har en dotter på 5 månader som börjar bli för tung att bära runt på i babybil stolen och funderar därför på att använda en liten sulky. Den är inte tänkt att användas för långpromenader utan om jag ska in i affären en snabbis dvs 5-10 min i vagnen. De är ju så länge som hon sitter när hon tex sitter i matstolen när hon får mat. Har även haft henne i babybjörn sele, men i och med att hon är så tung får jag ont i ryggen av den. Men där sitter hon ju framåt vänd - vilket dom säger är så farligt när dom sitter i vagnen? Borde jag forsätta släpa runt henne i babybilstolen eller är de reko att sätta henne i vagnen några minuter?
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jag gillar inte sulky där barnet sitter framåtvänd, och en så liten som 5 mån skulle jag inte sätta så tidigt framåt. Har du inte nån liggvagn som du kan sätta barnet upp i, stödd mot kuddar eller nåt?

Jag förstår att du tycker det blir tungt med en BabyBjörn, jag orkade inte mer än ett par-tre månader med den. Med sjal däremot har jag burit länge, och Ergo-selen som jag har nu använder jag till min 2½ åring utan problem (bärs på ryggen). Supersmidigt.

Kanske en ringsjal skulle vara ett bättre val om det bara är korta stunder, än en sulky än så länge?
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jisses jag är imponerad av att du har orkat släpa runt bilbarnstolen så länge... Jag bar den nog bara mellan huset och bilen, och in på dagis första två månaderna...
Andledningen att man säger att man inte ska vända barnet framåt är att barnet då inte kan ta ögonkontakt med föräldern och det blir för mycket intryck som de inte kan sortera. Sulkysarna är ju inte heller så sköna att sitta alltför länge i och en fem månaders kanske inte orkar sitta så länge heller. Men en hel del av dem går ju att fälla till liggande.
Ialla fall så har vi använt våran framåt vända sitty, sen Fredrik var runt sex sju månader, men då oftast när han har sovit, annars har jag burit honom antigen i ergo eller sjal, numera använder jag den lite mer, men märker att han gärna vill vända sig om och kolla var jag är. Så jag tar ofta sittvagnen fortfarande och har honom vänd mot mig, eller oxå bär jag honom på ryggen med Ergon eller patapumen, då han dels är nära och dels kan vi faktiskt ha lite ögonkontakt om jag vrider på huvudet.

Blev du något klokare? ;)
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Är det fem, tio minuter det handlar om är det väl helt ok.
Sen är det ju olika från barn till barn vad det klarar av.
Här har vi små insatser högst upp på en del av kundvagnarna, som småbarnen kan ligga i (som ett babyskydd ungefär) jättebra!
Men våran dotter har aldrig brytt sig om våran ögonkontakt när vi är i affären, hon ser oss inte ens, hon har fullt schå att flörta med alla andra :D !

Dessutom är det ju annorlunda om man är och handlar eller är ute och går, du går ju i hyllorna och letar varor och kan ju mycket väl vid många tillfällen både stå framför och brevid henne!
Man ska inte göra saker allt för komplicerat! :)

Kompisen har haft sin kille framåtvänd i vagnen sen han var runt 4-5 månader, han har velat haft det så, har trivts i vagnen på det sättet!
Har själv försökt att vända dottern (9 månader) men hon vill inte sitta längre stunder ens nu utan att söka kontakt när vi är ute och går!
 
Sv: Sitta framåtvänd?

På mitt BVC så säger dom att man ska kolla på hur ens egna barn reagerar. Min dotter är 3,5 månader och hon sitter jättebra. Hon sitter med vid matbordet i en hokuspokus stol och hon åker kortare svängar i en framåtvänd sulky. När jag kör henne i min andra barnvagn så kan hon bli vansinig för att hon inte ser något bara tråkiga mamma. Du märker direkt på ditt barn om hon fixart eller inte. Så kör på!! Tror på att du kan läsa av ditt barn. Lycka till!:)
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Det beror på barnet.

Min första blev från 4-5 mån ålder skogstokig på att ha liggvagnen han inte såg något framåt i så länge. Han kravlade sig runt och skulle ha koll framåt.

Den minsta var nöjd med att ligga och titta på mamma/pappa rätt länge och vi hade syskonvagnen och sittvagnen bakåtvänd hela tiden (ett år) utan problem.

Det är säkert inget problem korta stunder - det märker du i så fall. Mycket beror nog på förälderns inställning också.

Men en sittvagn behöver du ju oavsett så det kostar ju inget att prova.
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Lite OT
Men:smirk:

Alla ni som använder sjal:
Jag håller på att fålla en Moby sjal, elastisk o mjuk. Hur länge kan man ha den, o vad rekommenderar ni man ska byta till sen? Är inte förtjust i ringsjalarna... Bara ngt jag fått för mig :D

Vart får man tag på dessa? Det va tillräckligt svårt att få tag i tyget till Moby´n! Tror jag kör på det färdiga konceptet hädanefter :)

Ska oxå passa på att fråga om ni använder bärskydd vintertid? Alltså som ett överdrag som man har över barn+sjal när det är kallt/blött.

Tacksam för alla tips :D:bow:
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jag har inte burit i min trikåsjal på ca en månad (dotter är 5,5 månader). Jag bär henne i bärpåse hemma och mei tai (hemsydd, kolla här http://www.umedalen.ac/ba2020/sybeskrivning.html och här http://www.meitaibarn.se/) ute. Jag vet inte varför vi inte bär i trikåsjalen längre, kanske för att när vi bytte till sittvagnen fungerade vagn mycket bättre + att hon inte är så förtjust att sitta fast, då funkar mei taien något bättre. Jag funderar på att önska mig en ergo till jul, jag kommer inte satsa på en vävd sjal. Det är lite bökigt att knyta sjal så där när man ska göra nåt lite snabbt i vardagen, tex när man hoppar ur bilen för att handla.

Ang trådämnet så tror jag inte min dotter skulle ha några problem med att sitta framåt. Hon är jättenyfiken och det är en av anledningarna tror jag till att det inte funkar riktigt lika jättebra att bära henne längre. Hon vrider sig som en mask när hon ser nåt intressant.

Kan tillägga att återförsäljare av sjalar kan man hitta här: http://www.naraforaldrar.se/lankar.htm#barsjalar. Använder Polarns små tossor och mei taien är vadderad. Just nu har jag en kofta under och sätter dottern utanpå. Det är praktiskt med luva på henne för då drar det inte i nacken å andra sidan ser hon sämre åt sidorna. Till vintern vet jag inte hur jag gör, men förmodligen sätter mei taien utanpå jackan. Regnar det har jag paraply. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sitta framåtvänd?

Mino; Jahaaa, men det såg inte så svårsytt ut ju :D
Vad för tyg ska man ha? Elastiskt, stumt, grovt, tunnt?

Fördelen med Moby är väl att man kan bära i vagga när de är som minst. jag antar att det blir mkt sitta i sjal, och inte så mkt i och ur i början :-D
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jag bar Hanna en hel del tills för några månader sen (hon är nu 21 månader).
Min absoluta favorit är en Easycare, men de är ju dyra.. Finns prisvärda alternativ, tex hoppediz (tips: åk på sjalträff! www.sjalbarn.se, klicka på Forum).

Jag har en bärjacka med löstagbart fleecefoder :)
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Vagga snackas det mycket om när man läser om sjalar men när det kommer till kritan verkar det som om många spädisar inte trivs i vagga. Jag har bara testat vagga nån gång, det blev liksom aldrig av att jag bar på det sättet även om jag bar från det att dottern var två dygn gammal. Sover bebisen stoppar man ju inte ner den i sjalen, är den vaken känns det inte helt naturligt att lägga den ner i vaggpositionen. Somnar den upprätt i sjalen har man heller ingen anledning att flytta runt den. Är min erfarenhet.
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jag köpte sjal (EllaRoo), när jag var höggravid. Använde den några ggr, men Hanna tyckte inte riktigt om att ligga ner (jag hade inte någon att be om hjälp då. Hade funkat mkt bättre om hon fått sitta upp och "se", antagligen). Kändes lite osäkert med knytningen också, så jag sålde sjalen och köpte en babybjörn active.. Funkade bra då, men nu vet jag att det finns bättre alternativ.

Hittade tillbaks till sjalarna när Hanna var typ 9-11 månader (minns inte exakt). Och sen använde jag dem massor (hade en ergosele bla .. perfekt att slänga upp dottern på ryggen när jag mockade ;) )
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jag började ju direkt med en vävd som jag älskar men kanske ångrar lite att jag aldrig myste i en trikåsjal... Men ialla fall så tror jag att tyngden på bebisen är det man ska "gå efter", när bebisen börjar kännas för tung och "svajigt" så "ska" man byta till något annat... JAg har provat igenom det mesta vid det här laget... :o :angel: Och min aldeles personliga åsikt är att på ryggen är någon slags sele det bästa, för mig avlastar det bäst, om det sen är ergon, patapum eller meitai beror lite på hur man är byggd... Jag har sytt en en mt efter mönsteret som mino la ut och den är väldigt skön! Fast jag och min sykunskap är ju ett kapitel för sig så den får inte följa med ut bland folk... :angel: Jag har en ergo som jag gillar skarpt, men är just nu väldigt förälskad i patapumtoddlern, men då är min grabb dryga året och relativt tung...
När det gäller att bära på magen så har inget slagit långsjal, sen vilken sort beror nog på plånbok och en själv... Jag har haft nästan alla av de vanligaste, och måste säga att de faktiskt inte skiljer sig så mycket i bärkomfort...

Ringsjalen är min bästa kompis korta turer, in till affären, till dagis osv... Väldigt bra ibörjan när Freddan hade växt ur "liggvagnen" på ica men var lite ostadig, jag slår ringsjalen runt honom och ryggstödet så får han lite stöd från sidorna oxå! ;)
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Jag bär min kille i en Didymos, en 4,7 m lång vävd sjal.
Jag har ett bärskydd som jag kommer använda i vinter.
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Ok, så jag kan utan problem köra på med Moby´n tills bebis är större o tyngre? Har hört många lovorda Babybjörn Active oxå, kanske skulle prova den?

Men steget mellan moby wrap och andra sjalar är väl ofta ganska stort? Eller är en vävd sjal samma sak, men annat material?

(FÖRLÅT TS för att jag snott din tråd!)
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Hur fungerar det med sjalarna när man har ytterkläder på sig?

Nu har jag inte provat än, men jag har tänkt att ha en varm tröja, sjalen på, sen jacka på som är öppen, så man är vamr över axlarna.

Bebis får ha overall i sjalen, eller ett sk bärskydd, det är som ett överdrag man har på barn o sjal, som skyddar mot kyla, vind o väta :)

Kanske kan ngn lite mer erfaren svara på detta? Är säkert ute o cyklar...:smirk:
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Ok, så jag kan utan problem köra på med Moby´n tills bebis är större o tyngre? Har hört många lovorda Babybjörn Active oxå, kanske skulle prova den?

Men steget mellan moby wrap och andra sjalar är väl ofta ganska stort? Eller är en vävd sjal samma sak, men annat material?

(FÖRLÅT TS för att jag snott din tråd!)

Jag har inte hört någon som tycker bättre om bb active än sjal om man har provat båda...
Och nej det är inte så stort steg mellan vävd och trikå, lite stadigare bara... ;) Men det finns ingen som helst fara i att använda trikåsjal "för länge" utan det handlar bara om att det kan kännas svajigt och det blir tyngre att bära, en vävd sjal avlastar bättre!

Ang bära ute på vintern kan man göra på lite olika sätt, är det en pyttebebis så kan man bära på magen och ha en större jacka "runt" sig båda. Eller oxå klar man på bebisen en overall och bär utanpå sina egna kläder, det man bör tänka på att det blir ganska varmt mellan "kropparna" men kallt om ryggen, så bärskydd är nog det som är enklast... Det är helt enkelt som en extra bit jacka som man sätter utan på barnet och sjalen, sen mössa på barnet, och kläder beroende på hur kallt det är!
Sen finns det även speciella bärjackor som är sydda för både bärare och barn, de fungera ju helt enkelt som en jacka för båda... :D

Blev ni något klokare? :D
 
Sv: Sitta framåtvänd?

Det finns andra selar än BB, som är mer ergonomiska för både barn och bärare (tex Ergo eller Patapum).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Modest
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: LECH
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 542
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 039
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp