aiquen

Trådstartare
Jag har ett problem. :crazy:
Det är nämligen så att jag - trots alla mina år i sadeln - inte kan sitta ner i sadeln i trav och galopp. Det spelar ingen roll hur jag gör, jag studsar än hit och än dit. Och så slutar det med att jag drar den stackars hästen i munnen för att få den att sakta ner trots att den redan pinnar på i ett bra tempo. :crazy:

Så finns det inget knep man kan ta till sig för att det ska bli lättare att komma ner i sadeln? Något speciellt man kan tänka på? Ska man försöka vara helt avslappnad eller låta kroppen arbeta (utan att vara spänd givetvis)? Finns det några övningar man kan göra från marken, utan häst?

Jag rider för tränare ungefär en gång i veckan (nu ofta utan stigbyglar), men ja... Det känns inte som att det hjälper så mycket när det gäller det här. Jag kan helt enkelt inte! :(

Hjälp!
 
Sv: Sitt ner!

Hejsan aiquen!

Om det inte funkar att slappna av kan du prova med att aktivt försöka följa med hästens rörelser. Det fungerade för mig när jag hade problem med traven (särskilt i "ökade" varianter). Viktigt dock att inte spänna sig och/eller dra upp knäna. Övningar på marken? Prova att dansa styrdans med många som för olika. Då får du lära dig att följa med, känna varåt det bär liksom...

Lycka till!
 
Sv: Sitt ner!

"rulla" med höfterna för att lättare kunna följa med hästens rörelser. det dummaste jag tycker är när ridlärare säger åt en att bara slappna av och sitta tungt i sadeln..??? hur tusan gör man det??? skumpar ju lika mycket ändå och ska man vara helt avslappnad så flyger ju bena omkring...
ne, jag hade jättemycket problem med att kunna sitta ner i sadeln men efter att ha läst boken "Dansa Med Hästar" (finns bilder och beskrivningar på hur man ska följa rörelserna i de olika gångarterna) så föll allt på plats efter bara några enstaka ridturer till. :)
 
Sv: Sitt ner!

"rulla" med höfterna för att lättare kunna följa med hästens rörelser. det dummaste jag tycker är när ridlärare säger åt en att bara slappna av och sitta tungt i sadeln..??? hur tusan gör man det??? skumpar ju lika mycket ändå och ska man vara helt avslappnad så flyger ju bena omkring...
ne, jag hade jättemycket problem med att kunna sitta ner i sadeln men efter att ha läst boken "Dansa Med Hästar" (finns bilder och beskrivningar på hur man ska följa rörelserna i de olika gångarterna) så föll allt på plats efter bara några enstaka ridturer till. :)
Hur menar du rullar med ? Fram- bak eller åt sidorna med höfterna.
 
Sv: Sitt ner!

kan du inte be någon att longera hästen när du sitter på, så att du inte behöver konentrera dig på hästen utan bara på din sits? :idea:

lycka till :)
 
Sv: Sitt ner!

kan du inte be någon att longera hästen när du sitter på, så att du inte behöver konentrera dig på hästen utan bara på din sits?

Just så! Och utan stigbyglar!
Och sitt rakt. Traven för höftet uppåt-framåt. Lutar du dig framåt förs höftet mot hela kroppen och då kommer det definitivt att studsa. Om du sitter rakt kommer du "undan" med höftet (kräver arbete med nedre magmusklerna!).

Har gjort så (longering) några gånger och det är bra! Jag tycker jag nästan ligger på korset och tränaren säger "du sitter ju knappt rakt"... Men ju mer jag lyckas räta upp mig (luta bakåt :angel: ) desto bättre går det att sitta...
 
Sv: Sitt ner!

Har du en bra sadel?
Hade ungefär samma problem som du men när jag bytte sadel blev det bättre. Jag kasade rundor hela tiden vilket gjorde att jag spände mig vilket gjorde att jag studsade:smirk:
 
Sv: Sitt ner!

nu kommer jag inte ihåg riktigt vad som stod i boken (har ingen egen) men typ, rulla bakåt - neråt - framåt - uppåt.
om du tänker att hästens rygg guppar upp och ner så är det precis när ryggen är på väg ner så för du höften bakåt - neråt och när den är på väg upp så är det framåt - uppåt, och så rullar det på på det viset :D .. fast det är inte lika mycket "bakåt" i traven som i galoppen (man känner efter ett teg hur mycket man ska följa med i de olika gångarterna).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 378
Senast: Barrow
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp