Sitsträningsövningar?

P

Poetry_princess

Jag har fortfarande problem att ställa om min sits!! Jag har gått ifrån att rida i en hoppgrupp på halvblod till att numera rida i skogen på en islandshäst.

När jag tidigare ridit islandshäst har det varit ganska framåt och känsliga hästar så att det har varit lättare att använda enbart vikthjälper/överskänkeln.

Hästen jag rider nu behöver dock mer drivning och lyssnar inte så bra på framåtdrivande.. Jag har prövat att använda sitsen och peta till med ett spö samtidigt men då går han framåt ett par meter, sen är det samma snigeltakt igen...

Ovanstående leder alltså till att jag tar till med min halvblodssits och använder underskänklarna (ni kan ju tänka er hur det ser ut när en människa på 1.74 försöker använda underskänklarna på en islänning som är 1.35...!)

Det känns som om jag inte kan inverka med min sits, vikten fördelas konstigt eftersom jag är så ovan vid islandssits. Jag lyckas aldrig få någon fason på kombinationen överskänkel/sittben, det blir bara pannkaka av alltihop.

Till problemet hör att hästen blir jätteledsen av att gå på bana och ska således bara ridas i skogen, så rida för instruktör känns lite svårt, såvida det inte finns någon som kan rida ut med mig..

Till min fråga: har ni några tips på hur jag ska få ordning på min sits och därmed kunna inverka mer?

Sv: Sitsträningsövningar?

Min första tanke är om man gjort böjprov på hästen ? Varför vill den inte gå fram ?
Hur svarar den på tygelkontakt ? Söker den bettet och tuggar ?
Är den genomgången av kiroprakter eller massör ?
Vad kommunicerar hästen med att inte vilja gå fram eller ridas i paddock ??

Är du säker på att det är sitsen som är problemet? Kan du kanske rida ut med någon annan så att du får lite draghjälp? Kan ni göra något annat än att bara rida ut. Gå promenader, träna ledövningar, longera, lösa gåtor?

Jag tror att du måste vara mycket noga med eftergift. Så snart du får minsta reaktion åt rätt håll (det kan räcka med en pytte pytte idé åt rätt håll från hästen) så ska du nog bara vara så still som möjligt och berömma. Det låter som att pålle gjort system shutdown och helt enkelt inte lyssnar. Han behöver få tillbaka arbetsglädjen.

Är det verkligen så att en häst blir jätteledsen av att gå på bana? Snarare tröttnar den på enformiga monotona övningar (han kanske drabbats av det tidigare i livet). Skoj övningar brukar göra att hästen glatt går med in på banan, lika glatt som den kliver med ut i skogen.

Du kanske får använda fantasin och komma på nya grejer som är skoj för er båda. Gör sånt som pålle aldrig gjort förr, klickerträna, busa, lek. BERÖMMMM!!!

OlleAtlas

Jag har pratat med ägarna om varför han är så seg, men de berättar att han alltid har varit sån. Han är dessutom 28 år. (!) Han har dock en bra kontakt med bettet, jag får alltid gensvar så fort jag kortar tyglarna/kramar tyglarna. Till och från kan han dock hänga på bettet, speciellt om han inte orkar tölta utan vill trava istället. Det brukar dock lösa sig med en halvhalt.

Jag går ibland ut och promenerar med honom och försöker busa lite, men han är mest intresserad av att gå hem eller äta gräs..;) han har dock alltid öronen framåt.
I sällskap med andra hästar blir han mycket piggare, det är som två olika hästar. Jag har förstått det som att han tycker det är tråkigt att vara ensam, men det är inte alltid så lätt att få ridsällskap just då man ska rida...

Jag har alltså haft samma funderingar som er, men hittills har jag inte vågat ta ut svängarna så mycket vad gäller lek och bus just för att jag inte vill skrämma iväg honom eller liknande... Jag ska höra med ägarna vad de har hittat på med honom, han är nämligen NH-tränad och det finns material för det i stallet.

Han är däremot stel i sitt ena bakben, jag försöker stretcha det lite innan varje ridtur samt vara mycket noggrann med framskrittning/avskrittning. Det ska dock inte vara något fel på honom i övrigt, gick nyligen igenom vet.besiktning.

Så det sista frågetecknet här är om jag skulle vara för tung? Principiellt tror jag inte det, han är kraftig och har en kort och fin rygg. Men jag väger ju ändå 75 kg, kan min tyngd ha något att göra med det??

Oj, så svårt för dig. Han kanske helt enkelt inte vill vara ensam. Är han dessutom 28 år kan det nog vara så att man ska lyssna till gentlemannen ifråga. Gå i hagen och äta gräs kan vara en lämplig sysselsättning. Svårt att veta, förstår att du har ett dilemma.

OlleAtlas

Var det där ironi eller missuppfattade jag...:confused:?

Poetry_princess skrev:
Var det där ironi eller missuppfattade jag...:confused:?

Nämen, nu är det jag som inte fattar. Nix, det var inte ironi. Jag menade att det är svårt att veta hur mycket man ska kräva av en sån gammal häst. Han kanske har gjort sig förtjänt av lite pensionärstillvaro. Å andra sidan kanske han mår bäst av att ridas och hållas igång. Tänkte att det är svårt för dig att veta hur mycket du ska kräva, speciellt som du inte har känt honom så länge. Ber om ursäkt ifall jag skrivit något konstigt, det var inte min mening. :bow: :bow:

OA

Ok, det var visst jag som läste det lite konstigt :D Jag var också misstänksam till att rida en 28-åring när jag började, men ägarna sa att han skulle hållas igång osv. Men några vansinnesturer i galopp blir det ju inte direkt, såvida han inte är med sina hästkompisar. Men jag tycker så synd om honom när jag rider med andra. Han vill ju hänga med, så han tar i lite mer än vad han kanske orkar. När vi kommer tillbaka till stallet är han alldeles svettig medan de andra hästarna knappt är fuktiga bakom öronen...

Men, men. Ägarna känner ju honom sen 20 år tillbaka :D. Hur de själva eller den andra medryttaren rider har jag ingen aning om... Jag är väl egentligen mest ute efter att få honom att skritta fortare...

Egentligen kan du ju prova att korta stiglädrena LITE, för egentligen är det inget fel med att driva med underskänklarna (tycker inte jag)...se till att fötterna är paralella med hästen hela tiden bara så du inte får den typiska hopp(storhäst)sitsen... :)
Lycka till!

Liknande trådar

T
Islandshäst hej allihopa! Brukar inte hålla till här på Islandshästforumet, men nu är jag bara tvungen att skriva av mig! Igår red jag lektion...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: Thokkadis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30