Sitsträning?!

Estivuz

Trådstartare
Tycker att jag har en hyfsat bra sits. skänkeln är stilla, händerna lika så och jag sitter rakt. Problemet i traven är att jag skumpar, men jag skumpar lixom inte på rumpan, rumpan hänger med ganska stadigt, - men det är magen som inte riktigt är med på noterna!
Förstår ni hur jag menar? Känns som hela den stadiga sitsen bryts vid magen.

Hur tränar man upp detta, att få magen mer stilla?

Rider flera dagar i veckan och har gjort det i många år, så jag tycker egentligen inte det borde vara magmusklerna som är problemet, eller?

Sv: Sitsträning?!

pröva att träna magen iallafall... (menar inget illa nu) men de kan hjälpa, annars vet ja inte...

Kan det itne vara så att du spänner dig någonstans? Nacke?Armar?Rygg? Just yggen tycker jag kan vara svår att hålla avslappnad och eftersom det är en stor del av "stommen" så att säga, så kan det ju ge en del effekter på övriga kroppsdelar... vet inte din ev instruktör vad du kan göra åt saken?

rider ej för instruktör just nu...
Jag vet inte, känns inte som att magen samarbetar med resten av kroppen. tycker inte jag spänner mig någonannan stans. kanske är för avslappnad i magen helt enkelt?

Jaa, det är förstås mycket möjligt. Tjejen jag red för idag och i måndags och som jag tycker är otroligt bra, hon sa åt oss att spänna magarna och det funkade bra, så du kan ju testa det. Kanske funkar för dig också? ;)

Fick ett jättebra råd av min tränade eftersom jag har problem med att just sitta ner i traven. "Rid som om du har grus i trosorna." Det ska liksom vara lite obehagligt att sitta ner, man får stödet från magmusklerna samtidigt som svikten förstärks från underbenet. Jag "följde med" alldeles för mycket med rumpan i traven och när jag fick det rådet så blev min nedsittning alldeles helt massvis mycket bättre.

Krystalwise: Åhå, sådär har jag faktiskt aldrig tänkt förut... Måste testa det, jag som tycker jag är så duktig som just lärt mig att följa med ordentligt med sätet hehe. Kanske är en början i alla fall, innan jag kan dämpa rörelserna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Anonymisten
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 666
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 176
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar