Sitsträning

F

_fialotta_

Har alldeles nyss köpt en westernsadel till min arab med ryggproblem eftersom det fungerar mycket bättre. Har alltid ridit i engelsksadel innan. Hästen går hur bra som helst med den, men jag kan inte sitta i den!

Galopp ute i skogen, omöjligt, jag skumpar som om jag aldrig galopperat förut, jättesvårt att följa med....

Kan man rida lätt i en westernsadel och korta stigbyglarna när man rider ut?? Under kontrollerade former på banan går det något bättre.

Kan man köra nån speciell sitsträning i westernsadel? :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sitsträning

Hej!
Den allra största skillnaden att sitta i en westernsadel kontra en engelsk är hur du skall använda benen, eller rättare sagt inte använda benen ;)
I en westernsadel skall du inte hålla om med lår och knän,utan mera glida med i i rörelsen.( hmm lite svårt att förklara över nätet)
Det allra bästa är om du har någon westernkunnig ryttare eller instruktör som kan hjälpa dig att komma rätt i sadeln.

Vad är det för sadel du har? Det finns så många olika......

Korta stigbyglarna så du kan lägga vikt i stigbyglarna. Sitt på rumpan och följ med i hästens rörelser.Och ja, du kan rida lätt! Inga problem!

Hej
börja med att korta stigbyglarna så att det känns bra för dig.
När du börjar känna dig säker i din sadel så kan du prova
att länga läderna ett hål, när du hänger med benen rakt ner
så ska du ha stigbyglen där.
Rida lätt ska man göra fast man har westernhäst.

Tack för bra tips =) Det är en reniningsadel jag har (Crates). Någon sa att man blir lite mer begränsad när det gäller inverkan på hästen osv. men jag vet inte om det stämmer?

en reiningsadel är byggd med sitsen i uppförsbacke och stiglädren placerade lite längre fram, för att man ska kunna komma ner djupare i stoppen. Detta gör dock att man hamnar i stolsits, mer eller mindre beroende på vilken sits man har normalt.

Jag mins att jag hade ett helsike att hitta rätt balans då jag sadlade om till western, och ändå hade jag en pleasure-sadel då. Lättridningen var ett gissel, men träning ger färdighet... :) så det är bara att träna på. Försök slappna av och känna in i lugn och ro. Leta efter "felet"; vad är det som gör att du tappar balansen? och försök att åtgärda det.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 869
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama