Sitsproblem!

Amelique

Trådstartare
jag har en tendens till att svanka i ryggen då jag inte orkar "trycka" fram bäckenet så att jag sitter rakt vilket leder till att jag drar upp/spänner knäna och tappar hela min sits, eller om det är att jag svankar i för att jag drar upp knäna och jag orkar inte komma ner med benen ordentligt och hålla stödet med stigbyglarna.

någon som har några tips om hur jag ska komma tillrätta med problemet och om några övningar man kan göra just för att stärka dess muskler eller är det helt enkelt bara att vara kritisk mot mig själv och försöka rida igenom det?

Sv: Sitsproblem!

Varför ska du trycka fram ditt bäcken?

Sitt på sittbenen o lite på musen- rätt upp o ner.
sta dga i kroppen armbågarna intill sidorna.

vet att det inte är så lätt.

Amelique skrev:
jag har en tendens till att svanka i ryggen då jag inte orkar "trycka" fram bäckenet så att jag sitter rakt vilket leder till att jag drar upp/spänner knäna och tappar hela min sits, eller om det är att jag svankar i för att jag drar upp knäna och jag orkar inte komma ner med benen ordentligt och hålla stödet med stigbyglarna.

någon som har några tips om hur jag ska komma tillrätta med problemet och om några övningar man kan göra just för att stärka dess muskler eller är det helt enkelt bara att vara kritisk mot mig själv och försöka rida igenom det?

Tänk så här..man kan inte sitta still i en sadel som rör sig. Sadeln rör sig för att hästen rör sig. Många ryttare försöker sitta still i trav och kniper då med knäna för att inte studsa i sadeln. Kruxet är ju bara att det måste till en viss rörelse i sadeln för att kunna följa med hästen. Mitt tips till dig är att du studerar hur ditt bäcken rör sig i skritt..verkligen koncentrera dig på rörelsen. Denna rörelse är automatisk, du gör den utan att tänka på det. När du sedan övergår till trav "kopierar" du rörelsen men i ett snabbare tempo som passar travens tvåtakt. Om du lyckas hitta rörelsen i trav behöver du inte knipa dig fast med knäna för att sitta still, istället låter du lederna i både överskänkel och underskänkel (höftled, knäled och fotled) svikta upp och ned i en stillsam rörelse. Voila, problemet är löst. Ja jag vet att det inte är så enkelt men försök. :D

fel ordval tror jag,:angel: menade mest att jag behöver komma fram mer med bäckenet och få det rakt som det ska vara för att kunna få låren och knäna i rätt position och kunna hamna i lodrät sits, nu åker skänklarna gärna fram och jag hamnar i stolsits samt att jag svankar.

Amelique skrev:
fel ordval tror jag,:angel: menade mest att jag behöver komma fram mer med bäckenet och få det rakt som det ska vara för att kunna få låren och knäna i rätt position och kunna hamna i lodrät sits, nu åker skänklarna gärna fram och jag hamnar i stolsits samt att jag svankar.

testa korta lädrena och slappna av:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Jag rider nästan bara i hoppsadel på min foderhäst men jag är mer sugen på dressyren, dock känner jag mig som en nybörjare varje gång...
Svar
11
· Visningar
1 532
Senast: Badger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 598
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare