Sitsideal inom de olika inriktningarna

F

flashlight

Jamen det väcker ju faktiskt en sitsfråga.

Vad har man för sitsideal inom olika alternativa inrikningar? Hur tänker man om sitsen och användadet av hjälper? Nu har vi ju diskuterat utbildningsgång för hästarna men ryttarna då? Är vi eniga om sitsideal mellan inriktningarna? Menar vi DÄR samma saker?

Om man tar AR så stöder man sej ju mycket på gammal stridsridning och på den tiden före mitten av 1800-talet sådär hade man ju en helt annan sits och andra sadlar. Mera stolsitsliknande sits med raka ben ut från hästen. Bent har det ju ofta på bilder tex.

Här är en film som visar den lodräta sitsen och lite om hur man tränar för en bra lodrät sits (tyvärr på tyska men man kan ju se bilderna om man inte förstår,)

http://www.youtube.com/watch?v=uVgMZ4sGdyE

Är det här något som alla inriktningar skriver under på och genast sätter sej och tränar ihop med bla Heike Kemmer på filmen, eller?:D

Hur sitsen ändrats genom tiderna kan man se här på dessa ridbilder av de "stora":idea::

http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/academic-horses/history/

Bent:

http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/branderup/bent-branderup/bentbranderup22/

Vilka punkter skulle man träna för den sitsen? Samma? Hur använder man kroppen, som på filmen eller på annat sätt?

(Förebilderna stridsryttarna hade ju helt annat ideal, hjälper och inverkan, vad är då idealet idag för er AR-ryttare och andra som är i trakterna):confused:

Sv: Takten och andra tankar.

Det här med sits är en :devil: soppa. MÅnga vill så väl, men den sk lodräta sitsen är fel i så många böcker för att det är ryttare som demonstrerar och inte fysiologer.

Nästan alltid är ryttaren i svank och axeln bakom höften :o

De skall också lära ut muskler och nästan alltid är det faktafel

Jag har läst Exkhart Meyners - det han betonar är rörlighet i SL leden ME LIKE :d sen minns jag inte så mycket mer, men det var väl väsentligt

Ang din fråga så - jag tror inte så många ridstilar är medvetena om hur människans biomekanik påverkar hästens biomekanik

Var min alternativare hade lärt sig att inverka med rätt muskel vetefan. av sin tränare givetvis, men vart denne lärt sig :confused: Den kanske tjuvläser buke :D För den visste rätt namn på muskeln...

skojjar bara

jag tror det kommer från någon humanindrott jag - inte från hästvärdlen tror lilla jag

Här kommer sits från en AR sida

http://www.gavleridakademi.nu/Image11.gif

den i mitten använder sig Carde av för att bromsa framdelen ( om jag förstod honom rätt?)
den sista är vinkla bäckenet i min värld ( hämta in bakdelen)

På hemsidan kallas det neutral, drivande, bromsande

så eh nej inte samma

KL

Här prexenteras den lodräta sitsen, men .... det är inte rätt, det går inte att swinga så, det vet tom swift

På länken står frågor relaterade till ryttarmärke
http://www.equiart.se/test/bilder/lodratsits.jpg

lägger till; även jag önskar ett snipp.

jag trianglar mitt inlägg så de ser vad vi vill

Senast ändrad:

den i mitten använder sig Carde av för att bromsa framdelen ( om jag förstod honom rätt?)

så eh nej inte samma

Nej men det vore ju kul att höra vad man lär ut på kurser tex såg att det finns sitsträningskrser osv. Så nån tanke vad man väljer måste ju finnas?

Men frågan är om man kallar även det i din länk och som Bent rider för lodrät sits? Vore kul att någon som rider AR kunde berätta!

Jag läste att Markus H kallar det lodrät sits som han rider men ser på vissa bilder ut som Bent:confused:

Hur tänker man att man inverkan enligt din länk, dvs streckgubbarna :confused:

Det här blir ju jätteviktigt när man tittar på filmer mm kom jag att tänka på. Kan kanske förklara en del av det man ser och olikheter?

Kanske att inte alla tänker på det men det finns kurser som sagt och nog måste sitsen diskuteras, samt ideal. Skiljer vi oss även där?

Jag får intryck att man kanske blandar lite mellan något som liknar de gamla målningarna (enligt en hemsida hade alla ryttare på målningar från 15-16 o 1700- tal en bra lodrät sits:o)

Får återkomma och hoppas fler svarar:idea:
Hinner inte söka nu, men kanske andra hittar ngt intressant!

KL

Här prexenteras den lodräta sitsen, men .... det är inte rätt, det går inte att swinga så, det vet tom swift

På länken står frågor relaterade till ryttarmärke
http://www.equiart.se/test/bilder/lodratsits.jpg

lägger till; även jag önskar ett snipp.

jag trianglar mitt inlägg så de ser vad vi vill

Har också trianglat.

Ofta talar man i såna sammanhang som ridbogarmärke tex om den där linjen huvud axlar, knä tå typ skulle jag gissa i alla fall. Det är väl det som är synd.

Tänk på att KR består inte enbart av AR, ( jag är här tex :p :D ) här fanns förr alla möjliga inriktningar

Eller ja - det finns ju fortfarande - men undrar om de orkar?

var är fio btw - har hon svimmat?

Nej men jag skrev andra inriktningar också!

Du skrämde väl bort fio med dina nya idéer:eek:

Fast det är ju inga nya idéer, det handlar ju om att inverka med sitsen, och det kan ju faktiskt vara gemensamt mellan inriktningar och har mer med hur intresserad och engagerad själva ryttare är som person

Sedan att jag tar bukare "i försvar" eller vad man skall kalla det. Jag liksom alla här är här av rent egoisttiska orsaker. jag är här för den intellektuella stimulansen. Därför vill jag att folk skall vara kvar

Lusidor är en sådan tex. Denne har en unik kompetens - jag lär mig där. kookie har framförallt en diskussionskompetens som jag lär mig av

Det finns en massa andra jag uppskattar enormt, som skriver lite, och en del som jag saknar

Visst jag tycker visst att det blir lite konstigt att skriva;
Jag rider min häst självärig i balans, i samling och jag leker med mina byten och piruetter tjohej vad bra det grå för mig hela tiden. DÅ undrar jag om man verkligen hajjar begreppen man slänger sig med..
Men det är ju inte bara "AR ryttare" som skriver så

Men om någon förmedlar en bild som kan tolkas på flera sätt - då behöver inte jag ruska i den. Man kan vilja försöka förstå, först

Har aldrig behövt ha achtung order - det är inte därför jag är här

(vet inte om det blev bra det där, lite lågt blodsocker blir det om man lever på kärlek och frisk luft allena :angel: )

peace an love y'all,

back to business

Senast ändrad:
Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

Nu kommer jag tyvärr att skriva nåt som jag vet att du inte gillar så ta ett djupt andetag:angel:

För det första så finns det ingen som helst ens minimal chans i hela världen att man rider med samling om man saknar bjudning och svikt. Som skrevs. Där finns inget utrymme för att "tolka".
Jag påpekade bara att man inte ska missbruka begrepp vilket jag även skrev att man gör friskt inom alla inriktningar och även jag.

Men det där insåg ju användaren själv så det var inga problem dvs att det var fel ord. Jag tror f ö att du i ett annat sammanhang och kanske beroende på vem som skrev det skulle anmärkt samma sak;)

Däremot inlägg om att bli uppäten.....det är ur kommunikationssynpunkt att försöka kontrollera sin omgivning genom skuld och det har jag inget till övers för. Men jag väljer att glömma det. I övrigt vill jag inte diskutera användare alls.
Nej här kommer vi inte att enas alls och det hör inte till tråden, så jag föreslår att vi återgår till ämnet.

Sitsideal. Har vi samma? Vad skiljer? Jag är intresserad för jag har trott att man inom AR pratar mycket om att inverka med sin egen kropp, men jag vet inte hur eller hur det skiljer?
OCh andra inriktningar. Vad säger fransmännen? Kan du höra med Carde:p Och portugiserna? Har ett minne av att mín kompis som var där för några år sen tyckte att hon lärde mycket om just det? Men jag minns inte vad hon sa, kanske ska fråga. De körde mycket med att drilla sitsens inverkan tror jag hon sa.

Senast ändrad av en moderator:

så eh nej inte samma

Jag har suttit och klurat på dina streckgubbar och jag får inte ihop bilderna med vad de ska föreställa. :confused:

Ska testa imorgon o se vad som händer till häst :)

Jag har tränat för en massa olika tränare.
Islandstränare
Westerntränare
BBtränare(inte han personligen, 5 olika)
"svensk" vanliga dressyrtränare
Doma Vacuera tränare
Det där portugisiska...Hm...Working equinånting
en hel bunke spanjorer
2 tyska beridare som jag hittade i Spanien

Vad skiljer....Hm....
I Ar rider man väldigt mkt med handen och använder inte rumpan.Även benen ska hänga oanvända. Mkt fokus på hästens framdel.Söker mer avslappning än samling.

Svensk dr...Mkt ben, mkt hand, mkt bändande men ingen rumpa.

DomaVaquera Mkt sits men annorlunda. Mkt användande av överlivet för att förtydliga för hästen (fram/bak, sida). Handen används bara som sista grej om hästen ej förstår sitsen. Samlande rumpa mest vid halt och ryggningar. Stor vikt lägges vid att korrigera sitsen så att hästen förstår. Sitsen behöver inte vara vacker (lodrätt) men den ska vara funktionell, dvs hästen ska förstå ryttarens budskap. Inte mkt ben i statisk spänning, benen används petande. egentligen samma koncept som vid westernträning men mer spänning i hästen.

Portugisisk....Inte gjort så många lektioner, 10 kanske... Faktiskt det jag gillade bäst, påminner mkt om min fanatiska favoritlärare i sverige (sitsgalningen). Leta framåtnedåtsöket genom att rakrikta och eller böjja hästen. Någonstans finns hålet där hästens öker sig nedåt och om det kräver böjd eller rak häst kvittar. Först när man hittat det rider man FRAMÅT (vilket jag gillar).Kommer inet ihåg så mkt om sitsen där...Länge sen...

Spanjorer...Gillar jag faktiskt inte.... Man ska sitta med väldigt bakåtlutat överliv så man bryter liksom sin sits om man ska sitta som de vill och därmed hästen. Och låg hand på det, ger raka och därmed spända armar. Mkt burdus ridning, hästovänlig.

Islandstränare....olika...Men för tävlingsridning:Men där har man generellt mkt rumpa men på fel sätt för att uppnå samling vilket man ju inte vill ha där (tyvärr). Man vill ha bakbenen extremt långt in under hästen och då kan den inte ridas till samling för börjar den svikta i lederna kommer den inte in så lugnt under sig. Sitta TUNGT på hästen, liksom trycka ner bakdelen (och ryggen) vilket gör aqtt hästens huvud per automatik åker upp och då ska man bända ner det , kräva eftergift som det så fint heter. Vissa tränare ville att man skulle lyfta upp hästens huvud i travhästform för att därmed få in rumpan....Hm.... Finns mkt avarter i den sporten...

tyska...Det gillar jag. Mkt fokus på att sitta mitt på hästen, använda rumpa och ben och rida framåt.Logiskt.

TACK! Vad intressant, jag förstår ju att det skiljer en hel del och det du skriver tyder ju på att inte så många skulle slänga sej på golvet och träna med Heike Kemmer utifrån de punkterna på filmen:D

Eller?

Det skulle vara intressant med liknande filmer från andra inriktningar tycker jag! Om det fanns. Jag blir så nyfiken på idealen, varför man tycker att det ena eller andra funkar bäst, (för JAG tycker ju man ser resultatet på många filmer:o men där ser man säkert helt olika förstås) Förstår att det handlar bla om vilken funktkion ridningen haft, traditioner osv.

De AR-kurser jag har varit på har man pratat mycket om sitsen. Högersits, vänstersits, neutral sits, avlastande sits och belastande(?) sits. Förmodligen ett annat uttryck men denna tiden på dygnet hittar jag det inte i databasen ;)
Dessutom att den vackraste sitsen inte behöver vara den mest ändamålsenliga.

Högersits - att föra fram höger höft så att man får fram hästens högra höft vid böjning
Vänstersits - tvärtom :idea:
Neutral sits som jag förstår det - den lodräta djupa sitsen
Avlastande - Lite svankande/framåttippat bäcken och inte så djup för att underlätta för den unga/otränade hästen att få upp ryggen
Belastningssits - Rundare nedre rygg/bakåttippat bäcken för att förmå hästen att träda in mer med bakbenen.

Nu är inte jag särskilt kunnig i detta men så har jag uppfattat sitsen på de kurser jag varit. Om det är helt rätt kan jag inte garantera :o

Ha det gott

Här andas vi lugnt och harmoniskt

åtminstonde vid datorn ;)

Fridens liljor flashen

Även jag tackar, väldigt bra beskrivet

Och så vitt jag begriper känns det rätt, det klickhål du nämner tycker jag sitter i en korrekt böjning, men det är ju min upplevelse

Intressant o en bra analys.. troligen.

Genomgående för att hästen ska söka sig till en lång o låg form är att den är skapligt avslappnad men samtidigt jobbar med spänst- motorn på!

en häst som går för sakta för att kunna bära sig kan heller inte hålla emot= bålstabilitet o ha manken uppe- jo visst... i skritt.

Sätet måste kunna vara delaktigt- mer o ibland mindre.
Hur ska man annars ha som mål att rida "enbart" med sätet?
Stadgan i bålen o den energi man själv utstrålar känner hästen av o används för att det ska se "magic" ut- konsten!

Jag ser nästan aldrig ryttare som de som Susan referar till- de med svank.

tycker tvärtom att många lutar sig framåt o man får säga till dem att de då måste kännas som de lutar sig bakåt. först då blir de lodräta.

I ngt äldre böcker manar man att en viss grad av stolsits är optimalt. Det kan man även se på många av dagens bästa ryttare. Tror oxå att det är lättare att faktiskt inte försvåra för hästen. På 80-talet hade jag för långa stigläder o fick fler problem än vad som hade varit nödvändigt. Lagom långa läder- bra balans.

Den lodräta sitsen som i synnerhet Bent lär ut är samma som om man står på marken- inga böjda leder någonstans. I o m att hästen är rund över rygg o bröstkorg av varierande grad, är det snudd på omöjligt om man inte är rejält hjulbent att sitta med en fast sits ej heller då att rida lätt o ändå kunna rida med dito. De har fullt sjå att bara hålla sig kvar.

KL
(Det finns ju olika riktningar bland modernare ryttare också, Anky vG tex.

Annars tycker jag BBs sits ser i princip identisk ut med Olivieras. Som jag fattat det e väl tanken där att man ska visa med sitt bäcken hur hästen ska gå med sitt? Någon?)

Hursomhelst så har jag testat lite olika inriktningar, alla med utgångspunkt från trepunktssitsen men medolika fokus på var man belastar. har tagit några lektioner för en tränare som helst ville se belastning på pubisbenet= alltså avlastningssits som blev lite hängsits. Funkade tills man skulle börja arbeta.

Och en variant från samma skola som (med Xenophon som källa) ville "stå" till häst. Med mkt vikt i stigbygeln. Inte bra för mina höfter alls. Båda dessa AR-varianter.

Samt en Centrerad Ridning instruktör som också pratade om vikten av att stå till häst och att inte trampa ned hälen.

Har dessutom ridit för en Kyra-elev som sa ungefär exakt samma sak, och också nämnde Xenophon, fast inte MENADE samma sak utan ville att jag skulle sitta lodrätt och lätt.
Kollar man upp Xenophon skriver ju han så här
When mounted, the rider should sit on the horse not as if he were sitting in a chair, but as if he were standing with his legs apart. This will allow him to hold on with his thighs, and the upright position will allow him to throw a javelin with greater power. The lower legs should hang loosely from the knee, as a stiff leg is more likely to break should it collide with an obstacle.
Kontentan är ju då att det finns många sätt att tolka samma sak på.
För resultatet på mig och mina hästar som utsått mitt sitsletande har skiljt sig markant.
Nuförtiden sitter jag till häst :angel:

Kollar man upp Xenophon skriver ju han så här
Citat:
"When mounted, the rider should sit on the horse not as if he were sitting in a chair, but as if he were standing with his legs apart. This will allow him to hold on with his thighs, and the upright position will allow him to throw a javelin with greater power. The lower legs should hang loosely from the knee, as a stiff leg is more likely to break should it collide with an obstacle."
Kontentan är ju då att det finns många sätt att tolka samma sak på.
För resultatet på mig och mina hästar som utsått mitt sitsletande har skiljt sig markant.
Nuförtiden sitter jag till häst

Det är just det, han säger "som om ryttaren är stående", det innebär ju inte att man ska stå. :)

Att benen ska vara lösa är ju självklart, kanske inte av exakt samma anledning, men man sitter ju inte och klämmer hela tiden ;)

Jag fick ett tips en gång i tiden att när man satt sig i sadeln, dra lite utåt i ridbyxorna på baksidan av låren, så hamnar bäcken och ben i "rätt" position.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka